Doi dintre cei mai importanți lideri ai companiilor de auto și tech ale Chinei au vorbit despre întreruperile lanțului de aprovizionare pe scară largă cauzate de carantina de aproape o lună a orașului Shanghai, avertizând că multe dintre industriile țării se confruntă cu perspectiva opririi producției dacă situația persistă.
Richard Yu, care conduce grupurile de afaceri auto și de consum ale Huawei, s-a alăturat fondatorului miliardar al marelui producător de vehicule electrice Xpeng, He Xiaopeng, pentru a lansa avertismente severe cu privire la aprovizionarea cu piese auto în special, relatează ediția americană Forbes.
Într-una dintre postările sale, veteranul Huawei a spus că multe companii de tehnologie și industriale, în special cele din industria auto, vor trebui să oprească producția după luna mai din cauza lipsei de provizii cauzată de carantina de o lună a centrului financiar al Chinei.
„Toți producătorii de echipamente originare din China ar putea suspenda producția în mai, dacă companiile din lanțul de aprovizionare din Shanghai și zonele învecinate nu găsesc o modalitate de a relua munca”, anunță acesta.
Cu toate acestea, carantina metropolei Shanghai nu pare să aibă un sfârșit în viitorul apropiat. Orașul cu 25 de milioane de oameni raportează un număr record de infecții zilnice cu Covid, ducând numărul total de cazuri confirmate la peste 130.000 de la 1 martie, deși majoritatea sunt asimptomatice sau prezintă doar simptome relativ ușoare. Pe fondul mâniei publice cu privire la restricțiile stricte și la creșterea costurilor economice, președintele chinez Xi Jinping a spus că țara va rămâne la abordarea sa de toleranță zero.
Analiștii estimează acum că PIB-ul Chinei va crește cu 5% în acest an, sub ținta guvernului de 5,5%, din cauza măsurilor de limitare a Covid-19, precum și a slăbirii redresării globale. Într-o notă de cercetare de miercuri, economiștii se așteaptă ca Banca Populară a Chinei să reducă rata rezervelor obligatorii pentru creditorii țării în următoarele câteva zile, pentru a injecta mai multă lichiditate în economie.
„China, a doua cea mai mare economie din lume și cel mai mare producător, se confruntă cu un risc de recesiune de la mijlocul lunii martie”, au scris aceștia, definind recesiunea ca fiind o creștere trimestrială negativă a PIB-ului de la an la an. „Credem că piețele globale continuă să subestimeze impactul, probabil datorită concentrării majorității asupra conflictului ruso-ucrainean și a majorărilor dobânzilor federale din SUA.”
Companiile străine se luptă și ele să facă față. Tesla a fost nevoită să suspende producția la fabrica sa din Shanghai timp de aproape trei săptămâni, ceea ce echivalează cu aproape 40.000 de vehicule în producție pierdută. Și lanțul de aprovizionare al Apple depinde de instalațiile de asamblare ale iPhone, cât și producătorii de piese pentru laptop din Shanghai și orașul Kunshan din apropiere. În depunerile la Bursa de Valori din Taiwan, producătorul de Macbook Quanta Computer a spus că trebuie să oprească producția într-o fabrică din Shanghai. Producătorul de electronice Pegatron a declarat că a suspendat liniile de asamblare iPhone a companiei atât în Kunshan, cât și în Shanghai.