FacebookTwitterLinkedIn

La ediția din 2021 a Watches & Wonders, desfășurată on-line, fără posibilitatea de a „cântări” personal ceasurile, am avut totuși șansa să văd multe modele realmente frumoase. Fac recurs la acest episod expozițional pentru că a constituit momentul din care am început să acord tot mai multă atenție Casei Arnold & Son, grație splendidei creații Luna Magna.

Desigur, numele Arnold & Son nu-mi era necunoscut. Știam celebrul său model Globetrotter și pasiunea Casei pentru tourbillon și complicații orologere, în general. Eram conștient de locul mărcii în orologeria de lux – doar că, până la momentul WW 2021, nu mă aplecasem cu prea multă curiozitate asupra creațiilor sale. Și rău făcusem.

Arnold & Son Luna Magna Ultimate I

De la marmură și cristal-aventurin la diamante și safire
Modelul Luna Magna a fost, inițial, lansat într-o ediție de 28 de piese, cu cadran din cristal aventurin, pe care se afla afișajul descentrat al orelor și, dedesubt, o reprezentare tridimensională a satelitului natural al Pământului. Sfera Lunii era construită din marmură și cristal-aventurin, iar carcasa ceasului – din aur roșu. Materialele și designul m-au făcut să descriu piesa drept spectaculoasă. Nu știam că Arnold & Son plănuia lansarea unei ediții de-a dreptul fastuoase, limitată la opt exemplare, căreia i-au spus Ultimate I.

Marmura astrului selenar a fost înlocuită cu 161 de diamante, cristalul-safir – cu 161 de safire, luneta și ansele s-au îmbrăcat și ele în diamante (în tăietură baguette), iar întregul cadran a fost decorat cu cristale albastre de ruteniu (habar n-aveam că există așa ceva). Carcasa a fost realizată din aur alb, dar posedând același diametru
(44 mm) și găzduind același calibru cu întoarcere manuală, A&S 1021. Luna Magna Ultimate impresionează nu doar prin opulență, ci și prin conceptul de design care îl individualizează în contextul creațiilor haute horlogerie. Este un ceas special chiar și în cadrul colecțiilor Arnold & Son pentru că fazele Lunii capătă o reprezentare originală. Luna Magna Ultimate I costă 169.000 de franci elvețieni, cu mult peste prețul de 43.900 de franci al primei ediții.

Arnold & Son Double Tourbillon

În seria Grand Complications, Arnold & Son a lansat de curând încă două piese de referință, versiuni-unicat ale Double Tourbillon, pe care le unește verdele hipnotic al jadului de Wyoming din care este tăiată placa ce susține cele două cadrane independente ale ceasului, corespunzând unor fusuri orare diferite. Cele două piese se diferențiază, practic, doar prin materialul carcasei, aur roșu sau aur alb, prețul fiind același: 198.000 de franci elvețieni (fără taxe). Echipat cu calibrul cu întoarcere manuală A&S 8513, dublul tourbillon verde reprezintă un regal vizual și tehnic, care mie îmi aduce aminte, cumva, de o altă serie care îmi place mult, Legacy Machines a celor de la MB & F.

Arnold & Son Globetrotter

Un nou Globetrotter, în două variante
Am vorbit despre noutățile exclusiviste ale bradului Arnold & Son; să ne oprim totuși și asupra celei mai cunoscute colecții, Globetrotter, în cadrul căreia a fost lansat un ceas mai accesibil. Globetrotter posedă unul dintre cele mai spectaculoase cadrane din lumea orologeră, după cum insista Bertrand Savary, CEO-ul brandului, într-un interviu pe care i l-am luat relativ recent: „Inspirat de cronometrele marine de înaltă precizie, Globetrotter indică timpul în funcție de fusul orar, de o manieră sculpturală. Sub puntea arcuită care traversează cadranul, se află Mapamondul tridimensional, care devine, așadar, element central al acestei piese. Este una dintre cele mai mari reprezentări rotitoare ale Pământului de pe un ceas de mână”.

Model impunător și prin dimensiuni (diametrul său e de 45 mm), Globetrotter încântă ochiul cu o varietate de finisaje, de la pictarea manuală a oceanelor la decorațiunile Côtes de Genève. Noul model, realizat din oțel, are două versiuni – una albastră, favorita mea (88 de exemplare; preț: 18.900 de franci), și o alta opalescentă (nelimitată; 17.900 de franci).

Desigur, chiar și când vorbim de prețuri „mai mici”, Arnold & Son tot o Casă rezervată colecționarilor cu dare de mână rămâne. Până să mă lămurească Bertrand Savary, îmi imaginam că aceștia sunt mai degrabă bărbați la vârsta a doua și, cumva, conservatori (modelele Arnold & Son sunt inovative, dar strict în contextul orologeriei clasice), care investesc în ceasuri așa cum alții cumpără artă. Bertrand Savary m-a contrazis, arătându-mi că există o relație foarte strânsă între marcă și clienții foarte tineri, care o apreciază tocmai pentru aceste valori tehnice și artistice. „Generația Z este cea mai importantă pentru succesul brandului nostru pe mai departe. Membrii ei sunt interesați de mărcile care au o poveste de spus. Azi, un site frumos și un marketing bun, desfășurat pe platformele social media, nu sunt suficiente ca instrumente.” Mă bucur că lucrurile stau așa: asta înseamnă că mărcile rafinate au un prezent stabil, altul decât cel iluzoriu din social media. Să sperăm că și viitorul le aparține.