Cautare




, Contributor

Explorator. De vocație, om. De profesie, povestitor. www.georgianaciofoaia.ro

Lifestyle |
|

Cărțile se poartă

Rusanda Cojocaru are 31 de ani și iubește cărțile. A plecat la 19 ani din Republica Moldova și a venit în București pentru a studia. Acum șase ani a creat unul dintre produsele cele mai iubite de femeile care citesc: Bookletta, o geantă perfect funcțională și versatilă, care adăpostește și cartea pe care o citești.
SKY_8960

Am văzut prima dată geanta pe stradă, acum câțiva ani. Era purtată de o domnișoară très chic, iar din buzunarul transparent al genții se întrezărea un titlu de Murakami. Aveam să aflu mai târziu că aceea era o „Bookletta”, creația și businessul Rusandei Cojocaru.

Numele, un mix fericit între cuvântul „carte” în engleză și prenumele mamei Rusandei, Violeta, explică de la sine produsul: o geantă pentru femeia care citește. Invenție înregistrată și unică în lume, 100% inventată și produsă în România, Rusanda a creat, în 2012, o poșetă de damă special structurată astfel încât să aibă un buzunar transparent care protejează și în același timp expune cartea ca într-o vitrină. Astfel, titlul cărții pe care o citești devine ceea ce te reprezintă în lume, pe stradă, la evenimente sau la birou, mai mult decât orice brand.

Când am ajuns în showroomul Bookletta, Rusanda pregătea ceaiul pentru noi două și desfăcea o cutie de bomboane de ciocolată „lapte de pasăre”. „Vorbeam cu mama în această dimineață, eu îi povesteam că urmează interviul cu tine, iar ea îmi spunea să nu mă repet”, spune Rusanda în timp ce toarnă ceaiul în ceștile personalizate, din porțelan.

A venit în București la facultate, deoarece crede că în România sunt școli mult mai bune decât în Moldova. „Cred că în liceu s-au pus bazele creativității mele de astăzi. Era un liceu experimental unde aveam, de exemplu, o materie numită «Cuvântul» și unde învățam să scriem epigrame. Profesorul de limba română era poet, iar toate lecțiile lui erau «din afara cutiei». Deci nu întâmplător am fost olimpică la română și engleză.”

Atunci când a venit în București, nu știa pe nimeni. Avea 19 ani când a pășit pe treptele de la UNIBUC pentru a se înscrie la Facultatea de Jurnalism. Rusanda își dorea să se specializeze în PR, însă venirea în România i-a aplanat entuziasmul. „M-am prăbușit destul de tare. Eu, care eram printre cei mai buni în Moldova, aici eram… abia pe la mijlocul clasamentului. Trebuia să învăț politicienii și vedetele din România, așa că stăteam în fața televizorului și îmi notam nume. Recunosc, mi-a fost foarte greu să învăț toate astea. A fost un început greu, dar a fost un drum minunat. Am descoperit aici profesori extraordinari și colegi aleși pe sprânceană.”

Rusanda nu a fugit niciodată de muncă. A început să lucreze de la 17 ani, când făcea traduceri pentru un ONG. La 18 ani s-a angajat într-un call-center. În primul an de facultate lucra deja într-o agenție de publicitate outdoor, în departamentul de vânzări. Au urmat, treptat, joburile în comunicare și PR.

Ideea Booklettei a venit într-o zi după de lucrase pentru un proiect guvernamental care o împlinea și care a constituit una dintre cele mai frumoase experiențe ale ei. Lansase în urmă cu doi ani proiectul socio-cultural „Citesc, deci sunt sexy”. „Credeam că femeile stau prea mult la coafor și alocă prea puțin timp cititului. Voiam să schimb, împreună cu o prietenă, Ionela Costachi, mentalitatea și stereotipul conform căruia femeile care citesc sunt tocilare, stau în întuneric și citesc tremurând, că nu au viață socială sau că nu se distrează. Așa că ne-am pus în minte să demonstrăm prin această campanie că femeile care citesc sunt femei care ies, se distrează, le interesează moda, arată bine, dar în același timp știu foarte bine ce este cu adevărat important în viață. Și nu uită să citească.”

A fost o campanie care s-a bucurat de un succes enorm și care mai păstrează încă un grup unde se postează permanent recomandări, cărți, idei. „Ei bine, tot învârtind ideea asta în minte, mă tot gândeam cum aș putea face un produs care să se adreseze femeilor acestora și care să vorbească despre pasiunea pentru cărți. Eram și pasionată de modă, așa că ideea unei genți a venit firesc. Nu sunt femeia care își dă toți banii pe genți, dar din punctul meu de vedere, aceasta era forma cea mai potrivită de casă pentru carte. Un soi de «casă a cărții»”.

Rusanda nu știa nimic despre design, așa că a făcut o mică preselecție, din vorbă-n-vorbă, pentru a descoperi câțiva designeri pentru care a avut un brief simplu și concret: „Nu știu cum arată, ce formă are sau din ce materiale e, vreau doar să aibă un buzunar transparent prin care să se vadă coperta unei cărți”. Designerul cu care Rusanda a avut cea mai bună chimie este și cea care a desenat primele două modele Bookletta: Cristiana Pițu – un designer român foarte talentat, care a desenat modelele Mini și Maxi, cu care s-a lansat brandul Bookletta, în 2012.

Primul târg la care a mers Rusanda cu gențile ei a fost un succes pe toată linia: reacțiile femeilor au fost magice, toate gențile s-au vândut, alte cereri urmau să vină. Produsă din piele naturală de cea mai bună calitate și cu o varietate largă de modele disponibile, Bookletta se traduce astăzi în șapte modele: MINI (cochetă), MIDI (retro), MAGIC (clasică), MAXI (office), Backpack sau Bookpack (rucsac), SAFARI (comodă) și CONSTELATION (caritabilă).

Cel mai recent model este Constelation: primul și unicul produs caritabil din România, creat împreună cu asociația ATCA. „Acesta este modelul cel mai mic și cel mai jucăuș. Se numește Constelation pentru că are în mijloc acest cerc ce simbolizează o constelație. Din ceea ce mi-a povestit Nicoleta Mariana Orlea, Fundraising Manager în cadrul ATCA, terapia pentru copiii cu autism se face în constelația părinte – copil – terapeut, și de aici a pornit ideea unui cerc în mijloc; am lansat modelul la aniversarea Bookletta de șase ani din vară, iar din prețul fiecărei genți vândute, 50 de lei sunt donați către această asociație, ceea ce se traduce într-o oră de terapie pentru un copil dintr-o familie social vulnerabilă.”

Partea cea mai grea este partea de producție. Rusanda s-a lovit de foarte multe ori de „nu se poate” sau de ateliere care îi spuneau că este o nebunie să facă o astfel de geantă. În prezent este la a patra colaborare cu un atelier. „Gândește-te numai că mi-a luat opt luni să găsesc acest plastic pentru buzunarul transparent; trebuia să fie foarte rezistent, să nu se taie, să nu se zgârie, să nu înghețe. Are 0,8 mm grosime, așa că e ideal pentru Bookletta. Toate materialele sunt importate din Italia: pielea naturală, accesoriile.”

Cele mai noi modele Bookletta sunt desenate chiar de Rusanda. În spiritul păstrării ideii de la care a pornit, fiecare geantă vine cu o carte cadou, aleasă întâmplător.

Bookletta e un brand care e propriul lui ambasador. Vorbește despre obiceiuri frumoase și pune în vitrină un strop din ce e „înăuntrul” purtătoarei ei. Așa cum fiecare dintre noi se modifică de la o lectură la alta, așa și aspectul Booklettei se schimbă de la o copertă la alta.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii