FacebookTwitterLinkedIn

UPDATE 9

Agenția Pure Media Solutions a fost adăugată în top pe locul 38, cu o cifră de afaceri de 77.509 euro și un profit net de 12.765 euro.

UPDATE 8

A fost adăugată firma Trust Communications (locul 19 în top), cu o cifră de afaceri de 599.008 euro și un profit net de 112.019 euro.

UPDATE 7

Topul a fost completat cu agenția INKCOMM PR (locul 34), cu o cifră de afaceri de 129.500 euro și pierderi de 14.272 euro.

UPDATE 6

Agenția Media Pozitiv (locul 32) a avut o cifră de afaceri de 209.852 euro și un profit net de 19.497 euro.

UPDATE 5

A fost adăugată agenția More Than Pub (locul 26), cu o cifră de afaceri de 362.153 euro și un profit net de 48.518 euro.

UPDATE 4

Agenția Steps PR a raportat o cifră de afaceri de 261.114 euro și un profit net de 73.455 euro în 2015. Ocupă locul 28 în topul Forbes 2015.

UPDATE 3

Agenția Accent Communications a fost adăugată în top, cu o cifră de afaceri de 107.996 euro și un profit net de 18.189 euro. Accent Communications și 2 Active PR fac parte din același grup de comunicare, cu o cifră de afaceri totală de 800.627 euro.

UPDATE 2

Agenția 4 ACE PR a înregistrat o cifră de afaceri de 475.658 euro și a raportat la finele anului 2015 un profit de 6.174 euro. Ocupă locul 21 în topul Forbes 2015.

UPDATE 1

Agenția PR & More (Cluj-Napoca) a realizat o cifră de afaceri de 286.034 euro și a raportat un profit de 30.621 euro. Ocupă locul 27 în topul Forbes 2015.

Articolul inițial

Cele 30 de agenții de PR monitorizate de „Forbes România” au înregistrat o cifră de afaceri de 32,61 milioane de euro în 2015, cu 7,1% mai mare decât în anul precedent. (Cifrele de bilanț au fost preluate de la Ministerul Finanțelor Publice și calculate la cursul mediu din 2015 de 4,44 leu/euro.)

Profitul net total al celor 30 de agenții a fost de 2,18 milioane de euro.

Din monitorizare lipsește agenția MSLGROUP The Practice, parte a Publicis Groupe România, grup care operează prin două entități juridice: Lion Communication Services SA și Publicis Groupe Media Bucharest SA. Astfel, The Practice nu are bilanțul disponibil pe anul 2015 pentru că raportează cumulat la nivelul grupului.

Oricum, creșterea de 7,1% reprezintă un câștig pentru industria de PR din România, care muncește pe bugete (și fee-uri) mult mai mici decât agențiile de media sau de creație.

Cele 30 de agenții monitorizare au avut pe parcursul anului 2015 circa 436 de angajați, la nivelul anului precedent (scădere de doar 13 angajați).

Demn de remarcat este faptul că, în ciuda cifrelor de afaceri mici în comparație cu alte agenții de comunicare, majoritatea covârșitoare a raportat profituri. Sunt doar două agenții care au raportat pierderi. (Vezi infografia!)

Agenția McCann PR, parte a grupului McCann-Erickson România, a realizat o cifră de afaceri de 4,5 milioane de euro, cea mai mare de pe piața PR-ului. Este pentru prima dată când o agenție românească de Public Relations depășește pragul de patru milioane de euro. Cifra de afaceri a agenției McCann PR a crescut cu 26,5% față de cea din anul precedent.

Agenția Golin România, parte a grupului Lowe România, a urcat pe locul secund în top, cu o cifră de afaceri 2,82 milioane euro, înregistrând o creștere de 46,6%, una dintre cele mai mari de pe piață.

Pe locul trei se situează Graffiti PR, membră a grupului BBDO, cu afaceri de 2,64 milioane de euro, dar creșterea a fost de 5%.

Agenția independentă SmartPoint Consulting este revelația anului 2015, urcând pe locul patru în top, cu o cifră de afaceri de 2,3 milioane de euro și un profit la finele anului de 361.674 euro, cel mai mare de pe piața de PR. De asemenea, SmartPoint Consulting a înregistrat și cea mai mare creștere procentuală a cifrei de afaceri din top 10 agenții: 62,6%.

De remarcat faptul că McCann PR se situează ca cifră de afaceri (4,5 milioane de euro) mult în fața „plutonului urmăritor” de trei concurenți care au cifre de afaceri în jur de două milioane de euro.

CITEȘTE: TOPUL VÂNZĂRILOR MELE

Alte șapte agenții de PR au raportat cifre de afaceri de peste un milion de euro: V+O Communication (scădere de 25,3%), Grayling România (creștere de 2,6%), Rogalski Damaschin PR (+62%), GMP PR (-9,6%), Oxygen PR (+23%), Image PR (+24,8%) și BDR Associates (-9,8%).

Să mai notăm ascensiunea agenției Echipa de PR, firmă deținută Lucian Mândruță, care a avut o creștere a cifrei de afaceri de 218,4%, cea mai mare de pe piață, atingând un business de 978.453 de euro.