FacebookTwitterLinkedIn

Pentru câteva zile, în martie, am avut senzația că am trăit într-o altă viață, o altă lume, ca și cum o mână miraculoasă m-a scos din viața mea și m-a dus în țara minunilor. Așa aș putea rezuma experiența pe care am avut-o cu ocazia sărbătoririi a 15 ani de când firma Cartier organizează Cartier Women’s Initiative (CWI).

Ce este CWI? Este un proiect prin care Cartier susține femeile antreprenoare ale lumii, cele care au idei, entuziasm și energia de a mișca lumea, creând firme care au un impact în societate, sunt sustenabile și ajută la păstrarea unei planete durabile.

Proiectul a fost lansat în 2006, ca parte din Women’s Forum for Economy and Society. De atunci, Cartier a premiat și susținut 262 de antreprenoare de pe tot globul, care activează în mai multe arii. Comunitatea este extinsă în 62 de țări și include o diversitate de sectoare, precum farmaceutice, agricultură, e-learning, tehnologie, medicină, reciclarea materialelor.

În 2017, Cartier Women’s Initiative a ales să meargă pe un drum separat de Women’s Forum și a devenit un program de sine stătător.

Comunitatea aceasta – formată din antreprenoare, business coaches, mentori, investitori, membri ai juriului – demonstrează că este posibil să rezolvăm probleme globale și să inițiem schimbări, chiar și când condițiile sunt foarte rudimentare. A rămas mai puțin de o decadă pentru a atinge Scopurile de Dezvoltare Sustenabilă ale Națiunilor Unite (UN SDGs). Acestea sunt legate de eliminarea sărăciei, a foametei, sănătate și stare de bine, educație de calitate, egalitate de gen, apă curată și sistem de igienă, acces la surse sustenabile de energie, muncă decentă și creștere economică, pentru a numi doar câteva dintre ariile de interes. Practic, ele acoperă toate domeniile ce pot asigura oamenilor o existență decentă și planetei un viitor sustenabil.

Până atunci, proiectul Cartier are ca scop să susțină, în egală măsură, proiecte care au un impact dovedit, inițiative globale, schimbări de politici.

În plus, una dintre convingerile celor care colaborează în acest proiect este că egalitatea de gen și susținerea femeilor sunt aspecte critice pentru a îndeplini acele obiective (SDGs).

Dacă ne uităm la statistici, programul a susținut cinci antreprenoare în 2007, iar în 2021 a premiat 24 de femei care au afaceri cu impact social, sustenabil. Premiile au fost în valoare de 6.440.000 de dolari. Peste 3.000 de antreprenoare candidează în fiecare an. Dintre acestea, ajung în finală 24, iar opt sunt premiate.

Fiecare câștigătoare primește un premiu de 100.000 de dolari și un program de Social Entrepreneurship la Insead Business School.

Înainte de etapa finală, cele 24 de finaliste beneficiază de sprijin pentru a-și construi un business plan, previziuni financiare și a-și pregăti prezentarea pe care o fac în fața potențialilor investitori. Cartier colaborează cu business coaches din toată lumea, iar parteneriatul cu Insead face ca mare parte dintre acești coaches să fie absolvenți ai programelor executive ale acestei școli de business. Acesta este și cazul meu.

Revenind la evenimentul care a avut loc în martie, în Dubai, senzația de a fi asemenea lui Alice în Țara Minunilor vine din câteva aspecte. Sigur, locul este unul special și, dincolo de artificialitatea pe care unii o pot acuza, este uimitor să vezi ce au putut construi într-un loc în care nu prea erau mari premise de dezvoltare. Evident că a fost nevoie de investiții uriașe și că au beneficiat de resurse, însă aceste resurse au fost folosite constructiv, au reușit să atragă cei mai buni arhitecți și ingineri pentru proiectele lor. Că ne place sau nu, putem să vedem realizările.

Însă ceea ce m-a impresionat a fost să văd atât de multe antreprenoare, atâția coaches, mentori și investitori, care au multă energie, idei, credință că pot schimba lumea din jurul lor, pas cu pas, acțiune cu acțiune, minut cu minut. A fost un fel de imersiune într-o lume în care orice este posibil, dacă vrei și lucrezi în acea direcție. În fața acestor antreprenoare nu poți decât să te înclini, să fii smerit, să fii inspirat, să îți promiți că vei face și tu ceva, că nu vei mai avea senzația că nu poți, că e prea greu ori imposibil. Audrey Hepburn spunea că nimic nu e imposibil, cuvântul în sine spune „I’m possible”, „Eu sunt posibil”.

Culmea este că se pare că femeile au cu 10% mai puțină încredere în ele decât bărbații (55% față de 66%), conform ultimului studiu al Global Entrepreneurship Monitor, 2020/2021, Women’s Entrepreneurship Report. Și totuși, acest proiect dovedește că, dincolo de această încredere mai scăzută, dincolo de prejudecățile pe care le găsim în atâtea culturi, dincolo de varietatea de activități zilnice, există antreprenoare care oricând pot fi lideri, inovează, fac rai acolo unde părea că nu sunt șanse de dezvoltare. 

Într-un fel, asta îmi amintește de povestea cu cei doi vânzători de pantofi. Amândoi au fost trimiși în Africa să vândă pantofi. Unul s-a întors spunând că situația este fără speranță, oamenii de acolo nu poartă pantofi. Celălalt s-a întors spunând că este o oportunitate enormă, dat fiind că oameni nu au pantofi.

Privind în urmă, evenimentul Cartier a fost mai mult decât un popas binevenit în Țara Minunilor. A fost o întâlnire cu o lume întreagă, adunată la JW Marriott Bonvoy, Dubai. Acei oameni au adus cu ei cultura propriei țări, parfumul ei, culorile, poveștile ei. Sufletul fiecărei țări, și au fost în jur de 60 de țări prezente, de pe toate continentele, s-a manifestat acolo, scris pe trupurile și în poveștile reprezentanților săi.