FacebookTwitterLinkedIn

Ana-Maria Diceanu, CEO Brain 4 Strategy, consideră că, în aceste vremuri, se comunică foarte mult. Tocmai de aceea, consumatorul de presă trebuie să fie atent la fake news și să-și aloce un timp de gândire și să verifice o știre care i se pare ciudată.  

Forbes: Care este principala condiție ca să descoperi un fake news?

Ana-Maria Diceanu: Condiția principală este să-ți acorzi timp, să pleci de la premisa că, dacă în stomac ai simțit ceva când ai citit un titlu, dacă ai avut o senzație ciudată, să-ți aloci timp să verifici informația din mai multe surse, să verifici sursa respectivă.

În ultimele zile, vedem o groază de clone de site-uri de știri românești. Să ne luăm timpul necesar pentru a verifica, înainte de a da share și înainte de a interacționa cu acel fake news, să verificăm informația.

De obicei, acest timp și-l alocă jurnaliștii. Noi plecăm de la premisa că jurnalistul a verificat informația și publicul o înghite ca pe o pastilă. Ei bine, uneori, nu este așa, trebuie să-ți aloci acest timp, să faci o cercetare, să te uiți pe mai multe surse, să verifici, să întrebi.

Acest fenomen al fake news-urilor l-am simțit profund începând din 2020, de când a început pandemia, care te lovea nu numai pe internet, ci și în alte canale de interacțiune…

Dar să nu-ți închipui că eu fac asta! De multe ori, pentru că n-am timp să verific o știre, o pun undeva într-un colț, fără să-i dau share, și când am timp mă uit și verific să văd dacă așa este.

Forbes: Ai experiență în comunicare de criză. Care este opinia ta despre modul cum se comunică în lume pe seama războiului din Ucraina, pe seama pandemiei, dar și pe alte teme de actualitate?

Ana-Maria Diceanu: Este foarte multă forfotă și agitație. Se comunică foarte mult. Cu mult timp înainte ca să înceapă invazia armatei ruse în Ucraina, mă tot gândeam de ce guvernul nostru de ce nu comunică pe acest subiect. Toate țările comunicau, toate vorbeau despre România, dar la noi comunicarea a început un pic mai târziu.

În momentele respective, am simțit nevoia să aud ceva și din partea liderilor noștri, în condițiile în care Franța, Anglia, Statele Unite comunicau.

Acum, vedem foarte multă comunicare de război în social media. Vedem pe președintele Ucrainei, în mijlocul luptelor, ieșind cu telefonul în stradă și face un video în social media. Se comunică foarte mult pe Twitter. Au fost discuții între liderii din Ucraina, care i-au cerut un satelit lui Elon Musk.

Deci, e foarte, foarte multă comunicare. Cu atât mai mult, efortul nostru de a pune toate cărțile de puzzle la un loc este foarte dificil.

Am un foarte bun prieten, care m-a întristat un pic când mi-a spus: „Când începe războiul moare adevărul.”

Acum, când mă uit la știri, ca om de comunicare mă dau un pas în spate și zic: „Este adevărat sau nu?”

Mă uit foarte sceptic la informații, dar evenimente se întâmplă și se derulează în fața ochilor tăi din toate direcțiile și este foarte greu să faci un puzzle.

Da, se comunică foarte mult în mass media și în social media. Îmi place ce se întâmplă la nivel de comunicare, asta ca să nu se înțeleagă greșit, la nivel de comunicare!

Îl urmăresc pe președinte Ucrainei, Vladimir Zelenskiy, și descopăr câtă empatie, umanitate și transparență are acest lider. Modul cum comunică este un lucru de la care avem mult de învățat pe partea de comunicare.

Forbes: Crezi că Zelenskiy are consilieri de comunicare sau are un talent înăscut de comunicator?

Ana-Maria Diceanu: S-a discut mult despre acest lucru în comunitățile nostre profesionale. Oricât de mult efort ai avea din spate, dacă nu ești genul de om care îți transmite acele mesaje, până la urmă se vede falsitatea. Eu cred că îl ajută foarte mult faptul că a avut contact cu camera, fiind actor, deci există autenticitate și empatie reală. Cu siguranță, are și consilieri în spate.

CARTE DE VIZITĂ

Ana-Maria Diceanu lucrează de peste 20 de ani în industria de PR și comunicare, având o bogată experiență în comunicarea de criză.

