La începutul acestui an, compania Premier Restaurants România, care operează franciza pentru lanțul de restaurante de tip fast-food McDonald’s, anunța că își propune să inaugureze alte opt restaurante în 2020 pentru a atinge cifra rotundă de 100 de unități în țară. Planurile de dezvoltare au fost stopate de izbucnirea crizei COVID-19.
Prevederile ordonanțelor militare, impuse de starea de urgență, au condus la închiderea restaurantelor în România. În această situație, managementul și cei 5.500 de angajați de la McDonald’s și-au reorientat radical activitatea, au învățat din mers să se adapteze noilor condiții, concentrându-și eforturile pentru asigurarea continuității serviciilor de drive, delivery și ferestrele Express. Totul sub sloganul: „Fast, Faster, Fastest”.
Vezi aici lista completă a speakerilor de le Reinvent Summit
„Am fost obligați să ne mișcăm repede. Am o echipă absolut extraordinară care lucrează sub presiune: ia o decizie bună sau rea, dar repede, ca să câștigi timp!”, a declarat Daniel Boaje, directorul general și acționarul la Premier Restaurants România, în cadrul evenimentului reINVENT Summit 2020, organizat de „Forbes România”.
Managerul companiei se numără printre primii angajați ai McDonald’s, încă din 1995, când a fost deschis primul restaurant în România. El a avut un rol important în tranzacția finalizată la începutul anului 2016, când fondul de investiții maltez Premier Capital, deținătorul licențelor McDonald’s în Malta, Estonia, Letonia, Lituania şi Grecia, a cumpărat McDonald’s România. În această postură, Daniel Boaje este cel mai experimentat lider din domeniul restaurantelor cu servire rapidă. Experiența sa a fost pusă la încercare în această perioadă dificilă când, nu s-a sfiit s-o spună la reINVENT Summit, „au fost lucruri pe care le-am învățat din mers.”
Avantajul companiei pe care Daniel Boaje o conduce este poziția de lider pe segmentul fast-food. „Prioritatea noastră în luare deciziilor a fost continuitatea activității nu numai a companiei, dar și a celor care contribuie la ceea ce facem noi în fiecare zi”, a declarat Boaje. El a recunoscut că activitatea McDonald’s a fost afectată prin închiderea a 23 de restaurante (la data desfășurării summit-ului reINVENT).
Principala lecție pe care a aplicat-o Boaje este că, în activitățile pe care le faci, trebuie să fii strategic. Investițiile realizate înaintea pandemiei s-au dovedit extrem de importante, mai cu seamă pe partea de drive, fapt care a permis funcționarea foarte bună a serviciului. Dar lucrul cel mai important în confruntarea cu situația creată de criza medicală a fost decizia de a se mișca repede: „Viteza este foarte importantă. Detaliile înseamnă secunde, pe care le câștigi sau le pierzi, detalii înseamnă clienți pe care îi câștigi sau îi pierzi”.
O altă lecție învățată a fost: nu irosi o criza! Scăderea de vânzări creează la fel de multe probleme ca și creșterea de vânzări, numai că scăderea e neplăcută. McDonald’s s-a dovedit un sistem de operațiuni bine organizat, deși a fost supus la presiuni foarte mari. În acest sens, au fost reorganizate toate procesele care au avut legătură cu serviciile de delivery, cu liniile de drive și cu ferestrele McExpres.
Presiunea a provenit din faptul că s-a redus foarte mult numărul de clienți, dar a crescut mult volumul pe comandă. De asemenea, s-a schimbat structura și numărul produselor pe comandă. Un pas este o secundă! Astfel, timpul de servire pe drive a crescut cu 30 de secunde, în condițiile în care valoarea medie pe drive s-a dublat.
În ciuda crizei, McDonald’s România a continuat să investească în capacitatea serviciului de drive. Astfel, cel puțin 100.000 de euro au fost investiți în patru unități drive.
„Investim foarte mult în tehnologia pe care o utilizăm pentru a crește procesele din serviciile drive. Toate cele 41 de unități drive sunt monitorizate și avem în permanență informații despre cine este cel mai rapid, care este comanda cea mai mare și unde se produc blocaje, astfel încât echipa de operațiuni să intervină în cel mai scurt timp”, a spus Daniel Boaje.
O altă investiție semnificativă a fost și cea în aplicația digitală. „Nimeni nu a fost pregătit pentru ceea ce se întâmplă în prezent. Nimeni nu a fost pregătit pentru creșteri sau descreșteri, dar noi am învățat repede, «alergăm» în continuare și avem rezultate de care sunt foarte mândru”, a declarat Daniel Boaje.
La începutul perioadei de izolare, Fundația pentru Copii Ronald McDonald a donat 60.000 de euro pentru a susține lucrările de amenajare a noii secții ATI de la Institutul Național de Geriatrie și Gerontologie Ana Aslan. De asemenea, în perioada 27 aprilie – 3 mai, McDonald’s a oferit micul dejun din „partea casei” pentru oamenii din „Linia Întâi”: medici, asistenți medicali, polițiști, jandarmi și lucrători în salubritate. „Am ajutat și din buzunarul meu. McDonald’s este o organizație care a contribuit foarte mult. Cu toții ieșim mai câștigați din această experiență”, a mărturisit Daniel Boaje la summit-ul reINVENT.
Managerul McDonald’s a mai spus că nu numai guvernul sau Uniunea Europeană va rezolva această criză, ci este „o problemă care depinde de noi, pentru că toți avem o responsabilitate”.
„Nimeni nu a fost pregătit pentru se întâmplă astăzi. Am învățat repede și am obținut rezultate de care sunt mândru.” – Daniel Boaje, CEO McDonald’s România