Adriana Calcan, PR&CSR Manager la Reciclad’OR, explică rolul companiei în procesul de reciclare a deșeurilor și subliniază importanța acestei acțiuni de la simplul cetățean la producătorii care pun pe piață produse în ambalaje.
Forbes: Reciclad’OR este o organizație care implementează Obligațiile privind Răspunderea Extinsă a Producătorului (OIREP) în activitatea de reciclare. Pe înțelesul ascultărilor noștri, care este rolul Reciclad’Or în lanțul de reciclare a deșeurilor din ambalaje? Altfel spus, în ce constă activitatea Reciclad’OR?
Adriana Calcan: Reciclad’OR este o companie privată, pe acțiuni, care are un rol foarte important în reciclarea deșeurilor din România. Poate suna ușor a clișeu, pentru că te duce cu gândul la reciclare, la salubriști și colector.
Rolul nostru este de a prelua responsabilitatea în vederea reciclării cantităților de deșeuri ale producătorilor și importatorilor care pun produse ambalate pe piață.
În momentul în care orice producător pune pe piață sucuri, ape, bere, vinuri și multe alte produse, care necesită ambalare, el, cumva, „plătește”. Atunci, intervine Reciclad’OR pe acest circuit, astfel încât, preia responsabilitatea celor care pun pe piață aceste produse.
În portofoliul nostru se numără peste 270 de companii partenere, care activează fie pe colectare, reciclare, salubritate și autoritățile. Noi colaborăm cu aceste entități, astfel încât ne asigurăm că, la finalul anului, cantitățile în procente de 50% sau 60% din volumul global stabilit de Uniunea Europeană să se recicleze.
Rolul nostru este să intermediem acest flux operațional și să eficientizăm cât mai mult sistemul de reciclare prin colaborările pe care le avem iar la spațiile de depozitare să fie o cantitate cât mai mică de deșeuri.
Practic, suntem o companie privată care preia responsabilitatea în vederea reciclării conform obiectivelor anuale de valorificare pe care le avem.
Forbes: Te rog să insiști asupra acestui termen: responsabilitate.
Adriana Calcan: În baza unui contract de prestări servicii, pentru că noi prestăm servicii, preluăm această responsabilitate impusă de legislația în vigoare. Să ne gândim bine: dacă poluăm atunci trebuie să fim și responsabili față de mediul înconjurător.
Tocmai de aceea este adus acest termen de responsabilitate pentru că suntem cu toții responsabili pentru ceea ce generăm în urma noastră.
În momentul în care mergi la un supermarket și cumperi cu coș de produse, ulterior, ceea ce rămâne sunt ambalaje pe care trebuie să le colectezi separat, astfel încât să ai, încă de la început, un rol mare ca să ajuți sistemul acesta de colectare și reciclare la nivel național.
Această responsabilitate începe de la fiecare dintre noi, de la cetățeanul educat până la producătorul căruia i se impune această responsabilitate față de mediul înconjurător prin a recicla acele cantități de produse ambalate pe care le pune pe piață.
Cum s-ar spune, Reciclad’OR își ia un angajament în fața producătorilor pe care-i are în portofoliu, astfel încât să-i asigure că acele cantități, adică țintele impuse de legislația în vigoare, se vor recicla.
Prin parteneriatele pe care le-am menționat mai devreme, colectorul colectează acele deșeuri, reciclatorul le va recicla, iar Reciclad’OR se asigură că acea cantitate se va recicla în conformitate cu ținta stabilită de lege.
Acesta este un domeniu nișat. Noi suntem licențiat anual de către Ministerul Mediului, Pentru noi este o provocare pentru că în fiecare an cadrul legislativ poate suferi modificări și atunci trebuie să îndeplinim cu succes toate țintele pe care ni le impune cadrul legislativ.
Avem cinci ani de experiență pe piața de profil din România, asta înseamnă că avem toate informațiile și experiențele necesare. Am reușit să creștem organic. Aceasta a fost și viziunea de început a companiei: mergem, învățăm și încercăm să ne diferențiem de ceea ce există în piață. Acest lucru l-am reușit prin tot ce înseamnă portofoliul de servicii, echipa noastră care este foarte mare pentru această activitate și, în același timp, prezența noastră în punctele de lucru ca să fim cât mai aproape de parteneri.
CARTE DE VIZITĂ
Adriana Calcan este un pionier al CSR-ului în România în ceea ce privește responsabilitatea față de mediul înconjurător. Încă din 2008, a dezvoltat și a promovat campanii de informare și educare care au primit aprecieri din partea autorităților și a organizaților de profil.
În cadrul Reciclad’OR, companie la care lucrează din 2018, a condus și a organizat peste 100 de evenimente și campanii, printre care ROWINE, SAGA, #Reciclarea face valuri, #StopPoluare, #StartReciclare și #Șase vine garda.
Are o experiență bogată în televiziune, cinematografie, marketing, lucrând cu echipe naționale și internaționale pentru a dezvolta concepte inedite în România.
Forbes: Care este diferența dintre „deșeuri” și „gunoi”?
Adriana Calcan: E simplă explicația: deșeul înseamnă resursă. Acesta este conceptul în baza căruia noi am dezvoltat această componentă de CSR în cadrul Reciclad’OR. Pentru că fără o educație, în prealabil, oricât am vorbi despre gunoi sau deșeu, informația aceasta trebuie propagată la toate nivelurile, de la copii și adulți până la marii responsabili care pun pe piață astfel de produse.
Scopul nostru este să le colectăm separat pentru că acestea sunt o adevărată resursă. Acestea pot fi reciclate și reutilizate. Transformarea deșeurilor în resurse este o acțiune utilă și importantă pentru viitorul nostru și al planetei.
Asta o spun tuturor: în momentul în care tu arunci PET-ul pe plajă sau în alte locuri, gândiți-vă câte sute de ani are nevoie un PET să se descompună. Poluarea pe care o generează se reflectă asupra sănătății noastre.
Când te gândești la un deșeu ca la o resursă atunci vezi mai departe și te gândești de două-trei ori unde vei arunca PET-ul.
Forbes: Am citit pe site-ul Reciclad’OR mai multe opinii ale clienților dvs. Desigur, toate sunt favorabile. Întrebarea mea este cum câștigați clienții? Sunt licitații? Îi abordați direct? Care este procedura și cum funcționează această relație cu clienții?
Adriana Calcan: Cum am amintit mai devreme, aceasta este un domeniu nișat și provocările funcționează altfel decât cum funcționează o companie pe un anumit segment de piață.
Segmentul de reciclare și sustenabilitate este plin de provocări. Avem o echipă foarte bună de vânzări, care este foarte bine pregătită.
Partea de licitații ține foarte mult de structura organizațională pe care o are fiecare companie. Sunt companii la care poți semna un contract doar în baza participării la licitație, cu anumite proceduri.
Pe lângă pachetul de bază, noi oferim și un pachet suplimentar astfel încât să ne diferențieze încă o dată față de segmentul în care activăm.
În momentul în care noi participăm la o licitație a unei companii, avem de respectat toate procedurile pe care le are aceasta. Marea majoritate sunt corporații internaționale care vin cu proceduri dinafară pe baza cărora ne putem încadra ca să participăm la licitații.
Urmărește interviul integral pe pagina de Facebook a revistei Forbes România