FacebookTwitterLinkedIn

Lipsa materialelor de construcție de pe șantierele germane a atins cel mai înalt nivel din 1991, arată un sondaj al institutului IFO din Munchen. În cazul construcțiilor de clădiri, 56,6% dintre companii au raportat lipsuri în mai, față de 54,2% în luna precedentă. În inginerie civilă, proporția a fost de 44,8%. Dintre companiile analizate, 91,1% au raportat că războiul din Ucraina pus deficitul de materiale pe seama conflictului din Ucraina.

„Odată cu atacul Rusiei asupra Ucrainei, problemele de aprovizionare cu materiale de construcție s-au înrăutățit drastic. Prețurile materialelor continuă să crească ca urmare a penuriei și a costurilor mai mari ale energiei. Din cauza costurilor de construcție în creștere și a dobânzilor mai mari, se anulează mai multe comenzi, în special în sectorul construcțiilor rezidențiale”, spune Felix Leiss, analist IFO. 

„În acest moment, există un deficit de oțel de structură, care este adesea importat din Rusia sau Ucraina. Sunt probleme și cu bitumul, iar în unele zone, companiile s-au plâns și de lipsa de cărămizi. Materialele de izolare erau deja insuficiente în multe locuri înainte de începerea războiului, astfel că situația s-a deteriorat și mai mult”, adaugă Leiss.

Lipsa materialelor și costurile ridicate ale energiei duc la creșterea prețurilor, iar companiile de construcții transmit aceste creșteri dezvoltatorilor. Majoritatea companiilor din domeniul construcțiilor au raportat că au majorat recent prețurile. Mulți dintre ei plănuiesc noi ajustări și în lunile următoare. Un număr mare de firme de inginerie civilă și-au majorat și ele prețurile, deși nu la fel de multe ca cele din construcțiile de clădiri. 

Combinația dintre creșterea prețurilor la construcții și ratele mai mari ale dobânzilor pentru finanțare fac acum unele proiecte neprofitabile: în mai, 13,4% dintre companiile de construcții au raportat anulări de proiecte, în creștere de la 7,5% în aprilie și 4,6% în martie. În inginerie civilă, cifra a fost de 8,8%, în scădere de la 9,3%în aprilie. În general, totuși, sunt suficiente comenzi pe piață.