Cautare




, Contributor

Yachting |
|

7.000 de automobile transportate de o navă-cargou cu aripi de avion

Oceanbird este un proiect suedez de navă-cargou nepoluantă, care poate transporta până la 7.000 de automobile și se deplasează exploatând forța vântului captat de „pânze” care au forma aripilor de avion.
Oceanbird_image_Wallenius_Marine

Dacă la începutul secolului al XX-lea viteza era criteriul principal după care era evaluat un transatlantic, în 2020 transportul maritim caută să intre în rândul industriilor preocupate de sănătatea planetei. O tentativă recentă și spectaculoasă vine din Suedia, unde compania Wallenius Marine a proiectat un cargou care, în timpul unei călătorii peste Atlantic, poluează cu până la 90% mai puțin decât un vas convențional.
Denumit Oceanbird, cargoul are 200 de metri lungime, o lățime de 40 de metri și 105 metri înălțime până în vârful catargelor. Deplasarea se face cu ajutorul a cinci aripi sau pânze realizate dintr-un mix de metal și materiale compozite. Acestea nu se întind ca la velierele convenționale, ci își măresc suprafața înălțându-se până la 80 de metri. Uriașa navă este capabilă să transporte peste ocean până la 7.000 de autoturisme, într-un interval de 12 zile, față de doar șapte cât are nevoie un cargobot convențional, însă marele avantaj este nivelul redus de poluare. De asemenea, pentru a avea performanțele anunțate, inginerii care au lucrat la construcția navei au realizat o structură specială, cu cinci punți, extrem de eficientă din punct de vedere aerodinamic.
Fiind prima navă de acest tip, odată cu lansarea sa, Oceanbird va da naștere unei noi clase de ambarcațiuni, tehnologia folosită aici urmând să fie împrumutată și pentru alte tipuri de vase, inclusiv cele de pasageri. Conceptul este aplicabil în cazul navelor de mari dimensiuni, care să poată transporta o încărcătură mare pe distanțe lungi. Ambarcațiunea va fi dotată și cu motoare convenționale, care vor putea fi puse în funcțiune în timpul manevrelor din porturi sau atunci când condițiile meteo o impun.
Wallenius Marine, în colaborare cu institutul suedez SSPA și Royal Institute of Technology din Stockholm, au realizat deja o machetă de șapte metri a lui Oceanbird, pe care o vor folosi pentru teste pe apă în următoarele luni. De la finalul anului viitor vor putea fi plasate comenzi pentru noul tip de cargou, iar livrările urmează să înceapă din 2024.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii