
Uber va fi a doua companie listată din acest sector, după IPO-ul Lyft care a avut loc pe 29 martie, dar IPO-ul acesta poate fi unul dintre cele mai mari din istorie.
Cea mai mare companie de ride-sharing din lume a luat naștere din necesitatea de a comanda un taxi clasic în Paris. Compania a fost fondată în 2009 în San Francisco, California, de către Travis Kalanick și Garrett Camp. La început s-a numit UberCab, fiind o aplicație pentru smartphone-uri care permitea comanda de taxiuri. Mai târziu, cuvântul “cab” a fost eliminat din nume, devenind Uber. La cinci ani de la lansarea serviciului, a fost înregistrată călătoria cu numărul un miliard.
În anul 2018, valoarea brută a încasărilor, adică suma totală pe care utilizatorii au cheltuit-o folosind aplicația Uber, s-a ridicat la 49,8 miliarde de dolari, înregistrând o creștere anuală de 44%.
“Uber reprezintă unul dintre cele mai mari și mai importante debuturi de pe bursa americană din ultimii ani. Nu este vorba doar de valoarea companiei estimată la peste 80 de miliarde de dolari, dar și de modelul de afaceri revoluționar, care poate determina schimbări semnificative asupra modului de viață. Pe de o parte, Uber este o viziune a progresului tehnologic, dar, pe de altă parte, este o companie care înregistrează în prezent pierderi imense. Astfel, există un potențial enorm în joc, dar care presupune un risc considerabil de eșec “- spune Przemysław Kwiecień – economist-șef al XTB Group.
“Uber nu este singura companie din domeniu care generează pierderi. De fapt, acest lucru se aplică majorității firmelor din acest segment, inclusiv Didi și Grab, care sunt companii în cadrul cărora Uber deține acțiuni. Prin urmare, există posibilitatea ca aceste societăți să nu atingă profitabilitatea și să intre în faliment, scenariu ce ar cauza deprecieri majore ale bilanțului Uber”, adaugă Kwiecień.
Când va începe Uber să fie profitabilă? Gigantul american de car sharing a avut un ritm rapid de creștere a veniturilor în anii precedenți – 209% în 2017 și 142% în 2018. Deși ritmul a încetinit, rata depășește în continuare creșterea costurilor operaționale, ceea ce duce la îmbunătățirea marjelor. Marja brută a reușit să crească de la 21,6% în 2014 la 50,1% în 2018. Situația se îmbunătățește și în ceea ce privește rezultatele nete – Uber înregistrează în continuare pierderi, dar pierderea netă a scăzut de la 131,9% în 2014 la 25,8% în 2018. Pentru Lyft, atât marja brută cât și cea netă au fost de 42,3% în 2018. În plus, Uber a avut un venit per șofer de 2354 de dolari în 2018, în timp ce șoferii companiei Lyft au generat, în medie, venituri de 1135 de dolari. Comparând numărul de rezervări per șofer pentru anul 2018, obținem o imagine asemănătoare – 10641 de dolari pentru Uber, în comparație cu 4263 de dolari pentru Lyft.
Acțiunile Uber vor fi disponibile pentru investitorii români pe platforma xStation de la XTB din prima zi de tranzacționare, sub simbolul Uber.US.