FacebookTwitterLinkedIn

În primele trei trimestre din 2023, cererea totală de închiriere din sectorul imobiliar industrial și logistic (I&L) a fost de 550.000 mp, comparabilă cu nivelul de anul trecut, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Colliers.

Analiza Colliers include doar tranzacțiile de închiriere publice, din forumul imobiliar local sau comunicate public de companii în rapoarte financiare sau în comunicate de presă, însă analiștii Colliers estimează că tranzacțiile directe între proprietari și chiriași, dar care nu sunt raportate, sunt considerabile și, probabil, contribuie cu cel puțin 30% la volumul total al închirierilor. 

Evoluția solidă a pieței din perioada recentă se datorează faptului că România este văzută tot mai des ca un centru regional de distribuție de către companiile care vizează partea de sud-est a Europei, dar nu se limitează la această regiune.

București (36%), Timișoara (26%), Brașov (12%) și Slatina (10%) concentrează cea mai mare parte a tranzacțiilor de leasing industrial și logistic (I&L) din România încheiate în 2023 în primele trei trimestre. Astfel, tranzacțiile din afara Capitalei încep să le depășească pe cele din București, având în vedere că în trecut cea mai mare pondere (mult peste 50%) provenea de aici.

Oferta totală ar trebui să se apropie de 7 milioane de metri pătrați în acest an, în creștere de la 6,2 milioane de metri pătrați la sfârșitul anului trecut. Încă o jumătate de milion de metri pătrați ar trebui să se adauge în trimestrele următoare în diferite regiuni ale țării.

„(…) România a devenit un centru de distribuție regional mai vizibil. Inițial, interesul pentru astfel de locații viza în primul rând Bucureștiul, dar am observat numeroase companii care se uită și la alte orașe pentru astfel de hub-uri, inclusiv în partea de sud a țării. În plus, pe fondul angajaților mai scumpi din Polonia, Cehia și Ungaria, România devine o propunere și mai atractivă ca centru regional mai extins. În plus, România oferă costuri cu forța de muncă comparabile cu cele din China pentru operațiunile industriale”, explică  Victor Coșconel, Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.

Pe sectoare, o treime din totalul contractelor de leasing din acest an au fost semnate de companii de logistică, cu aproximativ 160.000 mp, urmate de sectorul auto, cu aproximativ 120.000 mp închiriați. La fel ca în trecut, considerând majoritatea tranzacțiilor încheiate de operatorii 3PL și de companiile care au legătură, în linii mari, cu sectorul de retail, rămâne probabil ca sectorul  bunurilor de larg consum să fie responsabil pentru cea mai mare parte a cererii.

Rata de neocupare a spațiilor de depozitare de top a rămas un nivel de o singură cifră, de cele mai multe ori sub 5%, în majoritatea subpiețelor din România, inclusiv în București. Și chiriile au crescut în ultimul an și jumătate, de la 3,7-3,8 euro/mp pentru proprietățile prime din jurul Bucureștiului, spre 4-4,5 euro/mp. 

„Desigur, aceste cifre sunt pentru suprafețe mai mici și o durată de închiriere obișnuită, deoarece chiriașii mai mari, care caută unități BTS și contracte mai mari de 7-10 ani, vor avea costuri de închiriere substanțial mai mici”, subliniază  Victor Coșconel.

Perspectivele rămân optimiste pentru piața locală industrială și logistică. În condițiile în care România are niveluri de consum privat similare (pe indici de volum) cu cele din Polonia sau Cehia, stocul de depozite pe cap de locuitor este de 2-3 ori mai mic decât în aceste țări. 

Potrivit lui Victor Coșconel, 2023 se conturează drept cel mai bun an pe care România l-a văzut vreodată în ceea ce privește domeniul I&L. El se așteaptă la noi recorduri în ceea ce privește activitatea de închiriere în anii următori, mai ales că stocul poate depăși cu ușurință nivelul de 10 milioane mp până la sfârșitul acestui deceniu.

O altă schimbare pozitivă în România este perspectiva unei infrastructuri mult îmbunătățite. Unele dintre noile drumuri vor deschide noi piețe pentru operațiunile I&L. De exemplu, noua șosea de centură din jurul Bucureștiului generează deja un interes sporit pentru zona de sud a Capitalei, în timp ce autostrada către Moldova va crea o punte către această parte a țării, ceea ce va duce probabil la mai multe operațiuni de logistică și producție în această zonă.