Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Leadership |
|

Daniel Farmache, E-INFRA: Atunci când un stat își revine din criză, infrastructura este unul dintre vectorii cei mai importați

Daniel Farmache, CEO E-INFRA a discutat în cadrul celei de a noua ediții a evenimentului ForbesForward despre importanța investițiilor în infrastructură și despre oportunitățile pe care România le are în această perioadă.
100 30sub30 Daniel Farmache

Atunci când un stat își revine din criză, infrastructura este unul dintre vectorii cei mai importanți, potrivit oficialului E-INFRA. El a oferit ca exemplu programul „New Deal” adoptat de americani acum aproximativ 100 de ani, când s-au construit 35.000 de proiecte de infrastructură într-un interval scurt de timp, după marea criză din 1933. „Statul este principalul investitor al genului acesta de proiecte însă suntem conștienți că statul va atinge în această perioadă, o limită de îndatorare și o capacitate limitată de a pompa bani în piață, nu trebuie să ne uităm doar la stat pentru pomparea de bani în infrastructură. La începutul anului exista suma de 1,5 trilioane de dolari în fondurile de capital privat sub formă de „dry powder”- cash care a fost atras de investitori, prin fondurile de pensii în care investim cu toții prin pilonul II și care așteaptă să fie investit. Fondurile de capital privat, cu precădere fondurile de infrastructură din acest segment larg, sunt furnizorul predilect de capital pentru infrastructură.”

CEO-ul E-INFRA a povestit în cadrul emisiunii că și grupul pe care-l conduce a fost afectat de criză iar unele proiecte au fost întârziate. „Una dintre măsurile pe care le-am luat a fost să retragem oamenii de pe șantierele din Olanda, Germania și Belgia, unde am considerat că sunt expuși.”

Antreprenorul consideră că în viitorul apropriat statul român își va canaliza investițiile spre lucrurile care „ard mai mult” și care sunt și mai de „durere pentru public”,  ca investițiile în facilități medicale și cele în soluții de mobilitate urbană. „Ce ar trebui să facă statul ca să primească suma aceasta enormă de bani este să creeze un sistem foarte uniform și cu o birocrație simplă de înțeles în ceea ce privește concesiunile. Guvernul ar trebui să reinstituie agenția care se ocupă de concesiuni și să împingă un cadru uniform separând administrația centrală de administrație locală, care există și este sănătoasă într-un Guvern. Pe structura asta poți să consolidezi zeci de rețele de gaze și rețele de apă astfel încât să atragi și investitori. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, investitorii mari se vor duce în alte țări dezvoltate care deja fac asta foarte bine. În România, până acum, nu a venit niciodată un fond de infrastructură să investească într-un nou proiect, cred că este timpul să îi primim pentru că ei vor.”

Daniel Farmache consideră că mediul de business ar putea veni în ajutorul autorităților în aceste momente. „Cred că nevoia pe care o simțim, paradoxal, este ca statul să asculte soluții despre care nu știe că există. De multe ori încercăm să rezolvăm o problemă cu instrumentele pe care le avem, fără să știm că se poate și prin alte moduri.”

Cu toate acestea care ar trebui să fie prioritățile autorităților în această perioadă? „Garanțiile bancare, să mențină lichiditatea în piața de creditare. De asemenea, o bună relație între furnizori și creditori este critică. Este nevoie de o extindere a facilitații de amânare a taxelor sau șomaj tehnic unde se aplica.”

Privind spre viitor, CEO-ul E-INFRA consideră că România ar putea beneficia de pe urma acestei crize deoarece are anumite avantaje față de țările mai dezvoltate din Vest. „Avem o pondere a zonei de turism relativ redusă asta înseamnă că nu pierdem atât de mult din PIB odată cu încetinirea călătoriilor. De asemenea, avem și o pondere a exporturilor relativ redusă, și nu în ultimul rând avem și o pondere a datoriei publice în buget puțin redusă, 40% din PIB spre deosebire de media europeană care este aproape dublă, asta ne permite un grad de îndatorare relativ mare.”

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii