FacebookTwitterLinkedIn

Industria auto a fost unul dintre domeniile afectate în mod direct de către criza apărută după declanșarea pandemiei de coronavirus, fiind un domeniu în care „totul se face în jurul funcționării fabricilor”, potrivit lui Alexandru Șeremet. „Inclusiv planificarea de noi modele se face în primul rând plecând de la ideea de a le aloca astfel încât să ai capacitatea de producție a fabricilor la un randament maxim; asta înseamnă că de multe ori obiectivul principal este să acoperi producția integral. Operarea fabricilor este foarte costisitoare, momentan automobilul este cel mai complex produs de masă din lume și asta spune foarte mult despre resursele alocate. Dacă noi suntem fascinați de complexitatea unui telefon mobil, o mașină este probabil de 100 de ori mai complexă decât telefonul, de aceea industria auto este puternic orientată către producție, care dictează, practic, totul.”

Alexandru Șermet a adăugat că de la izbucnirea crizei, producătorii de mașini au trecut de la ideea de a „produce bani” la o fază în care doar cheltuie bani. „S-a trecut de la filozofia <cum facem să utilizăm cât mai bine capacitatea fabricilor în care investim miliarde de euro anual la nevoia de a le opri complet>. Industria auto s-a trezit într-o ipostază în care se <ardea cash-ul>, iar principala decizie a fost de a se reseta businessul, astfel încât să ne asigurăm că există rezerve în cash flow pentru că la început eram într-o situație în care nu știam cât va dura această criză. Acum trecem prin experimentul re-deschiderii graduale, însă trebuie să vedem dacă acesta funcționează bine. Dacă marile companii auto au rezerve de cash importante, acestea pot dispărea într-un orizont de timp surprinzător de rapid, în șase luni este posibil ca aceste companii care erau stabile să treacă pe cash flow negativ.”

El a menționat că a apărut o nevoie foarte mare de reinventare, o provocare pentru o industrie care este obișnuită să facă lucrurile la fel de zeci de ani și este foarte „imobilă” foarte la schimbare. „Astfel, industria auto a fost nevoită să se schimbe rapid. Noi am introdus, de exemplu, serviciul de preluare și livrare de automobile (prin intermediul unei platforme. Fără să fie nevoie de contact direct între personalul mărcii și client – n. red.), pentru a evita expunerea suplimentară în această perioadă. Au apărut și foarte multe servicii digitale.”

Legat de volumele înregistrate de la izbucnirea crizei Alexandru Șeremet a declarat în cadrul emisiunii ForbesForward că acestea sunt destul de volatile. „Avem zile când vindem un produs și avem zile când vindem flote de mașini. Avem zile când vindem și mașini foarte scumpe, de exemplu avem o vânzare de BMW i8, o mașină cu o valoare de peste 100.000 de euro, probabil unul dintre ultimele din România pentru că producția s-a încheiat la modelul acesta. Am observat pentru România că pragul de jos al activității noastre a fost atins acum trei săptămâni în sensul de intrări în service și vânzări, iar acum suntem într-o fază de revenire treptată înceată. În ceea ce privește activitatea de service pot oferi un indicator clar – citirile de chei, pentru că de fiecare dată când intră o mașină în service se citește cheia pentru a se identifica principalii parametri și putem să monitorizăm acest lucru la nivel național. Acest indicator a avut o scădere undeva la 50% față de nivelurile zilnice anterioare, dar și în acest caz începem să vedem o revenire pe creștere ușoară.”

Un alt indicator relevant este, potrivit oficialului BMW România, reducerea numărului de dealeri care și-au restrâns activitatea. „La nivel de întreagă rețea am avut în total trei dealeri care și-au restrâns activitatea, mai ales că am funcționat în regim de urgență, în sensul că nu mai erau oameni prezenți la locație, ci erau disponibili doar pentru solicitări telefonice. În momentul de față sunt doar doi dealeri în această situație.”

De asemenea el a adăugat că cifrele pentru serviciul de transport pe platformă al mașinii la service variază, dar compania a înregistrat între 10 și 15 solicitări zilnice, menționând că reprezintă o valoare bună, iar serviciul va fi păstrat și după ce pandemia va fi trecut.

Vorbind despre digitalizare și partea de conectivitate din interiorul mașinii, oficialul BMW România a menționat că este o direcție asumată de toți producătorii auto, dar că în același timp nimeni nu a venit cu niște scenarii foarte puternice de dezvoltare în această direcție. „Avem pe deoparte experiența normală din mașini și pe de altă parte niște promisiuni de „concept cars” care sunt încă foarte departe de realitate. Cumva, există așteptarea asta la nivel de industrie că automobilul se va comporta ca un telefon mobil, ca o platformă de servicii și avem niște ecrane tot mai mari în automobile care probabil asta pregătesc, mai ales dacă vom avea automobile autonome și atunci sunt captiv într-un spațiu închis cu ecran în jurul meu. Dar soluții clare nu sunt foarte multe”, consideră Alexandru Șeremet.

El consideră că există producători, inclusiv BMW, care au platforme de servicii digitale „pe care le poți cumpăra și să le activezi pe mașină; Tesla face lucruri similare, dar aceste servicii sunt foarte reduse în comparație cu universul pe care ni-l poate ofer un telefon mobil. Acum, cu această criză, suntem și mai departe de această paradigmă, deoarece efortul este de supraviețuire în primă fază. De simplificare, nu de extindere, deși investițiile de cercetare și dezvoltare trebuie să continue să fie foarte mari pentru a rămâne companiile competitive pe piață.”

Oficialul BMW România a declarat că industria auto are acum un nivel de globalizare ridicat și până ce economia nu își revine la nivel global, industria nu poate să-și revină cu adevărat. „De exemplu, BMW are cea mai mare fabrică din lume în SUA. Degeaba își revine Europa, dacă în SUA nu se întâmplă acest lucru. În același timp, SUA este cel mai mare consumator global, degeaba China are capacitățile de producție puse pe picioare dacă SUA nu consumă. Chiar și fără să vrem, simțim mult mai bine globalizarea în momentul de față, observăm mult mai multe niveluri de conexiuni.”

Pe de altă parte, Alexandru Șeremet consideră că putem învăța, ca societate, multe lucruri din această criză acută. „Situația de acum scoate din noi și ce e mai bun și ce e mai rău. Cred că este o oportunitate să facem o reașezare de valori, trebuie să înțelegem că nu putem traversa momentele acestea și nu putem funcționa decât ca o societate, nu împotriva societății. Eu sper ca această criză să ne reseteze valorile, să îi cearnă pe cei care erau împotriva societății, să ne facă să respectăm autoritățile.”