Cautare



, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Forbes Woman |
|

Puterea femeilor, noua normalitate. 50 cele mai influente

Īn viitor, managementul va fi feminin sau nu va fi deloc. Sheryl Sandberg, COO Facebook, spune că bărbaţii încă sunt la conducerea lumii, dar crede că startup-urile vor schimba lucrurile. Sandberg tocmai a scris o carte controversată despre cum femeile pot şi trebuie să obţină mai multe funcţii de conducere în societate.
Forbes_101.jpg

Reprezentativitatea femeilor la nivel de conducere în companii și multinaționale este un subiect studiat în profunzime în ultimii ani, mai ales de când criza a deschis o nouă competiţie, cea a supravieţuirii. În prezent, raportul dintre companiile conduse de bărbați și cele conduse de femei este dezechilibrat, dar situația se îmbunătățește de la an la an. În România, una din zece companii din „Top 100 cele mai mari întreprinderi”, în funcție de cifra de afaceri pe 2011, este condusă de femei. O parte dintre acestea se regăsesc în Top Forbes 50 cele mai influente femei din România.

Topul de faţă a fost realizat în funcţie de trei criterii: puterea financiară a companiei (sau instituţiei) conduse de doamnele respective, impactul activităţii ei în societate, vizibilitate în media şi sfere de influenţă multiple. Femeile din top managementul românesc şi antreprenoarele întâlnite au în general opinii unitare. Īn timp ce pentru câteva nu există diferenţe de gen, majoritatea sunt de acord că femeile au calităţi foarte utile în conducerea unui business (nu neapărat în lansarea lui): riscă mai puţin, au un stil de management bazat pe empatie, mai flexibil şi sunt mai loiale.  Ceea ce ar explica şi rezultatele studiului realizat de Credit Suisse Research Institute. “Companiile care au cel puțin o femeie la nivel de conducere sunt mai performante decât cele care nu au niciuna”, susţine studiul publicat  anul trecut. Rata de performanță a companiilor din prima categorie este cu 26% mai mare. Cele din prima categorie au înregistrat în ultimii 6 ani creșteri de circa 14% a veniturilor nete, în comparație cu o creștere în medie de 10% a companiilor din a doua categorie.

„Managementul feminin este un tip de management care convine mai mult societăţii şi are mai mult sens”, spune şi Ana Maria Mihăescu, şefa misiunii International Finance Corporation în România. „Este demonstrat statistic că acolo unde există reprezentare feminină, societăţile o duc mai bine. Diversitatea aduce un plus de eficienţă economică, iar egalitatea are şi un substrat extrem de economic.  E riscant să generalizezi, dar cred  că femeile tind să evite excesele (de orice fel) mai mult decât bărbaţii.” Iar criza pare să fi pus în evidenţă această calitate feminină.

Am întâlnit chiar şi doamne care susţin că în viitor domnii vor fi cei care vor trebui să se adapteze. „Noua normalitate definită prin evitarea excesului de risc sau de individualism ne va pune în viitor tot mai mult în evidenţă pe noi, femeile”, spune şi Georgiana Pogonaru, fondatoarea Romcolor 2000. „Noile reguli ale jocului economic şi social vor fi mult mai apropiate de natura feminină şi cred că în viitor bărbaţii vor fi cei care vor trebui să se adapteze”.

GALERIE FOTO: 50 Cele mai influente femei

Şi Anca Vlad, fondatoarea Fildas, încurajează femeile să înceapă afaceri de anvergură, păstrând însă familia prioritară în agendă. Ioana Filipescu se întreabă însă dacă femeile pot face totul. „Nu sunt militantă în niciun sens, dar nu judec o femeie care alege să se oprească în carieră pentru a se dedica familiei.” Ea atrage atenţia asupra faptului că timpul e finit şi că, într-o societate în care copiii cresc „cu cheile de gât”, se simte o carenţă în educaţie. Rămâne de dovedit care este reversul medaliei într-o societate în care femeile lucrează cot la cot cu bărbaţii, în conducere sau nu.

Găsiți mai jos lista completă a celor mai influente 50 de femei

50.CRINA „COCO“ POPESCUCUM AM AJUNS LA CELE MAI INFLUENTE 50 DE FEMEI

Topul a plecat de la o bază de aproximativ 200 de candidate din România, din cele mai diverse domenii. Primul criteriu a fost naţionalitatea română, astfel încât, deşi în „Top 100 Cele mai mari întreprinderi”, în funcție de cifra de afaceri pe 2011, sunt mai multe femei care conduc companii, în topul nostru au fost incluse doar cele din România.

Lista a fost apoi restrânsă în funcţie de trei criterii: puterea financiară, acoperirea media şi sferele multiple de influenţă, altfel spus cât de departe ajung efectele deciziilor pe care le iau aceste doamne.

Īn ceea ce priveşte datele financiare, au fost folosite datele din ediţia curentă a Forbes 500 miliardari, rezultatele companiilor conduse de aceste doamne sau bugetele administrate sau influenţate de ele, în cazul instituţiilor. Īn cazul ONG, sumele administrate au decis.

Apariţiile media din ultimele 12 luni constituie al doilea criteriu, pentru care Media Image ne-a oferit o statistică, după monitorizarea a 220 de periodice centrale şi 19 cotidiane centrale în perioada 1 februarie 2012 -1 februarie 2013. Analiza a luat în calcul toate articolele care au menţionat numele doamnelor. A fost luată în considerare şi componenta social media (menţiunile din articolele online, numărul de fani Facebook sau Twitter).

E vorba însă şi de o componentă „subiectivă”, cea legată de carismă, componentă pe care Forbes România şi-o asumă. De aceea unele intrări ar putea surprinde…

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii