România are șansa ca, în următorii 5-6 ani, să repare ceea ce n-a făcut până acum și să aducă infrastructura locală la un nivel acceptabil, a declarat Marian – Jean Marinescu, europarlamentar, membru în Comisia pentru transport și turism din cadrul Parlamentului European, în cadrul unei întâlniri cu presa.
Cu toate acestea, Marinescu spune că, dacă luăm în considerare proiectele care sunt prevăzute în sursele de finanțare viitoare, acestea „nu sunt neapărat cele care ar aduce cea mai mare eficiență României.” El crede că orice autostradă este binevenită, „dar când ești nevoit să prioritizezi, pentru că nu ai suficiente fonduri ca să acoperi toate zonele, ar fi trebuit legate mai rapid regiunile mai sărace, nordul Moldovei și Oltenia de vestul Europei”, a declarat europarlamentarul.
Astfel, el consideră că nu sunt șanse ca în următorii șapte ani să înceapă proiectele care vizează coridoarele Iași-Târgu Mureș și București-Craiova-Severin-Timișoara. „Nu spun că nu ar trebui să construim București-Bacău, dar ar fi fost necesară construcția tronsonului Iași-Tg. Mureș mai întâi, deoarece ar fi dat posibilitatea investitorilor să vină în acea regiune. Și Oltenia este într-o situație complicată. S-a aprobat deja programul de reconversie al Complexului Energetic Oltenia, iar acolo mulți oameni vor rămâne fără loc de muncă, deci ar fi fost nevoie să aducem investitori”, a adăugat el.
În ceea ce privește sursele de finanțare, Marinescu a amintit de Mecanismul pentru interconectarea Europei, prin care se poate finanța rețeaua feroviară. În execițiul financiar trecut, România nu a reușit să cheltuiască peste 500 milioane de euro, bani contractați și neutilizați pe două tronsoane importante din Coridorul 4, București-Brașov-Arad și București-Craiova-Severin-Arad.
„Avem din nou fonduri importante, peste 700 de milioane de euro exclusiv pentru România, plus peste 1 miliarde de euro pe care putem să-i obținem prin licitație, dacă avem proiecte viabile”, a precizat Marinescu.
În ceea ce privește infrastructura rutieră, România are posibilități de finanțare prin fondurile europene, de coeziune și de dezvoltare regională. „Și acolo sunt bani suficienți, depinde de dorința statului de a aloca pentru transport. În plus, potrivit PNRR, știm exact unde se vor duce banii, pe Autostrada Ploiești-Bacău și la ieșirea din țară, către Ucraina”. (M.J.M)
Ministerul Transporturilor a demarat mai multe licitații pentru realizarea unor studii de fezabilitate și pentru diverse lucrări, însă au termene de livrare lungi. Numai studiul de fezabilitate pentru tronsonul Craiova-Lugoj are ca termen de realizare 44 de luni. În opinia parlamentarului european, acestea ar fi trebuit realizate pe bucăți, pentru a grăbi procesul.