FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România invită reprezentanții mediului de afaceri și specialiștii în domeniu ca să-și exprime opiniile despre implementarea proiectului e-Factura, realizat de Ministerul Finanțelor, pentru a vedea modul în care a fost pregătit și lucrurile care pot fi îmbunătățite la acest sistem de facturare electronică.

Robert Trandafir, CEO GUN Media

Forbes: Cum considerați că a fost pregătit proiectul e-Factura de către Ministerul Finanțelor, lansat la 1 ianuarie 2024? (infrastructura, comunicarea etc)

Robert Trandafir: Toate informațiile pe care le știu despre e-Factura le am de la contabilă și din mediul privat.

În calitate de administrator de SRL, eu personal nu știu să fi primit vreun fel de comunicare oficială. Sper să nu mă înșel.

Forbes: Care sunt dificultățile pe care le-ați întâmpinat până acum în utilizarea facturii electronice din partea SPV?

Robert Trandafir: Cele mai mari provocări vin, culmea, nu de la a ști ce e de făcut. De la contabilitate știm că cea mai mare problemă o reprezintă blocarea/căderea frecventă a site-ului ANAF, indiferent că vorbim de transmitere e-factură sau chiar de declarațiile lunare/trimestriale.

Se pare că infrastructura nu permite sau nu este suficient de pregătită să preia un volum așa mare de informații.

În majoritatea grupurilor profesionale de pe rețelele de socializare, profesioniștii contabili vin zilnic cu informări de genul: „iar a picat site-ul ANAF”, „iar este în mentenanță site-ul ANAF”. Astfel de situații sunt frecvente, nicidecum ocazionale. Profesioniștii contabili sunt obosiți, epuizați și frustrați!

Pentru mine, care am sprijinul unui expert contabil, este simplu, dar pentru un antreprenor mic, care poate își tine singur evidența în partida simplă (PFA), poate cu o vârstă ceva mai înaintată, este destul de anevoios să încarce sau să descarce manual o factură în sistemul național e-Factura și să utilizeze un certificat digital calificat (semnătura electronică).

Forbes: Care sunt sugestiile dumneavoastră pentru Ministerul Finanțelor pentru îmbunătățirea acestui sistem e-Factura?

Robert Trandafir: În primul rând, consider că trebuia să existe lansarea în dezbatere publică și consultarea specialiștilor privați atât pe parte tehnică, cât și pe parte financiar-contabilă, cu mai mult timp înainte de implementarea unor astfel de modificări.

Strict ca recomandare pentru sistem, poate ar fi fost mai simplu ca fiecare să-și creeze un cont într-o platformă ANAF având ca user CUI-ul firmei și acolo să completeze doar CUI-ul partenerului de business, într-un template predefinit, și cu un singur click să plece factura, la fel și pentru descărcare, iar ANAF să fi fost automat în controlul datelor.