FacebookTwitterLinkedIn

Chiar dacă statisticile demonstrează că pofta de dulce a românilor se află pe un trend ascendent, producția locală de ciocolată a înregistrat o scădere cu aproape un miliard de lei, ceea ce se traduce printr-o diminuare cu aproape 11 procente a pieței față de maximul istoric înregistrat în 2019.

Conform unui studiu realizat de către compania KeysFin, în anul pandemic 2020 – piața locală de ciocolată a ajuns la 4,8 miliarde de lei.

 „Piața de ciocolată a avut de suferit în 2020 iar pentru 2021 estimăm să crească cu aproximativ 10% la peste 5,2 miliarde de lei. La impactul negativ al pandemiei (în special în producție) se adaugă și decizia strategică a companiei Nestle de la începutul anului 2019, de închidere a fabricii de la Timișoara. Reprezentanții companiei invocau atunci noile tipare de consum și deficitul de forță de muncă, într-un mediu competitiv. Prin urmare, în 2020, Nestle și-a modificat și domeniul principal de activitate și a trecut de la codul CAEN 1082  – Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei  și a produselor zaharoase la 4639 – Comerț cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi și tutun”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin, care a punctat faptul că s-a decis includerea companiei Nestle în acest sub-segment de comerț al pieței de ciocolată în cadrul analizei pentru a se putea asigura continuitatea și consecvența datelor.

Astfel, analiza KeysFin, pe segmentul de producție, relevă că în 2020, KANDIA DULCE SA a devenit principalul jucător din piață, cu o cifră de afaceri de 141 milioane lei (22,3% din producție), urmat de HEIDI CHOCOLAT SA (88,8 milioane lei), RAP CONFECTIONERY SRL (66 milioane de lei),  MUELLER & PRIETENII (32,5 milioane lei) și MARCO POLO VE SRL (aproape 20 de milioane lei).

Pe sub-segmentul comerț, în 2020, NESTLE ROMÂNIA SRL conduce clasamentul cu afaceri de 933 milioane lei (22,6% din comerț), urmată de FERRERO ROMÂNIA SRL (880 milioane lei), ALMIRA TRADE SRL (166,6 milioane lei), PFEIFER & LANGEN ROMANIA SRL (166 milioane lei) și ROSHEN ONE SRL (123 milioane lei).

Tabloul pieței locale de ciocolată din punct de vedere al numărului de companii, dar și al celui de angajați este unul diminuat. Avem mai puține companii, dar și mai mulți salariați care activează în acest sector.  

Numărul angajaților a scăzut cu 18% față de 2019, ajungând la 6,3 mii de salariați, asta în timp ce numărul companiilor s-a redus cu un procent față de 2019, ajungând la 774 în 2020. Dintre acestea, 406 au avut profit, 274 au înregistrat pierderi, iar restul au încheiat anul pandemic 2020 cu un rezultat net nul.

Așadar, per ansamblu, rezultatul net al pieței de ciocolată a scăzut cu 11% față de 2019, ajungând la 194,6 milioane de lei în 2020.

În ceea ce privește „plățile restante” (incluzându-se aici și restanțele către furnizori și către stat) ale companiilor din piața de ciocolată, acestea au atins cel mai ridicat nivel din istorie în 2020, înregistrând o creștere cu 54% până la valoarea de 625 milioane de lei. Dintre acestea, restanțele față de furnizori au înregistrat cea mai amplă creștere, de 180%, atingând valoarea de 192 milioane de lei.

Perioada medie de plată a datoriilor curente s-a majorat cu 5% față de 2019, ajungând la 106 zile în 2020.

Potrivit datelor oferite de Registrul Comerțului în Buletinul Procedurilor de Insolvențe, pe piața de ciocolată au apărut și noi insolvențe, 2 jucători în 2020 și încă o companie în 2021.

Datele Institutului Național de Statistică subliniază că în 2020, un român a consumat în medie 206 g de ciocolată bomboane, rahat și alte produse zaharoase per lună, cu 3% mai mult decât în 2019.

Ultimele date disponibile de la INS (la sfârșitul primului semestru din 2021) arată un consumul mediu lunar de 208 g de persoană, după ce în primul trimestru ajunsese la 224 g. În 2016 un român consuma lunar în medie, 157 de grame de ciocolată, bomboane, rahat și alte produse zaharoase, față de 206 grame în 2020.