FacebookTwitterLinkedIn

Mai există loc pentru „nou” într-o industrie cu tradiție de câteva secole? Și ce rol joacă rețetele și tehnicile tradiționale în modelarea noilor tendințe atunci când vorbim despre prăjituri și torturi premium? Aflăm de la Alina Sudriu, fondator Grace Couture Cakes, care sunt secretele dulci din spatele echilibrului dintre inovație și tradiție în arta cofetăriei.

Ați lansat atelierul de cofetărie în urmă cu peste un deceniu, în 2012, intrând pe o nișă atunci neacoperită în România, pe care ați identificat-o: aceea a deserturilor premium, cu rețete „haute-patisserie”, pentru evenimente. Ați adus apoi prăjiturile și torturile în spații de retail – cake shops, stradale și în centre comerciale. Cum s-au schimbat gusturile și preferințele românilor în această perioadă? 

Au devenit mai rafinate și mai exigente. Clienții sunt mai atenți la calitatea ingredientelor și își doresc prăjituri mai light, care sunt deserturi potrivite pentru a completa meniul unui eveniment special sau pentru un moment de răsfăț. Există un public, chiar dacă este în continuare nișat, pentru care nu mai este de ajuns doar să fie „ceva dulce” (care în cele mai multe cazuri era „foarte dulce”), ci caută o experiență a gustului: un desert care să ofere arome și texturi surprinzătoare, dar echilibrate. Am observat și o deschidere tot mai mare spre a încerca prăjituri cu gusturi exotice, precum cele de mango și fructul pasiunii. În plus, tot mai mulți oameni sunt preocupați de sănătate, alegând calitatea în detrimentul cantității, astfel încât prăjitura sau felia de tort savurate nu mai sunt o plăcere „vinovată”.  

Aveți în portofoliu game de prăjituri și torturi cu rețete „haute patisserie”, similare cu cele din restaurante și cofetării de top din lume. De unde vă luați inspirația? Au fost deja inventate toate rețetele sau mai există loc de nou? 

Ne luăm inspirația din bucătăria franceză, italiană, rusă, dar există școli de patiserie foarte bune și în Elveția. Cu siguranță există loc de nou, chiar și atunci când pornim de la aceleași ingrediente sau având ca bază rețete și tehnici de cofetărie clasice. Chiar și prăjiturile tradiționale, precum cele din copilăria noastră, pot fi reinterpretate sau adaptate gusturilor moderne. Adăugăm însă periodic prăjituri și torturi noi în gamele Signature Collection și Essential Cakes, în funcție de inspirație, de tendințele internaționale, dar și de feedback-ul primit de la clienții noștri. Cu siguranță capacitatea de a observa și a te adapta la schimbările din piață este esențială pentru a continua să fii relevant într-un mediu concurențial dinamic. În timp ce avem rețete și game care sunt „core products”, pe care clienții noștri le iubesc, suntem întotdeauna deschiși să experimentăm și să inovăm, așa cum am făcut încă de la început.

Care sunt noutățile la care lucrați în perioada următoare? Ați obișnuit publicul cu lansări de colecții speciale, cu un design spectaculos. 

Am lansat de curând colecția de torturi de nuntă Vintage Vibes, în tendințele anului 2024, dar și torturile și prăjiturile în ediție limitată de Paște, Easter Treats. Cele mai bune prăjituri sunt decorate acum în culori pastelate, cu elemente ce amintesc de tradițiile din întreaga lume, ce ne sunt atât de dragi. Nu lipsește pasca, dar nici mix-urile de praline în formă de ou și figurine de ciocolată, perfecte pentru vânătoarea de ouă sau un cadou de la iepuraș pentru cei mici. Online și în Cake Shops se regăsesc acum cutiile cadou, ce pot fi oferite angajaților, partenerilor de afaceri sau prietenilor dragi. Iar pentru un plus de savoare pentru mesele în familie, torturile și prăjiturile preferate au un decor în ton cu sărbătoarea. Avem și o surpriză anul acesta: tortul Easter Egg, cu crunch cu migdale, cremă de vanilie, blat sponge de vanilie, insert de caramel și mousse de vanilie cu caramel. 

