Ultimul an a dus agricultura românească într-un montagne rousse. Aflat între secetă și război, sectorul agricol local se zbate astăzi într-un mediu prielnic unei furtuni perfecte. După un 2020 în care agricultura românească a raportat o scădere dramatică a recoltelor la orz, grâu, rapiță și floarea-soarelui din cauza unei secete servere, 2022 a venit cu importuri masive de cereale ucrainene din cauza războiului de la granițele noastre. Importuri ce au pus o foarte mare presiune pe ofertă. Astfel, s-a ajuns ca prețurile la cereale să tindă către niveluri tot mai mici față de estimările pe care și le făcuseră inițial fermierii români. Situație ce face să crească tot mai mult îngrijorarea conform căreia fermierii nu-și vor mai putea acoperi costurile.
În prezent, potrivit CEO-ului Agrii România, Monalisa Ungureanu, peisajul agricol românesc se zbate în condițiile unei furtuni perfecte. „Volatilitatea, incertitudinea, complexitatea și ambiguitatea sunt cele care tronează în agricultura românească. La creșterea tarifelor la îngrășăminte se adaugă acum și creșteri pe majoritatea segmentelor din piața semințelor și a produselor pentru protecția plantelor. Practic, vorbim despre faptul că toate costurile cu înființarea culturilor sunt cu mult mai mari astăzi, în timp ce prețurile așteptate din recolte se tot duc nestingherit în jos.” În acest context, susține Monalisa Ungureanu, singura soluție a fermierilor români este să obțină producții importante.
Cu toate că în anul financiar trecut producătorul de îngrăşăminte şi distribuitorul de inputuri agricole deţinut de grupul irlandez Origin Enterprise a înregistrat creșteri pe toate segmentele, compania nu a dus lipsa provocărilor unui an atipic.
Pentru Agrii România, cele mai mari provocări au fost cele legate de lanțul de furnizare și de disponibilitatea produselor. „Dacă e să particularizez, cele mai mari volatilități și cele mai mari incertitudini s-au regăsit în segmentul de îngrășăminte. Aici, supply-chain-ul s-a modificat, tocmai pentru că vorbim despre dispariția anumitor piețe – Belarus și Rusia, de exemplu. La acest tablou se adaugă și aglomerația din porturi, care a pus o presiune și mai mare pe disponibilitatea acestor produse”, a explicat Monalisa Ungureanu, care a ținut să sublinieze faptul că în prezent cea mai mare provocare este „să nu te trezești cu stocuri achiziționate la prețuri mari și pe care nu mai poți să le vinzi decât la prețuri aflate într-o continuă scădere”.
În opinia acesteia, acum este momentul în care fiecare fermier trebuie să fie chibzuit prin a-și stabili clar care sunt nivelurile de stoc optime. „Noi ne sfătuim fermierii să cumpere exact cât au nevoie și când au nevoie pentru că există estimări potrivit cărora piața începe, ușor-ușor, să-și revină”, a completat CEO-ul Agrii România.
Pentru 2023, investițiile companiei se axează pe partea de supply-chain în sensul adaptării spațiilor logistice. De asemenea, oficialii companiei au în plan investiții în produse digitale, în special în cele care se adresează optimizării proceselor de business, dar și în capitalul de lucru.
Monalisa Ungureanu ocupă de aproximativ cinci ani funcția de CEO al businessului de pe plan local al grupului irlandez Origin, Agrii România. Înainte de a activa în cadrul grupului irlandez Origin Enterprise, aceasta a activat în mai multe companii din industria alimentară, dar și medicală. A fost director financiar în cadrul grupurilor Cris-Tim (controlat de familia Timiş), Carmistin (deținut de familia Paraschiv) și MedLife (fondat și controlat de familia Marcu). Monalisa Ungureanu a preluat funcţia de CEO al Origin România în mai 2018, după ce anterior fusese CFO în cadrul aceleiași companii.
Grupul irlandez Origin a preluat în 2015 distribuitorii de îngrăşăminte, produse fitosanitare şi seminţe Redoxim Timişoara, deţinut anterior de şase acţionari români, şi Comfert Bacău, afacere fondată de familia Grigoriu. La finalul lui 2019 s-a lansat Agrii România, brandul companiilor românești Comfert şi Redoxim. La nivel național, compania furnizează îngrășăminte, pesticide și oferă servicii agronomice către mii de fermieri.
În 2021, Agrii România a înregistrat o cifră de afaceri de peste 928,5 milioane de lei, în creștere cu 127% față de cea raportată în 2020. De asemenea, profitul net a depășit suma de 42,6 milioane de lei, ceea ce reprezintă o majorare cu 34% față de cifra din 2020. În plus, numărul angajaților a crescut cu 43%, ajungând la 364.