, Forbes Staff

Lideri |
|

Ioan Ciolan, dincolo de afaceri

Ioan_Ciolan.jpg
Rețeta de afaceri a lui Ioan Ciolan pare simplă. Dacă ar putea să îşi rezume viaţa într-un singur cuvânt, acela ar fi „muncă”. Criza l-a ajutat însă să își reîntoarcă fața către familie.

Cu vorba aşezată şi uşor emoţionat, ca un ardelean veritabil, Ioan Ciolan pare că îşi cântăreşte atent fiecare cuvânt pe care trebuie să îl spună. Ochii i se luminează însă şi timbrul vocii se schimbă atunci când vorbeşte despre business-ul pe care l-a fondat în urmă cu 20 de ani, în inima ţării, la Sibiu. Se mândreşte cu faptul că Ambient este o companie „românească, cu buletin de Sibiu” şi dă, mai degrabă, impresia antreprenorului care tace şi face.

A pus bazele Ambient, în 1993, prima companie de tipul Do It
Yourself din România. Spune sincer că a lansat-o, în primul rând, pentru a asigura o stabilitate financiară familiei sale care numără acum şi trei copii: două fetiţe de şapte ani şi un băieţel de nouă. Cu o gândire tehnică, de inginer, mărturiseşte că nu s-a lansat în afaceri din dorinţa de a simţi pe pielea sa adrenalina unui business deschis în România, ci a construit molcom, cărămidă cu cărămidă. „Pentru mine, firma a fost abordarea financiară pentru familia mea, nu aventură sau altceva”, spune directorul general al Ambient.

De altfel, este unul dintre antreprenorii care vorbeşte despre noţiuni care pentru mulţi rămân abstracte precum valoare, echipă şi respect. Mărturiseşte că prima sa companie pe care a înfiinţat-o, în 1991, alături de câţiva membri ai familiei, s-a numit tocmai „Respect SRL”. Cuvântul pe care îl urăşte este cel de „angajat”, deoarece crede că fiecare este, în egală măsură, partener în această afacere, fără a fi nevoie să amintească permanent că, între cele două părţi, există un contract reglementat juridic. „Angajat este un cuvânt pe care nu l-am agreat şi nu o să îl agreez niciodată. Eu, vin şi spun oricui: «Vrei să fim colegi, să avem bucurii comune, să avem probleme comune şi gânduri de viitor comune? Atunci hai să stăm împreună». Dacă toţi avem ţinte comune, avem toţi o viaţă mai uşoară”, îşi explică filosofia antreprenorul sibian. De aceea, vrea să îşi aibă mereu aproape oamenii cu care lucrează şi îi învită adesea să se uite la meciuri de fotbal împreună, cu toate că nu este microbist, după cum îmi şopteşte unul din membrii echipei sale de conducere.

Trecerea de la SRL-ul „Respect” la compania Ambient, care a ajuns unul dintre marii jucători de pe piaţa locală de bricolaj, reprezintă maturizarea sa profesională şi personală.

Crede foarte mult în România şi în puterea antreprenorilor locali şi spune că, din momentul în care le-ai câştigat încrederea constructorilor, vor sta alături de tine pe termen lung. De aceea, mai  spune că 90% din produsele comercializate în reţeaua Ambient sunt produse româneşti sau produse ale unor companii străine care se fabrică în România. Business-ul său a evoluat de la servicii adresate exclusiv constructorilor, la retail.

În 1997, şi-a luat inima în dinţi şi a extins Ambient în afara Sibiului. A rămas însă cantonat în Transilvania, iar criza, care a lovit puternic sectorul construcţiilor, nu l-a mai lăsat să se extindă şi în afara acestei regiuni istorice. Mai mult, a început, în 2008, un amplu proces de restructurare al companiei, prin care a unit toate SRL-urile care funcţionau până atunci cu parteneri locali, sub umbrela Ambient SA. Numărul angajaţilor s-a diminuat de la peste 2.000 la 1.600, negocierile cu fondul suedez de investiţii EQT au fost blocate deoarece criza a îngheţat sectorul construcţiilor, iar pierderile, de milioane de dolari, au pus serios la îndoială viitorul Ambient. Într-un astfel de moment dificil, loviturile au survenit şi în plan personal, povesteşte Ioan Ciolan care, cu toate că încă mai pare afectat de ceea ce s-a întâmplat atunci, încearcă să vadă partea plină a paharului. „În 2009, am fost foarte dezamăgit de persoane la care eu am ţinut şi pentru care am depus efort de-a lungul timpului, persoane care mi-au întors spatele, persoane care m-au jignit prin atitudinea lor în primul an în care Ambient se clătina. Eu sunt un om sentimental, deşi am un scaun important de conducere, aceste palme m-au ajutat foarte mult pentru că mi-am reîntors faţa către familie, către soţia şi cei trei copii ai mei”, mai spune el. Fiindcă abia atunci a realizat că a testat pe propria piele proverbul „prietenul adevărat la nevoie se cunoaşte”.

