FacebookTwitterLinkedIn

Ruxandra Șerban, CEO ERKA Synergy Communication

Forbes: Care este cartea pe care o recomandați oricărui tânăr antreprenor? De ce? Ce v-a plăcut cel mai mult?

Ruxandra Șerban: Nu cred că sunt eu în măsură să recomand ceva anume unui tânăr antreprenor, având în vedere că oamenii sunt foarte diferiți și mix-ul de puncte tari și slabe diferă de la o persoană la alta.

Vorbind strict personal, cartea recentă a lui Robin Sharma, „Lider without a title”, m-a inspirat și m-a ajutat să pun în aplicare ideea – și s-o împărtășesc și cu echipa mea – pentru că nu titlul/funcția/imaginea contează cel mai mult când vrei să faci ceva, ci propriile calități, motivația pe care o ai și încrederea în propriile tale forțe.

Părerea mea este că trăim într-o cultură în care oamenii pun mult prea mult preț pe ceea ce cred ceilalți despre ei și nu reușesc să-și valorifice potențialul de care beneficiază.

Forbes: Care este cea mai recentă carte citită?

Ruxandra Șerban: O carte pe care am citit-o recent, care mi-a și plăcut foarte mult, este „Le secret des Mulliez”, care spune povestea primei familii franceze care a dezvoltat un business de dimensiuni impresionante în domeniul marelui retail.

Mulliezii sunt fondatorii lanțului de hipermarketuri Auchan. Ei au lansat în anii ’60, o dată cu deschiderea primului magazin Auchan din Franța, conceptul de a avea „totul sub un singur acoperiș”. Alte nume care aparțin sau care au aparținut holdingului lor de familie sunt: Decathlon,  Norauto, Leroy Merlin, Pimkie, Kiabi, Flunch (cum eu am locuit la Strasbourg, țara „des tartes flambees”), Galeries Gourmandes, Jumbo, Mammouth, Billa, băncile Accord etc.

Pe mine mă pasionează retailul, probabil și de aceea mulți dintre clienții noștri activează în acest domeniu și pot spune că agenția ERKA și-a dezvoltat o specializare în retail.

Forbes: Care este sportul dumneavoastră preferat? Cum l-ați descoperit?

Ruxandra Șerban: Forma de mișcare care mă pasionează cel mai mult nu este chiar un sport, este undeva la granița între sport și artă; este vorba despre balet.

L-am descoperit în copilărie, încercând diverse activități care mă atrageau și am avut șansa să fac cursuri de balet la Opera din București, cu nume sonore: Elena Dacian, Magdalena Rovinescu și Adrian Caracaș. Regret și acum că părinții nu au fost de acord să urmez această carieră când am devenit adolescentă. (Zâmbește.)

Oricum, școala de balet nu numai că îți deschide apetitul pentru artă, pentru muzica clasică, pentru frumos, dar îți și dezvoltă capacitatea de concentrare și rigoarea în tot ceea ce faci. Cum spunea Elena Dacian, succesul înseamnă „99% transpirație și 1% talent”.

Forbes: Cum evitați stresul la muncă?

Ruxandra Șerban: Înconjurându-mă de oameni veseli și optimiști, a căror energie pozitivă transformă lucrurile neplăcute în lucruri obișnuite. Este foarte important că mă simt sprijinită de echipa mea în tot ceea ce am de făcut și ca niciodată oamenii din jurul meu nu îmi spun „nu se poate”, ci mereu îmi spun „suntem cu tine”. Faptul că mă pot baza pe oamenii din echipă, care sunt buni profesioniști, și că îi simt aproape, este un sprijin imens.

Forbes: Cum reușiți să vă deconectați după perioadele încărcate?

Ruxandra Șerban: Evadez câte un weekend la munte sau la mare cu cei doi băieți ai mei, cânt la pian, joc în câte un film artistic (zâmbește) sau îmi planific câte o călătorie scurtă, în afara țării, doar pentru mine.

ERKA 10ani

Forbes: Prin ce măsuri concrete încurajează firma dumneavoastră un echilibrul work-life al angajaților?

Ruxandra Șerban: Cred că suntem una dintre puținele agenții de pe piață care respectă „programul” de lucru (zâmbește). Statul la birou după orele 18:00 se întâmplă doar când avem situații de criză sau cereri urgențe ale clienților.

Sunt realistă cu privire la capacitatea reală a oamenilor de a munci, de a se concentra. De aceea, cred că nu cantitatea este importantă, ci calitatea.

Încercăm să ne planificăm cât mai bine fiecare zi și fiecare săptămână. Pentru fiecare săptămână ne stabilim câteva obiective importante, iar „to do list-ul” fiecărei zile încorporează activitățile necesare îndeplinirii acestor obiective.

Prefer să ne stabilim mai puține obiective și să le atingem, decât mai multe și să ne simțim frustrați la sfârșitul săptămânii. Membrii echipei beneficiază de flexibilitate legată de program, în funcție de nevoile lor, în măsura în care ne putem permite, având în vedere că prioritatea noastră la birou sunt clienții.

(24 iulie 2015, București)