
Cătălina Rousseau, președinte&CEO BDR Associates România și Republica Moldova
Forbes: Care este atributul care face ca o afacere să fie una de succes?
Cătălina Rousseau: Atributul cel mai important este viabilitatea afacerii într-o piață mereu impredictibilă, ca cea din România. Ce înteleg prin viabilitate: relația afacerii cu piața în care operează. Afacerea trebuie să urmeze evoluția pieței, propunând o ofertă care să răspundă cerințelor și nevoilor impuse de piață.
De asemenea, este obligatoriu ca afacerea să fie mobilă, flexibilă și adaptabilă la schimbare, capabilă să se reinventeze, atunci când mediul de afaceri devine aspru și neprietenos. Ca să rămână sustenabilă și mai mult, să se și dezvolte, menținându-se în parametri profitabilității, contează modul de administrare a afacerii, care trebuie să fie ancorat în realitatile mediului de afaceri, influențat- cum bine știm – de factori diverși, de la legislație la fiscalitate, de la concurența neloiala la alți factori subiectivi, necontrolabili. Sustenabilitatea pe termen lung înseamnă viabilitatea afacerii în relație cu piața.
Forbes: Care credeți că este calitatea pe care o are doar un antreprenor de succes?
Cătălina Rousseau: Viziunea este cel mai important atribut, susținut de simțul afacerii, de voință și, foarte important, de cunoștințe depre potențialul pieței căreia i se adresează afacerea, independent de dimensiunea acesteia.
Legile de bază ale antreprenoriatului funcționează la fel în orice dimensiune antreprenorială, iar succesul antreprenorului va fi incontestabil, când își contruiește afacerea pe valori solide și, mai ales, morale.