Şi-a dat seama atunci că sacrifica din timpul preţios pe care ar fi trebuit să îl acorde familiei unor persoane care „cu prima ocazie, au plecat fără să se uite înapoi”.

Recunoaşte că a început să fie mai organizat şi să îşi separe timpul alocat business-ului de cel dedicat familiei. „Familia Ambient are importanţa ei neştirbită, familia mea are timpul ei dedicat”, argumentează meticulos în timp ce completează, glumind, că îi spune soţiei să nu îl întrebe ce are de făcut în timpul săptămânii pentru că aceasta este meseria lui, pentru că are mulţi oameni în companie de soarta cărora se simte responsabil şi multe locaţii în diverse oraşe ale ţării. Situaţia se schimbă la sfârşit de săptămână, când „judecătorul” este, de această dată, familia. „Pentru copii, mi-am impus, pe an, acele trei momente în care să ieşim – la schi, la mare, la o drumeţie, care sunt sfinte, bătute în cuie”, mai explică el. Răbdător şi calculat din fire, îşi vine parcă greu să crezi că Ioan Ciolan a făcut, timp de nouă ani, patinaj viteză şi este pasio­nat de sporturile extreme. Când îl întrebi despre locurile pe care le preferă pentru vacanţe, spune pe negândite că, din acest motiv, preferă iarna, frigul şi munţii cu zăpadă, spre deosebire de soţia sa care iubeşte mai mult soarele şi zonele calde. „De aceea suntem şi împreună pentru că nu avem lucruri comune”, ironizează el preferinţele pentru relaxare ale familiei. „Pentru noi, schiul este schi, dar având copii mici, Turcia este ţara sfântă pentru vacanţa de vară”, închide el scurt capitolul „vacanţe”.

Locurile în care se simte cel mai bine sunt oraşele în care se găsesc magazinele sale. „Dacă nu vezi un Ambient nu mă găseşti pe acolo”, spune el şi ţine să precizeze că este foarte mândru de România şi ţine să sublinieze că „ţara asta are oameni de valoare, are locuri de valoare, are un trecut de valoare, nu trebuie să îl luăm în derâdere”.

Revine apoi la business şi spune că nu are o ţintă pe termen scurt, ci numai pe termen lung şi că se simte prea tânăr pentru a-şi pregăti un exit fiindcă nu vrea încă să stea acasă. Crede că antreprenorul este o specie de oameni luptători care înaintea răului văd mai mult binele, şi de aceea, tinerilor dornici de un start-up le recomandă să fie încrezători în forţele lor şi să se înconjoare de oameni în ale căror sfaturi se pot bizui. Spune că, pentru orice întreprinzător aflat la început de drum, ambiţia trebuie să fie dublată de un efort deosebit care nu poate fi cuantificat decât atunci când business-ul ajunge la maturitate.

„Şi, nu în ultimul rând, orice antreprenor trebuie să aibă în minte ca o ţintă să fie urmată de o alta, să fie un lanţ, nu să ajungă în impas”, mai crede el. Cu aceeaşi forţă şi ambiţie a reuşit să convingă şi băncile, care poate cred mai puţin în business-ul Ambient, dar care au fost mai sensibile la argumentele lui Ioan Ciolan, să îi acorde o reeşalonare a datoriilor. Antreprenorul mai spune că planul de reorganizare ar urma să fie finalizat în 2018 şi că, deocamdată, compania mizează pe consolidarea financiară şi nu pe extindere.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

Comentarii

Nu există comentarii