FacebookTwitterLinkedIn

Anca Pop, Social Media Strategist la platforma SocialBee, explică cum își ajută clienții pentru crearea de conținut relevant în social media. Un specialist în acest domeniu trebuie să țină pasul constant cu schimbările din fiecare zi.

Forbes: Care este obiectul tău de activitate? Ce este un Social Media Strategist?

Anca Pop: Activitatea este 100% în online. Un Social Media Strategist este responsabil de crearea și promovarea unei strategii de conținut pe platformele de socializare, pentru dezvoltarea unei comunități online, analizarea și monitorizarea unor rezultate obținute în urma acelor postări ș.a.m.d.

Practic, acest om va lua de la A la Z tot ce înseamnă prezența unui brand pe rețelele de socializare. Asta înseamnă că, în momentul în care eu preiau un client, să zicem Nivea, voi analiza toate profilurile sociale pe care le are în acel moment, cum se prezintă acestea, ce s-a postat până atunci, ce comunitate există, cât de activă este comunitatea respectivă și cât de mult interacționează cu brandul.

Apoi, voi vorbi cu oamenii care dețin brandul respectiv pentru a înțelege ce se urmărește prin prezența în online. Pentru un brand mare ca Nivea asta poate să însemne, de cele mai multe ori, brand awareness, faptul că lumea rămâne cu Nivea în minte.

Pentru un brand mai mic, să zicem un brand local, asta poate să însemne inclusiv de la brand awareness până la vânzări, inclusiv, care pentru un astfel de brand sunt destul de importante.

Atunci, în funcție de ceea ce urmărește brandul respectiv, un Social Media Strategist va reuși să pună în practică anumite tactici care să ducă înspre direcția acelor obiective.

Cu aceste tactici se creează un plan de conținut, o strategie de conținut, care cuprinde mai multe tipuri de postări.

De exemplu, dacă vrem brand awareness, ne vom focusa atenția pentru a prezenta produsele sau serviciile, dar nu numai asta. Dacă eu vând o sticlă de apă, nu voi spune doar că sticla asta de apă se găsește în mai multe culori la mine în magazin.

Mai mult, voi crea conținut care să ajute publicul să înțeleagă la ce să folosească sticla respectivă de apă. Adică, articole de tipul: 10 motive pentru care este bine să bei apă. Acesta este un conținut de tip educativ. Sau 5 metode prin care să bei mai multă apă pe parcursul zilei…

Atunci, diferitele tipuri de conținut pe care le vei folosi pentru diferitele obiective, puse la un loc, vor face acest plan de conținut.

După aceasta, urmează efectiv implementarea planului prin care creezi postările pentru, se zicem, fiecare lună în parte, și apoi le poți programa folosind un software cum este SocialBee, de exemplu. Sau poți chiar să le publici nativ, deși tind să cred că majoritatea dintre noi nu suntem la fel de consistenți atunci când publicăm nativ ceva ca și atunci când îți aloci două ore din zi ca să-ți creezi conținutul și să-l plănuiești pentru întreaga lună. Atunci, poți să ai acea consecvență pe care toată lumea și-o dorește pe social media.

Într-o echipă mai mică, un Social Media Strategist poate să fie și Social Media Manager, adică chiar acela care execută planul de conținut. Într-o companie mai mare, rolul deja se separă mult mai clar între cineva care face strategia și cineva care execută planul.

La SocialBee, de exemplu, eu îi ajut pe clienții noștri să înțeleagă cum să-și creeze ei conținutul, pentru că majoritatea sunt business-uri mici, internaționale, dar sunt la început. Eu îi ajut să învețe să-și facă strategia și s-o ducă în direcția obiectivelor pe care vor să le atingă. Apoi, ei pot să execute singuri sau s-o execute cu noi.      

Forbes: Ce anume te-a atras în acest domeniu?

