FacebookTwitterLinkedIn

Există două moduri de a privi ChatGPT, chatbot-ul de inteligență artificială pe care sute de milioane de oameni l-au încercat de la lansarea sa la sfârșitul anului trecut. 

Un punct de vedere, preferat de mulți politicieni și jurnaliști, precum și de compania care a creat aplicația, este că lansarea sa a fost o dezvoltare istorică comparabilă cu Revoluția Industrială sau, mai îngrijorător, cu bomba atomică, potrivit Bloomberg.

Co-fondatorul OpenAI, Sam Altman, a avertizat că versiunile viitoare ale software-ului de bază, un model de limbaj mare cunoscut sub numele de GPT-4, ar putea eradica rasa umană. 

Celălalt mod de a privi ChatGPT este ca un vehicul pentru hype viral. După câteva minute de testat software-ul este evident că potențialul de Armaghedon ale acestuia are limitele sale. Aplicația se luptă cu matematica de nivel mediu, nu poate spune ce s-a întâmplat săptămâna trecută și este practic echivalentul mecanic al unui mincinos compulsiv. 

Dar este deja adevărat că software-ul depășește puterea lui Altman de a-l controla complet. Microsoft Corp., nu OpenAI, deține mega-computerele care permit chatbot-ului să compună un sonet despre pisica ta sau să scrie o notă de mulțumire unchiului tău. 

Microsoft este cel mai mare acționar al OpenAI, cel mai mare susținător financiar și partenerul său tehnologic-cheie. Și într-o mare măsură, este Microsoft care are acum responsabilitatea de a transforma zgomotul generat de ChatGPT într-o afacere reală. 

Cu toate că OpenAI este, fără îndoială, cel mai hot start-up din Silicon Valley, în multe privințe se simte mai degrabă ca subsidiara cea mai promițătoare a principalului furnizor de software pentru productivitate din lume. 

Microsoft nu era luat în considerare în discursul public despre AI acum un an. Pe atunci, cea mai mare parte a gesturilor făcute în direcția generală erau îndreptate către Google, unde cercetătorii au dezvoltat inițial tehnologiile din spatele ChatGPT. În timp ce Google și-a ținut inițial cercetarea departe de produsele comerciale, în special de motorul său de căutare emblematic, Microsoft se concentrează pe utilizarea inovațiilor OpenAI pentru a face o mulțime de bani cât mai curând posibil. 

Uneltele GitHub Copilot ale companiei, care sugerează noi linii de cod pentru programatori, au fost prima ofertă plătită și au atras peste 10.000 de companii- client. 

Bing, motorul de căutare al Microsoft, a urmat, cu un motor de căutare de tip chatbot care poate crea itinerarii de vacanță și liste de cumpărături. 

În ultimele câteva luni, directorul general – Satya Nadella – a anunțat planuri de a incorpora alți copiloți în Windows (unde vor rescrie, rezuma și explica conținutul) și în Microsoft 365 (unde vor crea prezentări în PowerPoint, vor sorta e-mailurile în Outlook și vor realiza grafice pe baza datelor din Excel). 

“Nu are rost să promovăm tehnologia în numele tehnologiei în sine”, spune Nadella. “Toate aceste schimbări tehnologice sunt utile doar dacă fac ceva în lumea reală.” 

Echipa lui Nadella nu a dezvăluit încă prețurile pentru copiloții care vor veni, dar cu siguranță nu vor fi gratuite. 

Versiunea GitHub începe de la 10 dolari pe utilizator pe lună, iar copiloții pentru aplicațiile de birou Microsoft ar putea avea prețuri similare, ceea ce ar însemna încasări anuale suplimentare de până la 48 miliarde de dolari în următorii patru ani, conform estimărilor analistului Kirk Materne de la Evercore ISI.

Într-o notă de cercetare publicată în 2 iunie, el a estimat că veniturile Microsoft din funcționalitățile alimentate de OpenAI ar putea ajunge la 99 de miliarde de dolari până în 2027. Acest lucru ar echivala cu adăugarea a trei Netflix-uri la linia de venituri a celei de-a doua celei mai valoroase companii publice din lume. 

Nu este de mirare, deci, că Microsoft a investit 13 miliarde de dolari în OpenAI din 2019, conform persoanelor familiare cu parteneriatul; că prețul acțiunilor sale a crescut cu 30% de la dezvăluirea ChatGPT-ului; sau că a devenit un gigant al tehnologiei AI. “Liderul clar este Microsoft”, spune Kim Forrest, director de investiții și fondator al Bokeh Capital Partners LLC, o firmă de investiții. “Google a fost complet depășit”. 

“Asta seamănă puțin ca momentul Windows 95”, spune Scott Guthrie, unul dintre vicepreședinții executivi ai companiei: “Oamenii s-au aliniat la Best Buy la miezul nopții să îl cumpere.” De data aceasta, spune Guthrie, căsuța de e-mail este plină de cereri de la mulți CEO, care cer acces la versiunile timpurii ale copiloților corporate ale Microsoft, potrivit Bloomberg.