FacebookTwitterLinkedIn

Costel Postolache, directorul general al grupului editorial Integral, consideră că, în situația actuală, pentru mulți editori, publicarea cărților a devenit un hobby costisitor.

Forbes: Ce a însemnat anul 2021 pentru editura pe care o conduceți: un an al revenirii după șocul din 2020, un an obișnuit sau un an prevestitor pentru o nouă criză? (variația cifrei de afaceri față de 2020, lansări deosebite, evenimente, decizii de business, strategia, etc)

Costel Postolache: Ne-am obișnuit cu această criză continuă, nu facem decât să punem etichete noi: pandemie, război, diminuarea interesului pentru cultura scrisă, lipsa de preocupare pentru cultură a guvernanților vechi și noi.

Deteriorarea climatului economic și politic internațional a limitat interesul partenerilor externi pentru piața editorială românească.

Închiderea librăriilor fizice, insolvența administrată incorect a unui lanț major de distribuție (Diverta), deplasarea interesului cititorilor către lectura online, mai ieftină – dacă nu gratuită, direct sau indirect ­– și mai accesibilă, toate acestea au pus presiune asupra editorilor.

Cei mari au rezistat, cei mijlocii și mici au fost cei mai afectați.

Forbes: În prezent, piața editorială din România traversează o criză? Care sunt cauzele crizei și care sunt efectele asupra publicului consumator?

Costel Postolache: Atunci când înregistrezi cel mai mic consum de carte de pe continent, când România „educată” a devenit o ficțiune plictisitoare, când proporția analfabeților funcționali se apropie de pragul majorității în societatea românească, nu mai e vorba de o criză, ci de o permanență.

Publicul, în cea mai mare măsură, pare fericit cu această situație, nu cred că apare în vreo statistică faptul că declinul lecturii și al consumului cultural ar neliniști pe cineva.

Cartea nu este un bun esențial, pentru cei mai mulți, și mai ales pentru guvernanți.

Forbes: Ce anume îi răspundeți unui cititor care constată cu reproș: s-au scumpit cărțile, nu-mi permit să mai cumpăr! 

Costel Postolache: Producția editorială era în mod tradițional o industrie cu o marjă mică de profit, în jurul cifrei de 10%, spun analizele internaționale, cu mult mai mică decât alte industrii.

În condițiile creșterii exponențiale a costurilor de tipar, a costurilor energiei și a materiilor prime, în special ale hârtiei, ca și limitarea accesului la producătorii low-cost sau la producția sindicalizată din Asia, prețul cărților a crescut. Nu în aceeași măsură cu costurile, pentru că piața de carte nu suportă (mai mult decât) dublarea prețurilor, cum s-a întâmplat cu alte produse.

Cum spuneam, cartea nu este un produs esențial (decât pentru editori). Faptul că mulți cititori nu își mai permit să cumpere cărți este de înțeles.

Pentru mulți editori, publicarea cărților a devenit un hobby costisitor. Iar baza actuală a cumpărătorilor de carte, respectiv persoanele în vârstă, cu venituri modeste sau moderate, își va pierde sau auto-limita accesul la carte.

Forbes: Care sunt îngrijorările dvs în ceea ce privește piața editorială din acest an? Dar motivele de optimism?

Costel Postolache: Cartea, în special cea tipărită, va deveni un obiect de lux accesibil numai unor categorii privilegiate. De altfel, cele mai multe edituri par să-și fi orientat producția spre produse premium, în detrimentul celor mass-market.

Este direcția în care merge și Integral, într-un partenerial cu Editura Laurent, într-un proiect internațional menit să aducă pe piața românească un nou nivel de calitate în producția de carte de lux.

Forbes: Un raport național, publicat recent de platforma BRIO (Platforma Digitală pentru Îmbunătăţirea Performanţelor Şcolare), arată că 42% dintre elevii din România sunt analfabeți funcțional. Cum comentați? Cine sunt responsabili, cine sunt vinovații acestei situații? Cum ar putea să scadă acest procent în următorii ani?

Costel Postolache: Acest procent va crește, în curând vom constata majoritatea analfabeților, funcționali sau disfuncționali, ulterior vom suporta dictatura acestora.

Efectele se văd deja în politică, în viața socială, în media. Asta se întâmplă nu doar în România, aici efectele sunt însă exacerbate de criza continuă de leadership în Cultură, în Educație și, mai presus de toate, în Politică.

Forbes: O idee: plafonarea prețului la cărți. O idee trăsnită sau o decizie de luat în seamă de guvern pentru revitalizarea pieței editoriale din România?

Costel Postolache: Dacă statul subvenționează producția de carte, poate impune și o plafonare a prețurilor. Dacă se aplică o plafonare fără suport financiar, o astfel de măsură va duce la sugrumarea editurilor și a producției de carte, ducând la dispariția definitivă a acestora.

O intervenție a statului, care și-a dat măsura incompetenței prin modul scandalos în care a administrat producția de manuale școlare, alocându-le, la un moment dat, unicei edituri de stat (Editura Didactică și Pedagogică), ar avea toate șansele să lichideze, prin alocări clientelare de fonduri, majoritatea editurilor din România. Și așa se va rezolva criză cărții.

(27 mai 2022)