Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

 Autopia, start-up-ul românesc care își propune să revoluționeze industria auto prin digitalizare

Autopia este un start-up românesc care oferă un produs tehnologic pentru șoferi (aplicație mobilă) și pentru service-uri auto (aplicație web).
 aboneaza-te
Forbes - cover@3x

Daniel Popa, fondator Autopia, ne-a spus că „de mulți ani ne confruntăm cu o lipsă de transparență la nivelul sectorului de mentenanță auto. O altă problemă în acest domeniu este că parcul auto românesc crește de la an la an și nu observăm o creștere în privința nivelului de automatizare din partea agenților economici privați sau a autorităților publice. Din contră, ne confruntăm din ce în ce mai mult cu birocrația clasică consumatoare de timp, mediocritate în ceea ce privește prestarea serviciilor de mentenanță auto și o lipsă de comunicare între entitățile implicate în proces – client/prestator. Drept urmare, în 2018, am conștientizat necesitatea unui astfel de serviciu care să aducă mai aprope șoferii de rezolvarea problemelor pe care le întâmpina în deținerea unui autovehicul”.

 

 

Cum a luat naștere ideea și business-ul?

„În anul 2015, pe când eram în anul 4 de facultate, am decis că este momentul să-mi diversific aria de cunoaștere și să mă înscriu la ASE, la Facultatea de Marketing. La momentul respectiv, planul părea solid, deși fundamentat pe o bază extrem de superficială – ce student nu gândește în modul acesta la 22 ani?! – După primul semestru, timp în care încercam să mă împart în 2 locuri în același timp și totodată să performez, am întâmpinat pentru prima dată problema legată de managementul timpului. Problemă la care dacă mă gândesc astăzi, era o glumă comparativ cu ce urma să însemne pentru mine timpul. Acesta a fost un prim moment în care am început sa tratez timpul ca pe o resursă.”

„Fast forward 3 ani mai târziu, venise momentul în care eram pus în fața alegerii temei de disertație și acela a fost momentul în care Autopia a luat naștere sau cel puțin o formă a ideii in jurul căreia urma sa se construiască un business.”

„Dificultățile au apărut din prima zi în care am început proiectul, de la alegerea numelui aplicației până la a-l înregistra la OSIM sau până la a intra în posesia domeniului autopia.ro. Cu toate acestea, nimic nu s-a comparat cu recrutarea persoanelor cheie pentru acest proiect. În această etapa am învățat o altă lecție importantă – în Romania nu există cultul start-up-ului, iar de multe ori talentul rămâne în posesia companiilor mari, lucru care nu se întâmplă în aceeași măsură în afara țării.”

„În toamna anului 2018 am început procesul de recrutare. Mă interesa în special o echipă de programatori care să-mi dezvolte produsul în funcție de specificațiile din planul aplicației. După peste 20 de interviuri cu diferiți programatori, o experiență ratată cu o firmă de profil, 9 designeri, 2 copywriteri, am reușit să construiesc o echipă de oameni frumoși, pasionați si profesioniști, fiecare în domeniul lui. Dezvoltarea propriu-zisă a proiectului a durat aproximativ 22 luni, iar numărul echipei a fost de 5-6 persoane în medie.”

 

Care sunt beneficiile aplicației si care sunt planurile de expansiune?

Pentru început aș vrea sa definesc modelul de business al aplicației care este unul B2C-B2B. Pe scurt, Autopia oferă șoferilor o aplicație mobilă disponibilă gratuit pentru Android și IOS și o aplicație web pentru service-urile auto și alți colaboratori care desfășoară afaceri sau oferă servicii în domeniul auto.

Autopia pune la dispoziția șoferilor un instrument esențial în rezolvarea oricăror probleme care pot apărea în deținerea unui autoturism. Fie că discutăm de găsirea unui service auto verificat și de încredere, servicii de asistență rutieră, expirarea documentelor obligatorii sau completarea formularului de constatare amiabilă în format digital.

