
Pandemia de COVID-19 a modificat semnificativ profilul turistului român, dar și modul în care acesta alege să facă rezervările pentru vacanțe.
Mediul online a reprezentat în ultimii doi ani scena principală pe care majoritatea business-urilor și-au desfășurat activitatea, inclusiv cele din industria turismului.
Un lucru deloc rău ținând cont de faptul că aceasta a fost cea mai bună cale de a menține un business într-un mediu de afaceri extrem de incert. Însă, pentru antreprenorii din industria locală a turismului, această trecere bruscă de la offline la online a venit cu schimbări majore, atât în ceea ce privește profilul turistului, cât și în modul în care acesta a ajuns să facă rezervările.
„Turistul de azi nu mai vine la agenție decât în proporție de 30%. Adică, 70% dintre rezervări se fac prin intermediul site-ului, whatsapp-ului, prin email sau pe Facebook”, a recunoscut pentru Forbes România, Alin Burcea, CEO și fondator Paralela 45 – unul dintre cei mai longevivi jucători autohtoni din industria turismului românesc.
O altă schimbare destul de importantă care a survenit în urma acestei perioade pandemice este chiar faptul că nu mai există noțiunea de Early Booking cu achitare 100% la sfârșitul perioadei (31 ianuarie/28 februarie/31 martie): „în prezent, avansul este de 25% și plata finală cu 30 de zile înainte de plecare. Motivul este clar: turistul vrea să fie cât mai sigur că nu sunt probleme la plecarea în destinație. În plus, înscrierile vin cu mult mai puțin timp înainte de plecare”, explică Alin Burcea, care punctează că față de perioada pre-pandemică, când existau foarte puțini turiști preocupați de asigurările de sănătate, acum tot mai mulți dintre ei optează chiar pentru pachete cât mai complete din acest punct de vedere.
Pentru touroperatorul Paralela 45, primul trimestru din 2022 a venit cu fluctuații interesante în ceea ce privește vânzările. Dacă în luna ianuarie 2022, touroperatorul a înregistrat vânzări medii la pachetele turistice, aproape întreaga lună februarie s-a dovedit a fi una bună, în principal datorită eliminării restricțiilor pandemice pe plan intern, dar și la nivel global, așa încât, românii începuseră să achiziționeze pachete turistice aproape în ritmul normal de dinainte de pandemie.
„După 24 februarie însă (n.red – ziua invadării Ucrainei de către Rusia), vânzările au scăzut dramatic timp de 10 zile, apoi au început să-și revină, astăzi aflându-se la un nivel de aproximativ 80% din ceea ce ar trebui să fie”, susține Alin Burcea.
Referitor la sezonul estival 2022, Alin Burcea consideră că, acesta se află în prezent sub semnul eliminării restricțiilor, atât în România, cât și în majoritatea țărilor lumii, ca influență pozitivă, și sub semnul evenimentelor din Ucraina, ca influență negativă.
Printre cele mai căutate destinații turistice externe se numără anul acesta: Grecia, Antalya, Bulgaria, Spania, Portugalia și Italia. Pe plan intern, destinațiile de balneo și munte se vând bine, asta în timp ce litoralul se află în acest moment pe un trend descendent. Motivul principal, potrivit oficialului Paralela 45, fiind creșterea prețurilor, determinată de majorarea costurilor la energie și lipsa voucherelor de vacanță.
Anul trecut, touroperatorul Paralela 45 a înregistrat un rulaj de aproximativ 37 de milioane de euro, iar pentru acest an fondatorul Alin Burcea estimează unul de 50 de milioane de euro.
Paralela 45 a fost înființată în aprilie 1990, de către Alin Burcea și Adrian Grigorescu. În perioada 1985 – 1989, cei doi antreprenori au lucrat împreună ca ghizi la ITHR București.