Comisia Europeană a adoptat, vineri, o lege europeană privind libertatea mass-mediei, un nou set de norme menite să protejeze pluralismul şi independenţa mass-mediei în UE. Regulament include, printre altele, garanţii împotriva interferenţelor politice în deciziile editoriale şi împotriva supravegherii.
Regulamentul pune accentul pe independenţa şi finanţarea stabilă a serviciilor publice de mass-media, precum şi pe transparenţa proprietăţii asupra mass-mediei şi a alocării publicităţii de stat, notează News.ro.
Legea europeană privind libertatea mass-mediei va facilita funcţionarea mass-mediei – publice şi private – la nivel transfrontalier pe piaţa internă a UE, fără presiuni nejustificate şi ţinând seama de transformarea digitală a spaţiului mass-media.
Protejarea independenţei editoriale – Regulamentul le va impune statelor membre să respecte libertatea editorială efectivă a furnizorilor de servicii mass-media şi să asigure o mai bună protecţie surselor jurnalistice.
Neutilizarea programelor spion împotriva mass-mediei – Legea privind libertatea mass-mediei include garanţii solide împotriva utilizării programelor spion (spyware) împotriva mass-mediei, jurnaliştilor şi familiilor acestora.
Testarea pluralismului mass-mediei – Legea privind libertatea mass-mediei le cere statelor membre să evalueze impactul concentrărilor de pe piaţa mass-mediei asupra pluralismului acesteia şi asupra independenţei editoriale.
Transparenţa publicităţii de stat – Legea privind libertatea mass-mediei va stabili noi cerinţe pentru alocarea publicităţii de stat mass-mediei, astfel încât aceasta să fie transparentă şi nediscriminatorie.
Protejarea conţinutului mediatic online – bazându-se pe Actul legislativ privind serviciile digitale, Legea privind libertatea mass-mediei include garanţii împotriva eliminării nejustificate a conţinutului mediatic produs respectând standardele profesionale.
Noul drept al utilizatorului de a personaliza oferta media – Legea privind libertatea mass-mediei va introduce un drept de personalizare a ofertei mass-media pe dispozitive şi interfeţe, de exemplu pe televizoarele conectate, permiţându-le utilizatorilor să modifice setările implicite astfel încât să reflecte propriile preferinţe.
Comisia propune înfiinţarea unui nou Comitet european independent pentru serviciile mass-media, alcătuit din autorităţi naţionale din domeniu.
Propunerea de regulament a Comisiei urmează să fie discutată de Parlamentul European şi de statele membre, în cadrul procedurii legislative ordinare. Odată adoptată, va fi direct aplicabilă în întreaga Uniune Europeană.