O să sumarizez experiența oferită de Autopia prin oferirea unui exemplu: imaginați-vă că tocmai ați făcut un accident rutier ușor. Primul pas ar fi să completați formularul de constatare amiabilă. Ce faci dacă nu-l ai? Ce faci dacă nu știi să-l completezi? Ce faci dacă nu ai unde să-l completezi? Știm cu toții că bordul sau capota mașinii nu sunt chiar cele mai comode locuri în care să scrii. Cu Autopia, poți completa formularul de constatare amiabilă direct de pe telefonul tău, simultan cu celălalt șofer, având acces la informații cu privire la completarea corectă a acestuia. De ce să pierdem 30-40 minute pentru completare în loc sa finalizăm procesul în doar 5 minute? Al doilea pas ar fi să solicităm o platformă de tractare, dar problema este că nu știm unde suntem – Autopia îți pune la dispoziție servicii de tractare și funcția de a trimite locația. Următorul pas este de a găsi un service care să fie disponibil, dar știm ce dificil este să primim răspuns la întrebarea: când pot veni cu mașina la service?  – prin Autopia, poți vedea programul service-urilor colaboratoare în timp real și când acestea au locuri libere. Odată programat pentru reparație, ești în permanență în contact cu starea lucrării, devizul de plată, timpul de finalizare și ai la dispoziție chat-ul intern care te va ajuta să comunici ușor cu service-ul, să trimiți sau să primești mesaje, poze sau documente. La final, poți plăti online, printr-un singur click lucrarea de reparație, iar istoricul service se va reține în aplicație automat. În afară de aceste funcții ce au în special legatură cu procesele de reparație, Autopia îți pune la dispoziție un sistem automatizat de notificări personalizate prin care vei fi în contact cu toate informațiile relevante pentru tine și mașina ta – expirarea documentelor, revizii viitoare, articole și știri din domeniul auto sau oferte filtrate special pentru tine.

Trăim vremuri interesante din perspectiva viitorului în tehnologie și a produselor noi la nivel mondial. Tot mai multe start-up-uri se axează pe diferite automatizări în toate sectoarele de activitate economică tratând economia de timp ca fiind scopul principal și final al acestora. Ducând discuția într-o notă filosofică, putem concluziona că avem doar timp în viața noastră, iar timpul este resursa care nu poate fi fabricată. Cu ea tranzacționăm totul în jurul nostru. Exact acest raționament stă la baza proiectului Autopia care economisește timp utilizatorilor – fie ca sunt șoferi sau colaboratori. Accesul la informație este instantaneu, totul se realizează în mod transparent și toate procesele sunt automatizate cu ajutorul aplicatiei, în așa fel încât utilizatorul final să fie satisfacut din perspectiva economiei de timp și a interacțiunii cu noi și cu colaboratorii noștri.

Ce planuri aveți pentru viitor?

Până la sfârșitul anului, ne dorim să atragem undeva la 100k utilizatori activi în platformă, peste 150 service-uri auto colaboratoare, servicii de tractare și diferiți colaboratori specializati în toate serviciile conexe domeniului auto. Este un plan ambițios, dar perseverența ne-a adus până aici.

De asemenea, dorim să ne extindem și în afara Bucureștiului, atât timp cât business-ul va atinge „product market fit”. Momentan suntem în perioada de testare a modului de interacțiune dintre utilizatori și prestatorii de servicii. În momentul în care acest lucru se va desfășura exact așa cum a fost proiectat, vom fi pregatiți să scalăm produsul la nivel național și ulterior, internațional. De asemenea, vom contiua să adăugăm funcții noi în aplicație precum: achiziționare de RCA, plata rovinietei și a taxe de pod și piese auto. Scopul final al aplicației este de a pune la dispoziția șoferilor un produs cu utilitate ridicată, care să le rezolve orice problemă sau nevoie, totul într-o singură aplicație, totul printr-un singur click, direct de pe telefonul mobil, ca un asistent personal.

Canalul de YouTube al Autopia: https://www.youtube.com/channel/UCDcu_PcP_O8WFzQmETfjYJA

 

 

 

 

 

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii