Cautare




, Contributor

consultant de imagine în echipa designerului Alessandro Martorana și trainer de „small-talk” în cadrul unui proiect care formează specialiști în vânzări, management și comunicare.

Lifestyle |
|

Noua eră Jaguar

După ce a avut curajul să renască, pentru a răspunde vocației care i-a adus faima din anii 1950 - 1960, Jaguar ridică miza pariului în segmentul SUV-urilor sportive. F-Pace trebuie  să suceasă mințile clienților de Porsche Macan  și BMW X4 până acolo unde să fie pregătiți  să plătească un preț similar pentru un produs  cu o poveste complet nouă. 
R7_0328

Orice trimitere spre marca britanică trebuie să conțină două informații prețioase în contextul deciziei de a te abate de la drumul bătătorit al genului premium german. În primul rând, niciun alt producător din industria auto de lux nu a mai renunțat vreodată total la imaginea consacrată pentru că ar fi considerat că nu se mai potrivește cu filosofia mărcii. XF, limuzina de clasă medie aflată acum la a doua generație, a fost o premieră absolută în 2007 – design, platformă tehnică, motorizări – și a dovedit lumii că își propune să însemne, din nou, o alternativă sportivă în segmentul premium. În al doilea rând, deși povestea puternică îl duce pe Jaguar direct „pe etaj“ cu Audi, BMW sau Mercedes-Benz, volumul producției anuale se învârte în jurul valorii de 100.000 de unități. În același timp, fiecare dintre cei trei producători enumerați mai devreme se mândresc cu un volum anual de aproximativ 1,7 milioane de unități. Rău voitorii ar putea comenta că diferența reflectă în mod direct proporțional măsura valorii, dar eu aș introduce în discuție termenul „exclusivism“, cel puțin până când volumul va ajunge la măcar 1 milion de unități.

CaesiumBlue_016Ajuns în fața caroseriei compacte, într-o zi perfectă de primăvară, simt cum Jaguar a reușit să deseneze un mesaj cu trimitere directă spre ideea de viață frumoasă. Chiar dacă liniile agresive te duc cu mintea la un circuit de curse, aceleași linii se asortează firesc cu peisajul de vacanță al coastei Mediteraneene din Muntenegru. Privit de jur împrejur, exteriorul nu oferă niciun detaliu doar de dragul luxului.

Promisiunea senzațiilor de care este capabil vine din modul în care F-Pace își împinge roțile imense spre extremități, roți care, în premieră pentru segment, pot fi comandate cu un diametru de 22 de țoli. Adică foarte mult. Grila din față, forma stopurilor și chiar linia plonjată a plafonului sunt „ingrediente“ cunoscute de la celelalte modele, original fiind, de fapt, modul în care au fost puse împreună.

CaesiumBlue_085Platforma tehnică nouă și tot ce o înconjoară pe dedesubt susțin poziția Jaguar de specialist în aluminiu. F-Pace se mândrește cu o structură construită în proporție de 80% din aluminiu, ceea ce se traduce printr-o structură ușoară, dar atât de rigidă încât ținuta de drum să fie ireproșabilă. Aflat pe locul șoferului, înțelegi imediat că Jaguar are tot dreptul să folosească litera F în denumire cu trimitere directă spre F-Type, concurentul casei pentru 911.

Deși inițial asocierea cu mărci precum Porsche ar părea exgerată, apartenența în nișa SUV-urilor cu adevărat sportive este o concluzie la care ajungi după prima accelerație. Vârful de lance te cucerește pe loc cu un V6 benzină de 3,0l bi-turbo pregătit să livreze 380 CP și să ajute la un demaraj de la 0 la 100 km/h în 5,5 secunde. Șasiul poate fi setat individual pentru a livra exact experiența pe care o aștepți în funcție de drum și de preferințele personale.

Înainte de a te gândi la altceva, un sunet aparte îți rirică părul pe mâini. La fel cum se întâmplă în cazul unui Aston Martin sau al unui Maserati, sistemul de evacuare cântă o muzică pe care pasionații de mașini o apreciază mai mult decât forma scaunelor sau a volanului. La o discuție cu inginerul care s-a ocupat de sunet, afli că a existat în plan inclusiv un buton de amplificare. Amatorii diesel sunt aproape la fel de bine răsfățați cu un V6 de 300 CP capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în 6,2 secunde și care are mai multe șanse de succes pe o piață ca România. În orice situație, însă, mi-aș fi dorit un pic mai mult feedback de la direcția asistată electric și aș fi fost complet fericit. Pentru versiunile de bază, povestea continuă cu o intensitate redusă. Există un propulsor de 2,0 l diesel de 180 CP și unul de 2,0 l benzină de 240 CP, ambele orientate să îți ofere un preț mai ușor de acceptat…

F-PACE_EventExtras_0020În schimb, pachetul tehnologic se dovedește la fel de ambițios ca însăși poziționarea modelului. Efortul de a se ridica la pretențiile pe care, teoretic, le emit clienții obișnuiți cu excelența germană începe cu display-ul TFT HD de 12,3 inch, care a înlocuit ceasurile clasice de bord. Vizibilitatea a fost clar îmbunătățită iar, în funcție de modul de condus pe care îl selectezi, primești o culoare și o grafică diferite. În premieră pentru Jaguar, informațiile pot fi proiectate și pe parbriz cu laser, iar display-ul de 10,2 inch care domină consola centrală este și el mai aproape de ideea de tabletă regăsită la noul XF.

Totul se întâmplă intuitiv și repede, la fel ca în cazul unui telefon mobil. Înainte să te obișnuiești cu toate opțiunile, devine evident că tot ce se întâmplă în industrie a fost transpus și la F-Pace. La capitolul gadget-uri, se adaugă chiar un „ingredient“ în premieră: o brățară rezistentă la apă și șocuri care ține loc de cheie atunci când mergi la plajă sau la sală. „Active Key“ trebuie atinsă de litera „J“ din logo-ul de pe hayon pentru a încuia sau descuia mașina și nu are nevoie de baterii.

CaesiumBlue_115Indiferent de ce s-ar crede, sistemul de tracțiune integrală nu pornește de la legătura de rudenie cu Land Rover, deși fac parte din același grup. Jaguar mizează pe o altă interpretare: un sistem care preferă roțile din spate dar este capabil să transmită cuplul automat spre roțile față, atunci când este nevoie, în doar 165 de milisecunde. Sună liniștitor și se dovedește insesizabil pentru șofer, siguranța pe care o simți fiind singurul indiciu că roțile nu pierd aderența în aproape nicio situație.

Ce înțelegi însă, ca avantaje ale vecinătății cu Land Rover, sunt sistemele pe care le folosești dacă ajungi în condiții dificile de rulare.  Adaptive Surface Response setează comportamentul accelerației și al transmisiei în funcție de suprafață drumului iar, mai spectaculos, All Surface Progress Control îți preia responsaabilitatea condusului lăsându-ți în grijă doar volanul pentru viteze cuprinse între 3 și 30 km/h. Altfel explicat, F-Pace știe să te facă să pari un campion și în off-road, chiar dacă majoritatea clienților nu o să se aventureze, vreodată, mai departe de cota 2000 sau de parcarea de la mall.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii