Prin accelerarea procesului de digitalizare, pandemia crește și cifrele din piața de marketing digital din România. Dacă în 2021 piața locală de digital a fost cotată la aproximativ 125 de milioane de euro, specialiștii estimează pentru acest an o valoare de cel puțin 130 – 140 de milioane de euro.
În contextul în care oamenii stau în medie 4-8 ore pe zi doar pe telefoanele mobile, iar 7 din 10 minute le petrec pe o aplicație de social media, de jocuri online și platforme de video streaming, nu este o surpriză că piața de digital din lume, și implicit din România, se află într-o creștere permanentă.
La un prim bilanț, numai anul trecut piața locală de digital a înregistrat o valoare de aproximativ 125 de milioane de euro, iar estimările pentru 2022 sunt foarte optimiste, scenariul fiind că va atinge cel puțin 130-140 de milioane de euro.
Specialiștii susțin că această tendință este determinată de faptul că bugetele de marketing online sunt din ce în ce mai mari, o explozie care, practic a fost puternic alimentată de pandemie.
„În 2022 se crează 3 site-uri noi la fiecare secundă, adică 175 de site-uri pe minut. Sunt peste 1,18 miliarde de site-uri web la nivel mondial, dar doar 17% dintre acestea sunt active. Mediul online este din ce în ce mai aglomerat. Există multe oportunități, dar și multe probleme de securitate a datelor, de limitare a urmărire a consumatorilor online și de o problemă generalizată de încredere. Cei care reușesc să câștige încrederea clienților lor și care au o comunicare directă cu aceștia, vor fi cei mai mari câștigători”, consideră Anca Alexandra Dobrescu, managing partner al agenției de marketing online Peprimapagina.ro
În 2021, cea mai descărcată aplicație a fost TikTok (conform statisticilor, utilizatorii acesteia petrec cu 90% mai mult timp în ea, comparativ cu 2020), asta în timp ce YouTube este cea mai populară aplicație de streaming video din întreaga lume. „Toate aceste tendințe nu existau sau nu erau atât de exacerbate înainte de pandemie”, completează Anca Alexandra Dobrescu.
Potrivit acesteia, o tendință pozitivă care a apărut în 2021 și va continua și în 2022, este că piața locală de digital devine din ce în ce mai educată și antreprenorii sunt mult mai dispuși să asculte sfaturile specialiștilor.
O tendință care a apărut și din nevoia business-urilor de a lua măsuri rapide pentru a nu dispărea din piață în condițiile impuse de „noul normal”. Astfel, în contextul în care în primele 10 luni ale lui 2021 peste 50.000 de firme au fost radiate (cu 30% mai multe față de aceeași perioadă a anului 2020), mulți antreprenori au înțeles că nu mai poți exista ca business dacă nu investești constant în online.
În mod paradoxal, deși timpul petrecut în online a crescut, pentru multe afaceri este din ce în ce mai greu să ajungă la publicul potrivit, susțin specialiștii, iar anul 2022 va fi exact despre abilitățile experților de marketing digital de a reuși să aducă rezultate pentru clienții lor, indiferent de cât de mare este competiția.
„Pentru a fi pregătiți, antreprenorii români, indiferent de domeniul de activitate în care activează, trebuie să fie prezenți în online. În primul rând, trebuie să înceapă prin a avea un site web. Ulterior, pentru a se impune în piață, este nevoie neapărat și de optimizare SEO pentru acesta”, explică Anca Alexandra Dobrescu.
În ceea ce privește greșelile pe care antreprenorii le fac în mediul online, Anca Alexandra Dobrescu consideră că acestea țin de copierea tendințelor din piață și lipsa de personalizare a mesajelor: „personalizarea mesajelor transmise este importantă la fiecare pas deoarece o comunicare copiată, anostă, generală nu zice de fapt, nimic”.
Conform unui studiu publicat de Forbes în 2020, o persoană vede pe zi în jur de 4.000 până la 10.000 de mesaje publicitare online și offline, „deci, o companie care vinde pantofi, de exemplu, nu concurează doar cu alte afaceri din industria modei, ci și cu orice altă companie care investește în marketing, indiferent de domeniu,” concluzionează Anca Alexandra Dobrescu.