,,Sectorul privat și cel al IMM-urilor se află în creștere. Oamenii au venituri relativ mai mari în comparație cu anii anteriori și sunt motivați să își dezvolte propriile afaceri. În Europa Centrală am făcut deja un salt, trecând peste anumite etape. Gradul de penetrare al tehnologiei, în special în afara marilor orașe din România, este încă mic în comparație cu media Uniunii Europene. Există un potențial mare și mult spațiu pentru evoluția pieței”, spune Norbert Biedrzycki.
Grupul polonez ABC Data, cel mai mare distribuitor IT&C din regiune, a reintrat în acest an pe piața din România, iar potrivit șefului companiei principalele criterii luate în calcul odată cu stabiliea strategiei de a reintra în piața noastră au fost: estimările Băncii Mondiale care arată că România va înregistra o creștere economică de 2,2% anul acesta și ratele de creștere a gradului de ocupăre a forței de muncă înregistrate de România.
,,În ceea ce privește celelalte țări din regiune, deja avem cote de 30% pe piețele în care suntem prezenți de câțiva ani, cum ar fi Polonia, Republica Cehă, Slovacia sau Ungaria. Dacă ar fi să comparăm dimensiunile, România este a patra țară membră UE din regiune, având în vedere că piața de distribuție IT&C din Polonia este estimată la aproximativ 4,3 miliarde de euro, cea din Ungaria la 1,2 miliarde de euro, cea din Cehia la 2 miliarde de euro, iar cea din Slovacia la 0,7 miliarde de euro”, declară CEO-ul ABC Data, citând estimările studiului ,,ICT Market Report 2013” al IDC.
Cât despre principalele surse de creștere ale pieței el crede că există un potențial mare atât în ceea ce privește zona de corporateși pe cea de larg consum.
,,Dacă, spre exemplu, va exista o încetinire în sectorul public – din cauza problemelor legate de buget sau pentru că fondurile europene nu ajung la timp – va exista în continuare o piață de consum cu o cerere foarte mare pentru noi tehnologii. Însă aceasta este doar un aspect. Consumatorii sunt dispuși să grăbească procesul de creștere a nivelului de confort în viața de zi cu zi pentru a se alinia cu media europeană”, declară Biedrzycki.
Totodată, el spune că o altă miză a strategiei de dezvoltare se bazează pe investițiile pe care sectorul guvernamental și cel al educației ar urma să le facă în acest an. ,,O creștere importantă vine din zona fondurilor de coeziune UE, care accelerează procesele de implementare a proiectelor IT la nivel național”, mai adaugă reprezentantul ABC Data.
În ceea ce privește evoluția industriei IT&C, Norbert Biedrzycki este de părere că sursele de creștere ale acesteia vor fi reprezentate în primul rând de soluțiile avansate pentru mobilitate și dispozitivele mobile.
,,Credem că segmentul de mobilitate va reprezenta o sursă majoră de creștere, având în vedere că rata de penetrare a smartphone-urilor a ajuns la 28% din populația României și se așteaptă o creștere a acestui procent în următorii ani”, spune Biedrzycki.
ABC Data vizează pentru primul an de activitate pe plan local, poziționarea între primii 15 jucători din piața de profil şi o cotă de piaţă între 2% şi 5%, iar în următorii trei ani, un loc în top cinci. În prezent, principalii jucători din domeniu, în funcţie de cifra de afaceri raportată pentru anul 2012, sunt: Network One Distribution, Gersim Impex, Mobile Distribution, Skin Media şi Omnilogic.