Vorbim în ultimii ani despre digitalizare în toate domeniile. Ce rol are tehnologia modernă într-un domeniu considerat artizanal? 

Într-adevăr, cofetăria premium este un domeniu cu un procent ridicat de muncă manuală, artizanală, atât în producție, cât și în partea de decor personalizat, care este realizată 100% manual de către artiști plastici specializați. Am investit în aparatură modernă pentru laboratorul nostru, optimizând anumite fluxuri din procesul de producție și asigurând calitatea constantă și prospețimea produselor Grace Couture Cakes. În plus, am creat o platformă de e-Commerce prin care clienții noștri pot comanda produsele din gamele de Cake Shop, precum și produse personalizate, pentru evenimente. Astfel, accesând www.gracecc.ro/events, oricine poate comanda cu ușurință un tort aniversar, de nuntă sau de botez și un candy-bar personalizat, folosind configuratorul online, intuitiv, creat având la bază expertiza și experiența de peste 11 ani a echipei noastre de consultanți. Tot online pot fi comandate acum și cutii de degustare pentru tortul de nuntă sau botez, precum și o selecție de deserturi pentru candy-bar.

Grace Couture Cakes și-a menținut poziția de lider în domeniul cofetăriei premium. Care sunt principalele strategii pe care le utilizați pentru a menține standardele ridicate ale calității în producția și prezentarea produselor Grace Couture Cakes?

Una dintre principalele noastre strategii este concentrarea pe selecția riguroasă a materiilor prime de cea mai înaltă calitate și colaborarea strânsă cu furnizorii noștri, unii dintre ei cu tradiție îndelungată în domeniul cofetăriei de lux, la nivel internațional. Ne concentrăm atenția și pe dezvoltarea și formarea echipei, din care fac acum parte peste 100 de angajați, printre care unii dintre cei mai buni maeștri cofetari și artiști plastici – decoratori din România. În plus, avem proceduri și standarde stricte de control al calității, de la producție până la livrare, pentru a ne asigura că fiecare produs care ajunge pe mesele clienților noștri corespunde standardelor cu care i-am obișnuit. 

Cum anticipați că se va schimba domeniul cofetăriei în următorii 10-20 de ani? 

Domeniul cofetăriei, precum tot ce ține de HoReCa de altfel, este și va rămâne un domeniu dinamic, în care explozia social media ne presează să evoluăm și să inovăm constant, atât în ceea ce privește gama de produse dezvoltate, cât și al imaginii și promovării. Astfel, provocarea este de a rămâne actual și relevant, păstrând calitatea produselor și serviciilor. Sunt convinsă că inteligența artificială va fi utilă și în acest domeniu, aducând gradul de personalizare și customer service la un alt nivel. 

Există domenii care sunt cu precădere expuse crizelor. Cofetăria nu este unul dintre acestea, însă criza în plantațiile de cacao și implicit efectele în producția de ciocolată, au fost subiectul unor analize extinse în publicațiile financiare în ultimele luni. Cum afectează acest lucru piața din România?

Există stocuri ale furnizorilor care au făcut ca până în prezent efectele pe piața noastră să fie amortizate. Într-adevăr, în luna martie, prețurile pentru cacao au atins valori neprevăzute, nu doar din cauza inflației, ci și din cauza condițiilor meteo în țări precum Coasta de Fildeș și Ghana, de unde vine mare parte din producția de cacao din lume. Este o piață pe care cu siguranță vom vedea schimbări în următoarea perioadă, generate nu doar de schimbările climatice, ci și de atenția tot mai sporită spre o producție etică, fair trade. Și da, efectele acestora se vor resimți în prețul de la raft al produselor cu ciocolată.