Cautare




, Contributor

ForbesCars |
|

Noua clasa E: Instinct versus inteligență

În care este vorba despre cât de ușor- sau de greu – este să renunți temporar la instincte și să te lași ghidat de inteligența mașinii
The new E-Class Press Test Drive, Lisbon 2016

Mă uit cu mirare la reprezentantul Mercedes-Benz care stă pe scaunul din dreapta al noului model Clasa E. Oare am auzit bine? Tocmai mi-a spus să iau mâinile de pe volan și să ignor avertizările sonore care mă sfătuiesc să fac exact contrariul. Ne aflăm pe o autostradă din Portugalia, în apropiere de circuitul de curse de la Estoril. Sistemul începe, într-adevăr, să emită avertizări, atât sonore, cât și vizuale: o dată, de două ori, de trei ori. Să pun mâinile pe volan? Doar am văzut ce poate face această mașină: schimbă singură benzile de circulație atunci când semnalizezi, evaluând și acționând în funcție de traficul din jurul ei; recunoaște indicatoarele de limitare a vitezei și accelerează sau frânează în funcție de acestea; se așază fix în centrul culoarului de rulare optim; ia singură curbele. Și totuși, instinctul de conservare e mai puternic: pun mâinile pe volan, spre dezamăgirea vizibilă a instructorului. ”E normal, oricine ar fi făcut la fel”, îmi spune. ”Dacă nu ai fi apucat volanul, mașina s-ar fi oprit și ar fi aprins luminile de avarie. E un sistem de siguranță foarte util în caz că, de exemplu, ți s-ar fi făcut rău în timp ce conduceai.”

GALERIE FOTO: Noua clasa E de la Mercedes-Benz

Aveam să mă conving de adevărul spuselor sale un pic mai târziu, pe circuit, un mediu controlat în care nu aveam grija altor autovehicule. Tot acolo am avut ocazia să văd la lucru celelalte caracteristici ale noului model clasa E de la Mercedes-Benz în privința siguranței: frânare automată în cazul existenței unui obstacol pe care șoferul nu l-a observat (de exemplu, situația în care pe autostradă este un ambuteiaj și șoferul nu observă și nu reduce viteza), frânare totală sau parțială, în funcție de necesitate, în cazul în care un alt autovehicul vine din stânga sau din dreapta, perpendicular pe direcția ta de deplasare (un exemplu des întâlnit în București, de pildă, oraș în care ”forțarea” semaforului tinde să devină un fel de sport local) sau în cel în care un pieton neatent se ”aruncă” pe trecere fără să se asigure.

”Principala temere a celor care încearcă modelele echipate cu aceste sisteme este că mașina le limitează puterea de decizie. Nu este deloc așa, la cel mai mic semn de acțiune din partea șoferului, mașina îi cedează controlul”, spune instructorul.

Mercedes- Benz are o nouă structură organizațională

În plus, la capitolul confort, merită menționată posibilitatea de a urma mașina din față, în mod automat, în cazul în care ești prins într-un ambuteiaj: când coloana se mișcă, te miști și tu, fără să acționezi accelerația, iar atunci când mașina din față se oprește, noua clasa E face același lucru, fără ca șoferul să apese pedala de frână. Un alt element foarte important, mai ales într-un oraș precum Bucureștiul: automobilul detectează locurile de parcare disponibile și parchează singură, evaluând perfect spațiul existent și manevrele pe care le are de făcut. Șoferul poate manevra mașina în locul de parcare sau în garaj și cu ajutorul telefonului mobil, cu ajutorul unei aplicații. Lucrurile sunt cât se poate de simple: șoferul selectează direcția de deplasare a mașinii – înainte sau înapoi – și apoi mișcă degetul, circular, pe ecran. Automobilul intră singur în locul de parcare, evaluând obstacolele întâlnite și optimizându-și traiectoria sau chiar oprindu-se în cazul în care este necesar.

Toate acestea sunt grupate sub numele de Intelligent Drive next Level și sunt posibile datorită unui sistem complex format dintr-un radar situat în partea frontală a mașinii, în spatele grilei față; două camere stereo aflate în partea superioară și centrală a parbrizului și o serie de senzori. Astfel, mașina ”vede” tot ce se întâmplă în jurul său, pe o rază cuprinsă între câteva zeci și câteva sute de metri.

Din perspectiva motorizărilor, una dintre noutăți este motorul diesel în patru cilindri care ”marchează nașterea unei noi familii de motoare Mercedes-Benz”, potrivit reprezentanților producătorului auto german. Motoarele care echipează noua clasă E, pe benzină și diesel,  beneficiază de funcția ECO start/stop și sunt conforme cu standardul Euro 6. Din punct de vedere al puterii dezvoltate, aceasta variază între 186 CP (E200) și 333 CP (E400 4MATIC).

Citiți mai multe despre noul model Mercedes-Benz Clasa E într-una dintre viitoarele ediții tipărite ale revistei Forbes România, în secțiunea Forbes Cars.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii