Un studiu realizat de Ashoka România împreună cu agenția de studii IziData arată date optimiste: 82% dintre români cred că schimbarea începe cu fiecare din noi, iar 7 din 10 se consideră persoane care schimbă în bine societatea și mediul în care trăiesc. De asemenea, 9 din 10 români vor să ofere o astfel de educație civică și activă copiilor lor, potrivit unui comunicat de presă.
Cu toate acestea, 1 din 10 tineri a pierdut speranța că mai poate deveni un creator al schimbării în societate.
”Studiul ne-a arătat că, indiferent de venituri sau categorii sociale, românii aleg să creadă că fiecare om și fiecare meserie poate avea o contribuție reală la schimbarea societății și la construirea unui viitor mai bun. Aceste rezultate ne hrănesc motivația de a continua misiunea începută de Ashoka acum 3 ani și în România, aceea de a contribui real la crearea unei societăți în care fiecare cetățean este capabil să găsească modalități creative, inovatoare de rezolvare a provocărilor sociale. Studiul ne reconfirmă ceea ce am descoperit și în 2018, și anume că acești români care cred în puterea lor de a crea schimbare sunt cei mai buni parteneri pentru proiectele și inițiativele Ashoka. Împreună cu ei putem crea un ecosistem al schimbării, bazat pe fundamentele pe care le promovăm: lucru în echipă, orientare către soluții colaborative, empatie și leadership descentralizat”, a declarat Ana Murray, co-directoare Ashoka România.
Perspectiva pentru viitor
Deși 82% se pot identifica drept creatori ai schimbării, studiul a găsit și ceilalți doi pioni care ar putea juca un rol important în schimbarea societății: instituțiile statului (30%) și ONG-urile (22%). Biserica este singura care a înregistrat o creștere la nivel de încredere, câștigând 3 puncte procentuale în acest top: 21% versus 17% în 2018.
Factorii individuali are contribuie la atitudinea de creatori ai schimbării sunt autoeducația – 86%, educația primită acasă – 86% și nevoile prezente ale societății – 62%.
În mentalitatea de creatori ai schimbării există o egalitate între sexe, astfel că atât femeile (93%), cât și bărbații (91%) cred la fel de puternic că au această putere de a schimba societatea în care trăiesc.
”Încă o dată se confirmă ipoteza că oamenii își schimbă mai ușor comportamentele decât mentalitatea. Remarcăm în cercetările noastre de anul acesta numeroase modificări comportamentale generate de pandemie, iar asta ne arată că suntem peste așteptări de adaptabili. Însă, când vine vorba despre mentalități, rigiditatea și inerția descriu mai bine românii. M-am bucurat totuși să remarc și un efect pozitiv, datele din studiul realizat pentru Ashoka România arată că încă mai credem în puterea fiecăruia dintre noi de a schimba lucrurile. Există multă dorință de schimbare în România, iar cifrele din ultimii 2 ani indică și o predispoziție a noastră către acțiune”, a afirmat Silvia Luican, fondator al agenției de studii Izi Data.