FacebookTwitterLinkedIn

Totul a început cu o investiție în peste 450.000 de sticle de vin preluate de la compania de stat VINIA S.A., după falimentul acesteia.

Aproape 50.000 dintre acele sticle aveau defecte, dar celelalte au fost recuperate și repuse în circuitul comercial. Astfel, Vinoteca Românească reprezintă povestea unui real tezaur al vinificației românești, cu o istorie care se întinde pe mai mult de jumătate de secol.

Societatea de stat VINIA a fost fondată în 1952, cu sediul la Iași. Aceasta administra mai mult de 1.400 de hectare de vie din peste 10 podgorii, cele mai renumite fiind Iași, Cotnari, Bohotin, Murfatlar, Dealu Mare, Drăgășani sau Uricani. Timp de peste 40 de ani, vinurile românești produse de VINIA au fost exportate în numeroase țări, printre care Israel, Canada, Japonia sau Germania și Franța.

Cele peste 450.000 de sticle preluate de Vinoteca Românească acopereau toți anii de activitate, din 1958 până în 2009. Acestea au fost transportate de la Iași la Slobozia, unde este sediul companiei, cu aproape 30 de camioane frigorifice. A fost nevoie de jumătate de lună și o echipă de aproape 25 de persoane pentru a asigura transferul.

„Vinoteca Românească a pornit cu un vis ambițios: de a salva de la pieire sute de mii de sticle cu o istorie impresionantă. De fapt, fix acele sticle cu care am început sunt istorie. Am preluat această colecție unică, asumându-mi și pierderile inevitabile, cum au fost acele sticle defecte. Dar am crezut ferm în valoarea sa istorică și gustativă.

Din 2016 până în prezent, timpul a demonstrat că am avut dreptate cu acest pariu. Iar succesul nostru arată, încă o dată, că vinul românesc are un ADN aparte, poate și datorită terroir-ului și zonei geografice, între Dunăre, Marea Neagră și Subcarpați. Rezultatele se văd prin premiile și medaliile obținute la diferite concursuri naționale și internaționale în ultimii ani. Și ne bucurăm să continuăm să promovăm vinurile românești și internaționale prin prezența activă la târguri de profil, unde degustările ne ajută să câștigăm încrederea clienților noștri”, a declarat Ion Radu, fondator Vinoteca Românească.

Vânzări de aproape 2 milioane de lei în 2024

Vinoteca Românească a crescut, în medie, cu aproape 25% în fiecare an, din 2016 până în prezent. În primele 9 luni din acest an a ajuns la 1,5 milioane de lei vânzări și estimează că până la finalul anului va ajunge la 2 milioane de lei. Creșterea a fost posibilă datorită investițiilor semnificative în depozite climatizate, care mențin vinurile la o temperatură optimă de 12–13°C.

Au fost făcute investiții și în portofoliu. Pe lângă colecția vinurilor românești, Vinoteca Românească a extins gama de produse cu vinuri din Republica Moldova sau Georgia, dar și cu sortimente de băuturi spirtoase, inclusiv divinuri (brandy) moldovenești. Printre vinurile moldovenești sunt sortimente rar întâlnite pe piața din România, precum: Trandafirul Moldovei, Grătiești, Purpuriu, Auriu, Pastoral, Mărgăritar sau Codru. Vinurile și divinurile moldovenești reprezintă aproximativ 45–50% din vânzări, iar vinurile georgiene reprezintă circa 10%. 

Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.