FacebookTwitterLinkedIn

Pentru mulți oameni de afaceri zborurile reprezintă un stil de viață, iar unul dintre aceștia este Guy Stockbridge, proprietar al mai multor afaceri pe care le gestionează din California, dar care au operațiuni în 17 state. 

„Aveam în gând să îmi cumpăr un avion privat de ceva vreme, dar Covid mi-a grăbit decizia”, a spus Stockbridge, potrivit Reuters. 

La fel ca el gândesc mulți americani bogați, care în timpul pandemiei considerau zborurile private un lux necesar, iar acum încep să privească acest lucru ca pe o alternativă scumpă, însă căutată, a unui bilet de avion premium pe o linie aeriană comercială. Chiar și proprietarii de afaceri de familie, mici și mijlocii, aleg acum zboruri private. 

Liniile aeriene au avut o cotă de 80% de zboruri premium în 2021, în scădere de la 90%, cât era înainte de COVID-19, potrivit Alton Aviation Consultancy. Avioanele private erau considerate drept entertainment sau utilizate în principal de către executivii de top.

În prezent, acest segment reprezintă un sfert din totalul zborurilor din SUA, adică aproximativ de două ori cota de dinainte de pandemie, potrivit unui raport al WINGX.

A zbura „privat” poate avea mai multe forme. Pentru unii, precum Stockbridge, acest lucru înseamnă să deții un avion privat. Alte servicii includ operatori de chartere private care fie vând zborul loc cu loc, fie părți din locurile disponibile pe un zbor.

Toate acestea vin cu un cost. Avionul cumpărat recent de Stockbridge este un Cessna Citation M2 Gen2, un avion ușor, cu șapte locuri, construit de The Plane la prețul de 5,85 milioane de dolari. Stockbridge nu are nicio îndoială că această achiziție aduce beneficii afacerilor lui. „Faptul că munca noastră implică multe călătorii în alte state denotă nevoia directă de un avion privat, pentru că timpul și distanța sunt cruciale în munca mea. Eu și echipa folosim și zborurile comerciale, însă mult mai rar…. probabil 10% din toate zborurile,” a spus el.

Deși charterele și celelalte servicii de zbor privat sunt mai ieftine decât a deține un avion privat, ele vin, totuși, cu prețuri foarte mari. Rezervarea unui Gulfstream G280 cu nouă locuri pentru un zbor dus New York-Miami costă 18.100 de dolari, potrivit Jettly, o platformă de rezervări online de zboruri private. Per persoană, acest preț se compară cu cel al unui zbor dus la clasa business pe aceeași rută.

„Cred că mare parte din clienții care folosesc zboruri private, nu se vor mai întoarce la zborurile comerciale,” a spus Jamie Walker, executiv la compania americană Jet Linx, care gestionează avioane și operează zboruri private pe baza unui program de abonament. Jet Linx taxează 25.000 de dolari per membru și are pe deasupra și tarife per zbor. Wheels Up Experience, competitorul său, taxează abonamente de 80.000 de dolari pe an per persoană.

“Încă mai vedem companii care continuă să intre acum pe piață,” a spus Megan Wolf, CEO-ul Flexjet, un operator global de avioane private. Piața continuă să rămână robustă, iar companii precum Jet Linx se văd nevoite să limiteze vânzările pentru că nu pot răspunde cererii.