FacebookTwitterLinkedIn

România se numără printre cele mai competitive țări din Europa Centrală și de Est în ceea ce privește piața de retail. Potrivit celui mai recent raport al companiei de consultanță imobiliară CBRE România, anul trecut și-au făcut intrarea pe piață 17 noi branduri, cele mai multe în București. Printre cele mai importante intrări se numără Primark, Converse sau Foot Locker, care și-au inaugurat magazinele în centre comerciale. 

„După un an 2022 extrem de bun pentru retail, cu rezultate care depășesc nivelul înregistrat în 2019, an de referință pentru industrie, piața își continuă evoluția firească și intră în planurile unor retaileri internaționali, dar și noi dezvoltatori pe piață, aceștia fiind însă nișați pe segmentul de parcuri de  retail. În plus, apar noi oportunități pe piață și pentru dezvoltatori, ținând cont că spațiile comerciale disponibile sunt în marea majoritate închiriate, rata de neocupare fiind 3% în mall-uri și chiar mai mică în parcurile de retail”, a declarat Carmen Ravon,  Head of Retail Occupier CEE, CBRE.

În 2023, jucătorii din retail sunt sfătuiți să aibă în vedere trei factori principali, spun consultanții CBRE: integrarea standardelor ESG în proiecte noi sau renovate – ESG; extinderea strategică bazată pe analiză, care ajută dezvoltatorii și investitorii să ia decizia corectă în contextul actual; tehnologia și strategia omnichannel, care cresc cifra de afaceri.

„Două tendințe care sunt deja în plină desfășurare trebuie, de asemenea, să fie luate în calcul. În primul rând, dezvoltarea orașelor mai mici, care merge mână în mână cu dezvoltarea parcurilor de retail, un produs foarte apreciat de investitori și dezvoltatori. În al doilea rând, reducerea suprafețelor hipermarketurilor care își propun să devină mai eficiente pe spațiul ocupat, o oportunitate și pentru proprietarii de centre comerciale, care dispun de spațiu liber extrem de limitat, și care astfel pot obține GLA (suprafața brută închiriabilă) suplimentară pentru noi chiriași”, a mai adăugat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.  

Stocul spațiilor moderne de retail din România au înregistrat în 2022 un volum total de aproximativ 4,08 milioane mp, după ce anul trecut au fost inaugurate 11 noi parcuri de retail. Livrările anuale se ridică la 86.700 mp închiriabili, din care Bucureștiul a atras 41%, cu trei spații de retail nou construite, în timp ce marea majoritate a spațiilor au fost dezvoltate în orașe mici, dar plasate strategic în apropierea capitalelor de județ precum Iași, Timișoara sau Craiova.