Piața media din România a fost pe un trend ascendent în 2023, ajungând la o valoare netă estimată de 701 milioane de euro, în creștere de 6,5% față de anul anterior, arată analiza Media Fact Book realizată de rețeaua Initiative. Pentru anul în curs, evoluția va fi în continuare pozitivă, piața fiind estimată să atingă valoarea record de 762 milioane de euro.
Evoluția pozitivă se datorează factorilor economici favorabili, precum scăderea prețurilor la energie și o piață a forței de muncă puternică, care au contracarat efectele unui climat economic și geopolitic dificil.
Analiza Media Fact Book preconizează o creștere semnificativă pentru TV (+10%) și OOH (Out Of Home Advertising) (+10%), o creștere moderată pentru Digital (+7%) și Radio (+7%) și o tendință descendentă pentru Print (-10%).
„Piața de media a demonstrat și în 2023 capacitatea remarcabilă de a depăși așteptările. Această performanță subliniază nu doar reziliența sectorului, ci și abilitatea de a se adapta și inova în fața provocărilor. Suntem încrezători că anul 2024 va continua această tendință pozitivă, propulsată de inovații tehnologice și de o adaptabilitate strategică sporită”, a spus Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative.
Anul trecut, Digitalul și-a continuat creșterea (+8% vs. 2022), atingând o valoare de 252 de milioane de euro, reprezentând 36% din totalul pieței media. Creșterea a fost alimentată de factori precum e-commerce și schimbările în consumul de media. Google Search și Display Advertising au dominat alocările bugetare, în timp ce social media a menținut o cotă semnificativă din bugetele de publicitate digitală. Pentru 2024, Media Fact Book estimează o creștere moderată a pieței de digital de +7%, până la 269 de milioane de euro.
În 2023, audiențele TV au înregistrat o scădere mai moderată, de 4% comparativ cu 2022, un declin compensat de performanțele puternice din ultimul trimestru, care au echilibrat un început de an mai slab. Valoarea netă a pieței TV a rămas constantă la 368 de milioane de euro, reprezentând 52% din totalul pieței media.
Canalele de știri și-au sporit penetrarea, mai ales în demograficul matur cu status social mediu și ridicat. Acestea au adus în prim-plan evenimente globale, precum evoluțiile conflictelor din Ucraina și Orientul Mijlociu, și pregătirile anticipate ale partidelor politice pentru alegerile din 2024, în timp ce televiziunea a rămas centrul de atracție cu evenimente sportive majore, emisiuni de talente și seriale populare.
Având un început robust în 2024, piața TV este pregătită să depășească performanțele anului anterior, cu evenimente de talie mondială precum Campionatul European de Fotbal și Jocurile Olimpice de la Paris, care promit să propulseze audiențele la niveluri record, anticipându-se o creștere de 10% a veniturilor nete, până la 405 milioane de euro.
Introducerea în 2024 a unui nou sistem de măsurare a audienței, care reflectă o structură demografică actualizată bazată pe Recensământul Național din 2021, promite ajustări semnificative în înregistrarea datelor, particularizat prin includerea populațiilor din periferiile urbanizate ca parte a mediului urban.
Piața de OOH a continuat să se consolideze, înregistrând o creștere de 12%, cu venituri de 41 de milioane de euro, ce reprezintă 6% din totalul pieței de media. Acest sector și-a continuat evoluția naturală, adaptându-se la inflația în creștere și beneficiind de alocări bugetare de publicitate mai generoase, într-un efort de a atinge un public extins și diversificat geografic.
Investițiile semnificative în DOOH și inițiativele de extindere în zone cu trafic pietonal ridicat au consolidat acest segment, indicând o evoluție naturală post-pandemie. Proiecțiile pentru 2024 anticipează o creștere de 10%, până la un total estimat de 45,6 milioane de euro pentru piața OOH.
În ultimul an, posturile de Radio au captivat audiența cu programe variate de muzică, divertisment și teme de actualitate precum sustenabilitatea și educația, determinând o creștere de 10% a pieței de publicitate radio și ajungând la o valoare netă totală estimată de 35 de milioane de euro. Pentru 2024, Media Fact Book preconizează o creștere a pieței cu 7%, la aproximativ 37,5 milioane de euro.
Trendul descendent al pieței de Print a continuat și în 2023. Aceasta a fost singura industrie media cu evoluție negativă, scăzând cu 11% față de 2022, la 5 milioane de euro, și a adunat mai puțin de 1% din cota pieței de media. În 2024, se preconizează că printul va continua tendința negativă, cu o scădere estimată de 10% comparativ cu 2023 și o valoare totală a pieței de 4,5 milioane de euro.
În 2023, categoria de Retail a continuat să domine piața de media, contribuind cu 25% din totalul estimat al pieței de media, ceea ce i-a consolidat poziția de lider începută în 2021. Acesta a fost urmat de categoriile Healthcare și Food & Beverages, care au avut, de asemenea, contribuții semnificative, reprezentând 17% și, respectiv, 12% din piață.
Initiative este afiliată rețelei internaționale Initiative Worldwide, asigurând servicii specializate de planificare şi cumpărare de media, de strategie, consultanţă de media şi new media.