Anca Pop: Cred că ce m-a atras cel mai mult este viteza cu care se schimbă „regulile jocului”. În momentul în care eu am intrat în social media, aceasta era destul de la început. Asta se întâmpla în urmă cu mulți ani… (Râde.) În 2010, Facebook se afla în plină expansiune, iar Intagram era abia la început.

Când vorbim despre social media, regulile se pot schimba de la o zi la alta. Ce-a funcționat ieri, nu va mai funcționa neapărat azi. Algoritmii se schimbă, tacticile pe care le folosești se schimbă, rezultatele pe care le ai cu aceleași tactici se schimbă de la un brand la altul, de la o zi la alta, de la un algoritm la altul…

Atunci, trebuie să ții pasul constant cu aceste schimbări. Acest lucru m-a atras foarte, foarte tare.

CARTE DE VIZITĂ 

Anca Pop este absolventă a Facultății de Jurnalism din Cluj și a urmat un masterat în Comunicare. Apoi, a intrat în domeniul  Social Media Marketing, unde a acumulat o experiență de peste 10 ani.

În prezent, lucrează pentru un software de management al platformelor sociale, cu clienți internaționali, pentru a-i ajuta să-și consolideze strategia de marketing digital și planul de conținut în social media.

De asemenea, Anca Pop este fondatoarea primei și celei mai mari comunități de influenceri din România, proiectul se numește BBMCluj, prin intermediul căreia creează evenimente de educare & networking pentru branduri și influenceri.

Forbes: Poate să trăiască un brand fără să fie prezent în social media?

Anca Pop: Răspunsul pe care-l așteaptă toată lumea să-l spun este: nu! Din păcate, nu acesta este răspunsul… (Râde.)

Da, se poate! Un brand poate să trăiască în afara social media, dar depinde foarte mult și de alte circumstanțe pe care trebuie să le luăm în considerare.

Dacă, de exemplu, vorbim despre un magazin alimentar dintr-un sat, atunci acesta poate să trăiască fără social media pentru că și publicul său este foarte specific și foarte localizat. Atunci, sigur că lumea va ști de acel magazin. În schimb, și creșterea magazinului este limitată de mărimea publicului și de zona în care se află.

Pe de altă parte, dacă vorbim despre niște branduri care sunt măcar la nivel național sau regional, atunci social media, sigur, este un instrument care te ajută să economisești timp, finanțe și oricare resursă. Te ajută să grăbești procesul prin care brandul tăi ajunge la alți oameni.

Nu pot spune că social media este ceva fără de care un business ar muri, dar este un instrument foarte bun care te ajută să accelereze rezultatele dorite și creșterea pe care o poți avea.

Forbes: Cum definești succesul unui brand în social media?

Anca Pop: Răspunsul meu poate să vină din două direcții. Prima, am acces la datele analitice ale brandului, caz în care am acces și la obiectivele brandului și atunci pot să mă uit la ce își dorea clientul. Astfel, postările din social media se aliniază sau nu cu obiectivul respectiv.

Este un caz în care mi-e mult mai ușor să spun dacă un brand este sau nu este de succes, în funcție de cum a mers spre atingerea obiectivului respectiv.

A doua este situația în care mă plasez în exterior, caz în care nu am acces la aceste informații.

Atunci, pot să judec doar din ceea ce se vede din exterior. În acest caz, majoritatea s-ar uita la ceea ce noi numim vanity metrics, adică numărul de followeri, numărul de like-uri care, cu cât ar fi mai mare, cu atât ar avea mai mare succes. Asta se vede și în partea de influencing, doar că nu este neapărat așa.

Un număr mare de followeri nu poate să arate, neapărat, că un brand este de succes. Pentru că acei followeri pot fi cumpărați, sunt vechi sau sunt oameni care nu se mai identifică cu brandul…

Din această perspectivă, m-aș uita mai degrabă la cât de activă este comunitatea și cât de mult interacționează membrii comunității brandului respectiv, pe fiecare social media.

Urmărește interviul integral pe pagina de Facebook a revistei Forbes România!