
Andrei Stoica, Managing Partner și co-fondator al agenției STOICA.CO, declară că piața de digital s-a maturizat și crește constat în România. Clienții vor stabilitate, predictibilitate și vânzări mai mari pentru a crea valoare.
Forbes: Ce a însemnat pentru agenția STOICA.CO anul 2023?
Andrei Stoica: Pentru noi, 2023 a fost un an de maturizare. Am trecut ca toată lumea prin criza generată de pandemie. Am început să construim o echipă de leadership și ne-am structurat astfel încât să creștem mai bine echipa.
În 2023, cifra de afaceri a agenției a crescut și ne-a arătat că putem să câștigăm clienți în plus și putem să construim într-o direcție bună. A fost un an OK!
A fost un an în care n-a mai avut loc o altă criză, spre deosebire de anii precedenți, în care am putut să respirăm, să ne așezăm și să planificăm… (Zâmbește.) Să sperăm că în acest an nu va mai apărea niciun… război și nicio criză.
Forbes: În ce măsură crizele din ultimii doi ani au influențat businessul din mediul online?
Andrei Stoica: Digitalul crește foarte mult. Este afectat oarecum de tot ce se întâmplă, pentru că în perioade mai grele, consumul per utilizator de digital scade. În perioadele dificile, unele companii au avut bugete mai mici de marketing. În același timp, per total, piața de digital, a crescut. Se creează percepția că digitalul este OK. Pentru noi, ca agenție, n-a fost o problemă să luăm clienți noi în această perioadă, mai ales în zona de B2B.
Aceste crize au reprezentat o perioadă de adaptare pentru agenții. Digitalul crește constant.
Forbes: Cum s-au adaptat clienții la aceste schimbări? Ce își doresc cu precădere clienți?
Andrei Stoica (zâmbește): Vor să facă vânzări mai mari, vor să facă bani! Scopul rămâne același: să atragi un public mai mare și mai potrivit pentru tine. Clienții trebuie să găsească soluții mai creative și relevante în atragerea publicului care este bombardat mai intens de informații. Trebuie să se îndrepte către crearea de conținut relevant, nu neapărat către conținutul care atrage. Acesta din urmă realizează click-uri și interacțiuni punctuale, dar nu convertește pe termen lung. Chiar dacă ai mulți urmăritori s-ar putea ca acești să nu fie cei potriviți sau să nu cumpere de la tine și atunci îți dai seama că, de fapt, nu te ajută.
Un exemplu de conținut relevant este să-ți educi clienții. Nu începi cu o vânzare, ci cu o preocupare pentru bunăstarea clientului. Aceasta este o diferență fundamentală de atitudine cu rezultate pozitive care se vor vedea în timp.
Să mă întorc la întrebare: ce vor clienții? Vor să crească și vor stabilitate. În același timp, piața se maturizează. Clienții urmăresc să planifice lucrurile pe termen lung. Merită să investești în parteneriate pe termen lung.
CARTE DE VIZITĂ
Andrei Stoica este un antreprenor cu experiență, cu o pasiune puternică pentru design thinking, marketing digital și tehnologie.
În prezent, conduce STOICA.CO (parte a BBN International), o agenție de marketing B2B care ajută companiile de tehnologie să comunice mai bine și să își ajute clienții printr-o abordare de marketing bazată pe valoare.
De asemenea, este cofondator al Giants Village, un studio de produse web3 care construiește produse tehnologice deținute de comunitate și co-fondator al B2B Marketers Club.
Forbes: Sunt mulți antreprenori care se plâng de lipsa de predictibilitate în mediul de afaceri local. În mediul digital există această temă?
Andrei Stoica: Da, există, pentru că marketingul se preocupă de business, în primul rând! Există o preocupare clară pentru predictibilitate.
În România este complicată această chestiune pentru că lucrurile se schimbă de la o lună la alta. Mi-este greu să țin pasul. Am contabil și avocat și lucrez cu ei pentru că altfel, de unul singur, este foarte greu.
A fost o vreme când mai citeam legi, dar acum sunt atâtea schimbări încât n-aș mai avea timp să fac business. Unele schimbări legislative sunt schimbări proaste. Punct!
Mulți antreprenori români se duc în afară pentru că legislația este mai ușoară și mai bine structurată. Pentru companiile care operează numai în România sunt niște blocaje foarte puternice.
Cred că la nivel social pierdem foarte multă valoare care ar putea să fie creată nemijlocit. Până la urmă, aceasta este scopul tuturor: să creăm valoare.
Forbes: Majoritatea antreprenorilor invocă criza forței de muncă. STOICA.CO are probleme în găsirea și atragerea de specialiști talentați?
Andrei Stoica: Sincer, nu cred că aceasta este o problemă. Când vorbesc cu un om care se plânge că nu găsește angajații potriviți, mi-e clar că acel om are o problemă. Poate că nu este perfect omul pe care îl cauți, dar există destui oameni competenți în România!
Problema este că mulți pleacă în afară pentru că nu au opțiuni în România. Cred că este o problemă de management. În loc să-și creeze contextul pentru oamenii pe care-i angajează ca să facă o treabă bună, managerii aplică niște tipare, știu ei mai bine… Este o problemă de management decât una de business.
Uneori, există și o problemă de reconversie profesională pentru că există oameni competenți în anumite domenii dar care nu mai sunt atât de căutate de angajatori. Am văzut oameni la 40-50 de ani care nu mai citesc sau nu mai fac cursuri.
Dar mi-e greu să cred companiile și managerii care se plâng că nu mai există oameni competenți și pregătiți în România.
Urmărește interviul integral pe pagina de YouTube a revistei Forbes România.