FacebookTwitterLinkedIn

Ultimele estimări ale Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO) și GPeC relevă că anul trecut, sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro, cu aproximativ 10 procente mai mult decât în 2020 când valoarea comerțului online a fost estimată la 5,6 miliarde de euro.

Această creștere a fost ușor sub previziunile inițiale conform cărora s-ar fi așteptat piața și anume, o majorare cu 15% și vânzări online în valoare de 6,5 miliarde de euro. Printre motivele principale se numără cantitățile reduse de stocuri de marfă ale majorității producătorilor la nivel global care au fost afectați de pandemie și de dificultățile rezultate pe întregul lanț de distribuție.

De asemenea, creșterea prețurilor la energie de la finalul anului 2021 a avut un impact negativ asupra pieței bunurilor de folosință îndelungată, conform unei analize The Economist care arată că o creștere cu 10% a prețului energiei se traduce într-o diminuare cu 4,7% a pieței bunurilor de folosință îndelungată.

Nu în ultimul rând, trebuie ținut cont că sectorul e-commerce românesc a intrat într-o etapă de consolidare care era așteptată încă din 2020, dar care a fost amânată de pandemie prin creșterea accelerată a comenzilor online (30% creștere înregistrată în 2020 comparativ cu 2019). Această etapă de consolidare și creștere ușoară este preconizată și pentru 2022.

Potrivit specialiștilor, valoarea de 6,2 miliarde de euro pentru sectorul e-commerce românesc la nivelul anului 2021 face referire la toate tranzacțiile generate din România atât către comercianții autohtoni, precum și către magazinele online din afara granițelor țării și reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet.

În acest cuantum nu au fost incluse serviciile, plata facturilor la utilități, conținutul digital sau biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente etc.

„E-Commerce-ul românesc este într-o continuă creștere, chiar dacă anul trecut aceasta a fost mai mică față de creșterea spectaculoasă de 30% înregistrată în 2020 comparativ cu 2019. Acest lucru ne arată potențialul considerabil de dezvoltare în continuare, într-o piață care este încă permisivă și foarte atractivă atât pentru jucătorii locali, cât și internaționali – tot mai multe business-uri online de peste hotare se localizează în România, iar trend-ul va continua și anul acesta”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

La un prim calcul, practic, românii au cheltuit în medie, aproape 17 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut pentru cumpărături prin internet – în creștere de la 15 milioane de euro, media zilnică înregistrată în 2020, susține Andrei Radu.

„Anul 2021 a însemnat pentru comerțul electronic din România o etapă de consolidare și validare. După o creștere spectaculoasă în 2020 și, în ciuda tuturor dificultăților cu care s-au confruntat comercianții, fie că vorbim de criza semiconductorilor sau griparea lanțurilor de aprovizionare, 2021 a fost anul în care comerțul electronic s-a extins și am depășit pragul de 6 miliarde de euro cifră de afaceri generată de acest sector în România. Sunt convins că există comercianți care ar fi vândut mult mai mult dacă economia, în ansamblul său, nu s-ar fi confruntat cu aceste obstacole”, a punctat și Florinel Chiș, director executiv ARMO.

Potrivit estimărilor jucătorilor din domeniu, comerțul online românesc va continua etapa de consolidare și ușoară creștere și anul acesta, apropiindu-se de valoarea de 7 miliarde de euro la finalul anului 2022.

Conform ultimului raport Eurostat publicat în ianuarie 2022, 88% dintre români au utilizat internetul cel puțin o dată în 2021, în creștere de la 85% cât era procentul înregistrat în 2020.

44% din utilizatorii de internet au făcut cel puțin o cumpărătură online în 2021, procentul fiind cu 1% mai mic decât în 2020, dar – per ansamblu – numărul cumpărătorilor online a crescut, dată fiind creșterea bazei de internauți. Din țările UE, România este urmată doar de Bulgaria cu 42% cumpărători online din totalul utilizatorilor de internet.

Dacă ne raportăm la întreaga populație a României pe eșantionul de vârstă 16-74 ani (nu doar la utilizatorii de internet), 38% au făcut cumpărături online în 2021, în creștere semnificativă de la 23% cât era procentul în 2019 înainte de pandemie, fapt ce demonstrează impactul crizei sanitare asupra creșterii accelerate a sectorului e-commerce.

Totuși, România se află la coada clasamentului față de media europeană unde 66% din populație (16-74 ani) a făcut cumpărături online în 2021, lucru care arată potențialul mare de creștere a sectorului e-commerce românesc în următorii ani.

Pe segmentul de vârstă 16-74 ani, în fruntea clasamentului se situează: Norvegia (92% din populație a cumpărat online cel puțin 1 dată în 2021), Danemarca (91%), Olanda (89%), Suedia, Irlanda (87%) și Islanda (85%).

Statisticile Eurostat mai relevă că principalele 6 categorii de produse și servicii comercializate online în 2021 la nivel european au fost: 68% (+4% vs. 2020) – articole de vestimentație (inclusiv îmbrăcăminte sport, încălțăminte și accesorii), 31% (+2% vs. 2020) – livrări de mâncare de la restaurante, fast-food, servicii de catering, 29% (+1% vs. 2020) – mobilă și accesorii pentru casă și grădină, 27% (similar cu 2020) – cosmetice și produse pentru înfrumusețare și wellness, 25% (-2% vs. 2020) – cărți, reviste și ziare tipărite și 24% (urcare în clasament vs. 2020) – articole sportive (excluzând îmbrăcămintea sport).