Cautare




, Editor Coordonator

IT |
|

De la ruși vine… Tetris

Unul dintre cele mai populare jocuri pentru computer, Tetris, a fost inventat în 1984 la Moscova și a trecut granița spre vest după o  lungă bătălie a drepturilor de autor cu Uniunea Sovietică, țara care n-a respectat niciodată copyright-ul.
 aboneaza-te
Henk Rogers si Alexey Pajitnov

În iunie 1984, Alexey Pajitnov lucra ca inginer de software la Academia Sovietică de Științe din Moscova, fiind însărcinat cu testarea unui nou computer, Elektronika 60. El a scris un joc care era o versiune simplificată a unui puzzle clasic, pentomino, astfel încât să pună la încercare capacitățile computerului și să se și distreze puțin.

Jucătorul trebuie să așeze o serie de piese, denumite tetromini, aflate în cădere pe ecran, astfel încât la bază să obțină o linie fără spații. Pajitnov a botezat jocul Tetris, un mix între cuvintele Tetra (patru în grecește) și tenis, sportul său favorit.

Deși computerele Elektronika 60 nu aveau suficientă memorie și grafica lăsa foarte mult de dorit, Tetris i-a cucerit instantaneu pe cei care aveau acces la un calculator. Pajitnov și un puști în vârstă de 16 ani, care făcea practica de vară la Academie, Vadim Gerasimov, astăzi inginer la Google, au conceput și versiunea pentru PC-urile IBM. Copiat pe dischete, jocul s-a răspândit rapid – practic, oricine avea un PC în Uniunea Sovietică juca Tetris. Apoi a trecut granița în celelalte țări ale blocului estic.

Cum în Rusia sovietică ideile erau proprietatea statului, Pajitnov nu și-a închipuit că putea face bani cu jocul lui până când Robert Stein, agent de vânzări la o firmă de software din Ungaria, l-a sunat și i-a propus să cumpere drepturile de autor pentru a putea comercializa jocul în Vest. Suma avansată era consistentă, povestește Pajitnov pentru CNN.

Cum nu putea negocia direct cu o companie din vest, intenția inginerului a fost să vândă drepturile prin intermediul statului. În răspunsul dat într-o engleză aproximativă, Pajitnov spunea că este de acord și speră să ajungă la o înțelegere, însă Stein a considerat că au bătut palma și a început pregătirile pentru lansarea jocului.

L-a oprit un fax venit de la Electronorgtehnica, firma sovietică însărcinată cu exporturile de software și hardware, care spunea că problema drepturilor de autor nu fusese lămurită și, prin urmare, comercializarea jocului era ilegală. În cele din urmă lucrurile s-au lămurit, dar „dosarul” Tetris se pare că a ajuns inclusiv pe biroul președintelui sovietic Mihail Gorbaciov.   

Următorul pas important a fost făcut în 1989, când Tetris a fost introdus pe consolele portabile Game Boy, produse de Nintendo și distribuite în America și Europa. Olandezul Henk Rogers, un dezvoltator de jocuri care trăia în Japonia, se face „vinovat” de acest demers inspirat.

„De ce aș vrea să pun Tetris pe Game Boy – avem deja Mario”, i-a spus  lui Rogers șeful Nintendo America. „Dacă vrei ca doar copiii să cumpere Game Boy, pune Mario; dacă vrei ca toată lumea să cumpere consola, pune Tetris”, a replicat olandezul.

Însă lucrurile nu erau chiar atât de simple: drepturile pentru versiunea japoneză a jocului erau reclamate de alte șase companii, așa că Rogers a fost nevoit să meargă la „sursă”, la Moscova. În cele din urmă, l-a întâlnit pe Alexey Pajitnov, cu care s-a împrietenit imediat și care l-a ajutat să obțină dreptul de a introduce jocul pe consola Nintendo.

 Versiunea Tetris pentru Game Boy s-a vândut în nu mai puțin de 35 de milioane de exemplare, însă Pajitnov încă nu văzuse niciun ban întrucât cedase drepturile de autor ale jocului, pentru o perioadă de zece ani, către Academia Sovietică de Științe. În cealaltă parte a lumii, Nintendo câștiga bătălia în justiție cu Atari pentru dreptul de a introduce jocul pe consolele fixe.

În 1991, Pajitnov a părăsit Moscova cu ajutorul prietenului său Henk Rogers, împreună cu care a înființat, în 1996, The Tetris Company, care se ocupa cu licențierea drepturilor pentru toate versiunile jocului. Zece ani mai târziu, cei doi au cumpărat Elorg, compania privată rusească născută pe ruinele celei deținute de stat, Electronorgtehnica, obținând astfel controlul total asupra drepturilor de autor ale jocului Tetris.

Tetris a depășit 500 de milioane de descărcări pe telefonul mobil, Alexey Pajitnov dezvoltând personal peste 100 de versiuni ale jocului. Cea mai recentă, Tetris 99, a fost lansată în 2019, cu ocazia aniversării a 35 de ani de la apariția jocului – este vorba despre o versiune multiplayer care suportă până la 99 de jucători simultan.

Fenomenul Tetris a ajuns să fie analizat de diverși cercetători, ale căror studii au ajuns la concluzii uneori bizare; una dintre acestea se referă la Efectul Tetris, potrivit căruia persoanele care joacă Tetris timp îndelungat capătă tendința de a interpreta formele din lumea reală drept tetromini și încearcă să le aranjeze mental.  

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii