Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager în cadrul VTEX, consideră că viteza de reacție este foarte importantă în domeniul e-commerce și că, fără proactivitate, un brand își pierde valoarea.
Forbes: În primul rând, te invit să prezinți pe scurt platforma VTEX, mai precis cum ajută brandurile și retailerii să ajungă mai rapid la clienți.
Cristi Movilă: Ce m-a atras foarte tare la VTEX este că nu suntem un furnizor de tehnologie, nu doar vindem tehnologia, ci înțelegem nevoile pe care le au brandurile și retailerii, oferindu-le soluții. Adică, toată echipa pe care o avem noi, atât în România cât și la nivel internațional, este concentrată pe procesul de a înțelege nevoile retailerilor.
Avem specialiști în domeniu, foști manageri sau oameni care au lucrat de partea retailerilor, care înțeleg nevoile acestora. Cumva, tehnologia este în plan secund. În primul rând clientul are o nevoie, ulterior, cu ajutorul tehnologiei, poți adresa nevoia respectivă.
Mai concret, la nivel global, VTEX are clienți pe Walmark din 2008, Carrefour, Decathlon, Avon și alte branduri foarte mari. Toți sunt partenerii noștri. Suntem foarte concentrați ca să le oferim soluții pentru nevoile lor.
Mai mult decât atât, ne uităm și la proactivitate pentru că proactivitatea este una dintre trăsăturile-cheie. De exemplu, constat că, într-o anumită piață mai dezvoltată decât România, piața de groceries se duce într-o anumită verticală, dezvoltă abonamente, servicii mai complexe de livrare, vine mai aproape de clienți sau merge către partea de marketplace.
Atunci, venim către comercianții pe care îi avem în România sau din regiune și le spunem: uitați, piețele mai mature se duc în direcția aceasta, haideți să vedem cum facem împreună astfel de proiecte!
Este un parteneriat în care, mai mult de atât, aducem și alți furnizori la masă, pentru că noi credem în ideea de ecosistem. De exemplu, noi nu putem să facem totul și atunci aducem companii furnizoare de repere, de soluții de management al depozitului, companii de marketing automation. Construim și împingem dezvoltarea ecosistemului din jurul unui business de comerț. Ne uităm la partea de comerț, pentru că e-commerce e doar un canal în care se întâmplă comerțul.
CARTE DE VIZITĂ
Cristi Movilă a acumulat experiență în e-commerce, activând în acest domeniu de mai bine de 15 ani. El a creat magazine online de la zero, a lansat și a gestionat proiecte online și omnichannel în România și în străinătate, în industriile fashion și beauty. Are studii în inginerie software. A lansat un tech start-up, un magazin online în UE și acum conduce activitățile VTEX în poziția de Eastern Europe General Manager. VTEX este o companie care dezvoltă soluţii software pentru piaţa de comerţ electronic.
Forbes: Ce reprezintă noțiunea de parteneriat în filosofia de business a companiei VTEX?
Cristi Movilă: Parteneriatul pe termen lung este privit din două puncte de vedere. Unul, pentru că tehnologia pe care o folosește comerciantul este destul de greu de implementat și destul de greu de schimbat. Mai mult, este destul de greoaie adopția internă, adică este greu să convingi și să pregătești toți oamenii din intern să folosească o altă tehnologie.
După implementare, trebuie să te concentrezi foarte mult pentru a da valoare brandului și valoare clientului. Dacă doar furnizezi tehnologie și nu dai valoare, evident că, la un moment dat, acel client va pleca pentru că fi altcineva care va da valoare.
Forbes: Dar ce înseamnă valoare?
Cristi Movilă: Cum fac business-ul tău să fie mai bun alături de mine.
În acest sens, vin cu insight-uri, recomandări, cu studii de caz din alte piețe. Avem o expunere pe 38 de țări în care avem clienți și putem vedea care este dinamica unor piețe mai dezvoltate sau similare cu a noastră. E foarte important ca cineva să-i arate și să-i explice comerciantului aceste trenduri.
În prezent, este foarte greu să ai un partener care să fie proactiv. Majoritatea business-urilor și a partenerilor trebui să pe bazeze pe reactivitate. Fără proactivitate, brandul își pierde valoarea.
Forbes: Ce înseamnă „să te miști repede”, să fii foarte rapid în acest domeniu? Dacă nu te miști repede, atunci nu exiști?
Cristi Movilă: Gândiți-vă că eu am niște cerințe astăzi, bazate pe nevoia de ieri. Dacă sunt destul de vizionar și mă uit în față, eu, ca și client VTEX sau al oricărei platforme, în cerințele mele de azi îmi adaug și câteva nevoi viitoare.
Ce se întâmplă în mod tradițional: veneam cu acest cerințe, le dădeam unui furnizor de tehnologie, iar el analiza, venea cu un plan de implementare după vreo lună, două, le implementa într-un anumit timp, dar piața arăta cu totul altfel când termina implementarea.
Tocmai de aceea este foarte importantă viteza. În momentul în care avem un client, care vrea să implementeze ceva, noi ne uităm și la alte piețe mai dezvoltate, adică venim cu inputul nostru din piețele respective și din alte proiecte similare, și îl ajutăm să livreze.
Viteza este crucială în acest domeniu, pentru că peisajul se schimbă foarte repede.
Gândiți-vă ce s-a întâmplat în pandemie! Chiar și o săptămână sau două poate să facă diferența dintre un faliment și un business de succes.
Mai mult decât atât, dacă nu livrezi suficient de repede, cu siguranță, cineva o va face în locul tău, pentru că nevoia trebuie adresată. Dacă mă duc mai târziu, îmi va fi mult mai greu să adresez nevoia respectivă.
Forbes: Cum a influențat pandemia zona de e-commerce în România?
Cristi Movilă: Din 2007 și până în 2020, piața a crescut natural și susținută de dezvoltarea tehnologiei.
În martie 2020, o dată cu închiderea magazinelor, creșterea a fost bruscă, explozivă. Este evident că au intrat foarte mulți clienți pentru prima dată în online. Suntem mult în spatele piețelor din Europa de nord. Au intrat mulți clienți care până atunci nu cumpărau online.
Pe cealaltă parte a baricadei, comercianți au fost forțați să investească mai mult și să ofere servicii mai bune și o experiență mai plăcută pentru utilizatori. Competitivitatea în acest mediu s-a accelerat.
Forbes: Cum sunt comercianții acum, după doi ani de pandemie, din punct de vedere al pregătirii digitale?
Cristi Movilă: Dintr-un punct de vedere, comercianții sunt acum mult mai maturi, au înțeles puterea online-ului, au înțeles că trebui să-l integreze în experiența clientului, au înțeles potențialul acestui mediu. Dar au văzut și potențialul pericol pe care îl poate reprezenta vânzarea doar în mediul fizic. Când am toate ouăle într-un singur coș există un risc potențial.
Odată cu dezvoltarea super-accelerată a acestui domeniu a existat și o nevoie crescută a business-urilor de a avea acces la talente, adică la specialiști în domeniu.
Până în 2020, piața s-a dezvoltat liniar, astfel încât și numărul specialiștilor din domeniu a crescut corespunzător. Începând din 2020, am început să ne batem pe același bazin de talente, pe aceeași ofertă de specialiști. Nu a fost suficient de mult timp pentru ca specialiști noi să fie formați în piața forței de muncă.
Acesta a fost și rămâne principalul blocaj pentru care multe companii nu accelerează și mai tare dezvoltarea în acest sens. Cunosc foarte multe business-uri care vor să investească dar nu găsesc specialiști.
În această situație, și noi și alte companii ne-am îndreptat spre zona de educație. Avem mai multe programe educaționale. De exemplu, avem un parteneriat cu Universitatea Politehnică, în care îi învățăm pe studenții de la Electronică să programeze și să se dezvolte în mediul digital, în partea de e-commerce și îi facem să înțeleagă de ce ar fi bine să fie prezenți în acest domeniu. Apoi, îi învățăm cum să programeze în acest domeniu.
Revenind la efectele pandemie, am constatat că s-a liberalizat piața forței de muncă. Toate companiile din toate țările au avut acces la aceiași specialiști. Aceștia au avut acces la toate companiile din toate țările.
Care au fost urmările liberalizării? Salariile s-au mai echilibrat, pentru că nu mai există o diferență atât de mare între est și vest, este o diferență din ceea în ce mai mică, poate chiar, în unele zone, costă mai mult să angajezi aici pentru că sunt multe companii care se bat pe aceiași oameni decât în alte piețe.
Forbes: Care este nivelul de dezvoltare a domeniului e-commerce în România? Comparativ cu Polonia, Ungaria sau Cehia.
Cristi Movilă: Piața din Polonia este mult mai dezvoltată decât cea din România. Este mai aproape de Germania și de vest, pe de o parte.
Pe de altă parte, Polonia are o populație mai mare decât România și a fost o piață mai atractivă pentru multe business-uri. Piața poloneză de e-commerce este cu câțiva ani în fața celei autohtone, din punct de vedere al dimensiunii, al comportamentului de consum.
Dar în România se întâmplă niște lucruri foarte faine, avem jucători, lideri de piață, care se dezvoltă, aduc tehnologii noi și lansează proiecte inovative. Noi adoptăm mai rapid partea de tehnologie. Bulgaria și Ungaria sunt în spatele nostru.
(18 mai 2022)
Urmărește interviul integral pe pagina de Facebook a revistei Forbes România