
În România au fost livrate anul trecut zece noi proiecte de retail, cu o suprafață totală de circa 100.000 mp, confirmă datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Șase dintre acestea, cumulând 70.000 mp, au fost finalizate în ultimul trimestru. „Atenția dezvoltatorilor s-a îndreptat cu predilecție spre orașe terțiare, cu mai puțin de 150.000 de locuitori, unde au construit în special parcuri de retail”, anunță Cushman & Wakefield Echinox.
Principalii jucători sunt Scallier, Prime Kapital (în joint-venture cu MAS Real Estate), Square 7 Properties – Mitiska și Iulius Group, care au planuri consistente de extindere pe piața de retail din România. Și grupul austriac Supernova și-a făcut intrarea pe piața de retail românească în 2020, prin achiziția centrului comercial Jupiter din Pitești, și a continuat investițiile și în 2021, când a preluat unui pachet de şase proprietăti comerciale operate de Cora.
Astfel, interesul dezvoltatorilor s-a concentrat pe orașe în care stocul de spații moderne este redus, precum Bârlad, Sfântu Gheorghe, Roșiorii de Vede, Mediaș, Baia Mare sau Focșani. Singurul proiect livrat anul trecut în București a fost reprezentat de prima fază a Fashion House Pallady, cu un total de 8.500 mp.
Cele mai importante livrări ale anului trecut, din punct de vedere a suprafeței, au fost Prahova Value Centre (21.900 mp), Sepsi Value Centre (16.300 mp) și Bârlad Value Centre (16.300 mp), toate dezvoltate de Prime Kapital – MAS Real Estate, unul dintre cei mai activi jucători de pe piață, în timp ce Scallier și Square 7 Properties – Mitiska și-au extins de asemenea portofoliile de pe piața locală în cursul anului trecut.
Parcurile de retail continuă să fie formatul preferat de dezvoltatori și în 2022, în condițiile în care peste 80% din cei 100.000 mp de spații noi anunțați pentru acest an, vor fi livrate în astfel de scheme.
Centrele comerciale cu livrare estimată în acest an sunt amplasate în Pitești, Alba Iulia, Timișoara, Moșnița Nouă, Vaslui, precum și extinderea Colosseum Mall din București, reprezentând și primul centru comercial livrat în capitală după șase ani fără niciun astfel de proiect nou.
Conform informațiilor oferite de Cushman & Wakefield Echinox, planurile de extindere anunțate de dezvoltatori în România vizează proiecte care totalizează circa 300.000 mp, în diferite etape de dezvoltare. Însă abia de anul viitor am putea observa o revenire a interesului pentru orașele mari și centre comerciale de tip mall.
Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency al Cushman & Wakefield Echinox anunță: „Dacă și în 2022, țintele principale pentru noi proiecte vor fi de asemenea orașele de sub 150.000 de locuitori, iar formatele dominante vor fi parcurile de retail, începând cu 2023 am putea vedea o revenire a interesului pentru orașe mari și pentru centre comerciale de tip mall.”