FacebookTwitterLinkedIn

Reparațiile la infrastructura feroviară din Portul Constanța și introducerea Trenurilor Soarelui spre Litoral pun în dificultate circulația cerealelor dinspre Ucraina.

Compania Națională de Căi Ferate CFR a demarat lucrările de reparații la infrastructura feroviară din incinta Portului Constanța, care au ca scop redeschiderea pentru circulație și manevră a unor linii, închise în prezent din motive tehnice, și readucerea în regim normal de funcționare a aparatelor de cale.

Este vorba de 35 de linii cu o lungime totală de 13,39 km și 75 aparate de cale, ale căror lucrări au fost împărțite în două loturi. Contractele aferente lucrărilor au fost semnate cu Wiebe Romania (lotul 1) și cu Arcada Company (lotul 2), iar durata de execuție este de 149 de zile.

Pentru ca lucrările să se poată desfășura, au fost mutate vagoanele CFR Marfă din Portul Constanța pe linii secundare din alte stații, iar de la 15 iunie au fost introduse și cele 40 de trenuri de vară spre Litoral. 

Acestea îngreunează traficul de marfă spre Constanța, într-un moment în care România are nevoie de capacitate cât mai mare pentru transportul cerealelor dinspre Ucraina. 

Potrivit Club Feroviar, Vasile Șeclăman, președintele Organizației Patronatelor Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) a declarat că, dacă în trecut un tren de marfă aștepta trecerea a 2-3 trenuri de călători pentru a-și continua drumul, în prezent s-a ajuns să aștepte zece trenuri de călători din cauza blocajului liniilor abătute cu vagoanele proaspăt scoase din portul Constanța. 

În România, în 2021, la fiecare 100 de kilometri un tren de marfă a întârziat aproape trei ore. Viteza comercială a fost de 15,49 km/oră. Întârzierile trenurilor de marfă au înregistrat o creștere de la 27.458.171 minute în 2020 la 40.768.712 minute în 2021 (77 ani și șase luni), anunță Club Feroviar.

Potrivit declarațiilor Președintelui Klaus Iohannis, tranzitul de grâu din Ucraina prin Portul Constanța a crescut de patru ori în ultima lună. El a discutat joi, la Kiev, cu omologul său Volodimir Zelenski, despre criza cerealelor ucrainene, al căror export este blocat de războiul declanșat de Rusia, menționând că este nevoie de investiții pentru a rezolva problema tranzitului cerelealelor și pe cale ferată, pe Dunăre sau pe cale rutieră.