Piața de retail a crescut într-un ritm limitat în primul semestru din 2022, fiind finalizate doar două proiecte, de 27.000 de metri pătrați, iar a doua jumătate a acestui an ar putea fi mai activă, cu livrarea a aproximativ 120.000 de metri pătrați. Totuși, nu este exclusă amânarea unor proiecte până în prima parte a lui 2023, din cauza unor dificultăți în procesul de construcție sau de închiriere, potrivit Colliers.
Singurele inaugurări din prima jumătate a anului au fost extinderea proiectului Colosseum Mall (16.500 de metri pătrați) din nord-vestul Bucureștiului și finalizarea noului Funshop Park Timișoara (10.800 de metri pătrați), un parc de retail deținut de dezvoltatorul polonez Scallier.
Potrivit Colliers, vânzările de îmbrăcăminte și încălțăminte au accelerat în prima jumătate a acestui an, achizițiile de diverse produse electronice și electrocasnice au avut o evoluție bună, iar articolele pentru renovarea, modernizarea sau amenajarea locuinței s-a stabilizat în ultimele trimestre, fiind influențate de faptul că piața rezidențială a atins un nou maxim de vânzări.
De asemenea, comerțul electronic a bifat, de asemenea, un vârf, fiind în prezent doar ușor sub nivelul din 2021.
Totuși, creșterea spectaculoasă a comerțului electronic încetinește, iar acesta este ”un semnal clar al unui consumator mai cumpătat în marile orașe, unde sunt înregistrate majoritatea achizițiilor online”, potrivit sursei citate.
Chiar dacă vânzările retailerilor de produse nealimentare pentru unele segmente ar putea stagna sau trece pe o pantă descendentă în a doua jumătate a anului, profitabilitatea retailerilor din România este una dintre cele mai bune din Uniunea Europeană.
Având în vedere că pe piața românească există o concurență limitată între retaileri, din cauza numărului mic de branduri din piață, este de așteptat ca România să rămână atractivă și să atragă noi companii în următorii ani.
România are un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri pătrați, din care peste 2,7 milioane de metri pătrați mall-uri, iar restul în principal parcuri de retail.
Aceste cifre fac România să fie o piață subdimensionată, atât în comparație cu țările din Europa Centrală și de Est, cât mai ales cu cele din Europa de Vest.
Peste 60% din suprafața totală de retail modern este concentrată în primele 10 cele mai mari orașe cu populații de peste 200.000 de locuitori.
Acest decalaj este însă așteptat să se reducă odată cu livrarea proiectelor anunțate pentru următorii doi ani, majoritatea fiind parcuri de retail în orașe mici și mijlocii.
Gradul de neocupare din centrele comerciale rămâne relativ scăzut în majoritatea cazurilor, la nivelul unei singure cifre, iar marile centre comerciale dominante au acum puține spații disponibile.
În ceea ce privește chiriile, deși nivelul de bază a rămas neschimbat, iar proprietarii au fost nevoiți să acorde unele reduceri, în special în 2020, dar și în 2021, situația a revenit treptat la normal.
Cu toate acestea, chiriile procentuale anuale calculate în raport cu nivelul de vânzări ale retailerilor rămân încă ușor sub nivelurile înregistrate înainte de pandemie, cu până la 5% sub acel nivel, în medie.