În 2018, a lansat agenția Brain 4 Strategy care oferă servicii în cinci arii principale: managementul reputației, comunicare corporate, employer branding, ESG, training media și simulări de criză. În 2018, Ana-Maria Diceanu a lansat Global Women în PR Romania, filiala locală a organizației globale non-profit care conectează profesionistele din PR din întreaga lume, care în prezent numără peste 70 de membri.

De-a lungul carierei sale a lucrat pentru companii din industrii precum asigurări și bănci, farma, tech, FMCG și retail, oil&gas. Ana-Maria Diceanu predă la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării și este implicată în activități de voluntariat: susține traininguri de media în rândul adolescenților pentru a-i ajuta să înțeleagă fenomenul fake news.

Forbes: Dacă aș fi clientul agenției pe care o conduci, ce m-ai sfătui să în această perioadă: să tac sau să comunic?

Ana-Maria Diceanu: Am să-ți spun ce le-am spus tuturor clienților noștri în ultimele zile: în acest moment se întâmplă multe celule de criză, ca să le spunem așa, pentru că toată lumea se întreabă ce facem? Venim dintr-o perioadă în care planurile nu mai contau. Înainte, la începutul anului, făceai un plan de comunicare pe tot anul, era frumos, în ianuarie lansam ceva, în martie, altceva.

Acum, suntem într-o perioadă în care planul pe termen lung este un pic lăsat în urmă și se fac foarte multe planuri pe termen scurt.

Acest lucru ajută și acum, chiar dacă la începutul anului ne-am întâlnit și am făcut mini-planuri de comunicare, în care nu era nimic bătut în cuie. Acum, suntem mai rezilienți și extrem de flexibili. Ceea se întâmplă la clienții noștri și în multe companii sunt aceste celule de criză. Ne uităm la posibile scenarii, la acțiuni pe termen scurt și mediu…

Forbes: Ce înseamnă planuri pe termen scurt?

Ana-Maria Diceanu: Acum, în următoarea săptămână! Ce facem în următoarele ore, în următoarele zile, în următoarea săptămână.

Pe primul loc sunt, bineînțeles, oamenii, cum putem să ajutăm, în ce zonă suntem utili. Noi avem mulți clienți pe zona de food și ei sunt în prima linie și colaborează cu multe ONG-uri. Ne uităm să vedem care este procesul prin care ne asigurăm că nu sunt blocaje pe parcurs și așa mai departe. În primul rând, te uiți la cum poți să ajuți și cum oamenii tăi și cei din jurul tău să fie OK.

Forbes: Cum a început anul 2022 pentru agenția Brain 4 Strategy?

Ana-Maria Diceanu: A început un pic la ralanti, pentru că am muncit până aproape în ultima zi a anului trecut. A început prudent. Eram foarte optimiști pentru că am crescut foarte frumos în ultimii ani. În cursul anului trecut, am câștigat clienți noi și ne-am extins echipa.

În prezent, nu știu cum să-ți răspund… Tot ce s-a întâmplat în ultimele zile a modificat foarte mult felul în care ne uităm la 2022. Aveam un plan foarte clar să creștem, știam sigur pe ce linii de business să creștem, știam că trebuie să creștem echipa, aveam un plan foarte bine structurat din punct de vedere evoluție business.

Acum, tot ce îmi doresc pentru perioada următoare este să ajutăm cât mai multe companii să comunice și să-și rezolve problemele de comunicare ce apar în acest context. Acest lucru facem în ultimele zile.

Pe termen scurt, îmi propun ca toți clienții și companiile care vin către noi să fie ajutate la cel mai înalt nivel, să depășească această perioadă și după aceea vom vedea după o lună ce vom face în 2022.

Îmi doresc foarte mult ca oamenii din echipă să nu simtă niciun impact emoțional foarte mare așa cum îl simțit cu toții și ne afectează mai mult sau mai puțin.

Trebuie să recunosc că am fost destul de afectată, cu toate că am trecut prin multe crize, dar nimic nu te pregătește pentru asta, la fel cum nimic nu ne-a pregătit pentru pandemie, dar nu este același lucru!

Pentru 2022, asta îmi doresc cel mai mult și, nu în ultimul rând, familia mea să fie sănătoasă la trup, la suflet și la minte, ca să putem să mergem mai departe. Restul se întâmplă.

Cred că ultimii doi ani au arătat că putem trece peste orice dacă suntem bine cu noi înșine.

(1 martie 2022)

Urmărește integral interviul pe pagina de Facebook a revistei Forbes România.