Cautare




, Contributor

Este unul dintre cei mai experimentați profesioniști în brand management din România. Nina a crescut și a consolidat în România mărci auto precum BMW, MINI, BMWi, Porsche, Audi, Volkswagen, Skoda, SEA...

Afaceri |
|

Work from Home

Mulți CFO iau în calcul posibilitatea ca o mare parte a angajaților lor să treacă sub o abordare WFH – Work from Home (după un studio recent Gartner) ca o soluție bună pentru reducerea costurilor. În mai puțin de o lună, WFH a devenit dintr-un beneficiu oferit angajaților o inițiativă de creștere a productivității!
Nina_Facebook

În ultimii ani, conceptul muncii de la distanță a devenit atractiv. Un studiu din 2018 al companiei Owl Labs, care face cercetări în această direcție, arată că din 23 de țări, 56% din companii au permis angajaților munca la distanță. În 2019, aceeași companie arată că aproximativ 75% din forța de muncă din SUA și Europa lucra la distanță, cel puțin o parte din timp. Fast forward către luna martie a acestui an: toată lumea lucrează de acasă.
După doar câteva săptămâni de WFH, când am văzut cu toții că „treaba poate merge„, se poate crede că o simplă mutare a locului de muncă de la birou acasă ar putea fi o tranziție ușoară, pe nesimțite, cu reducere semnificativă de cost, mai ales în direcția economiilor care pot fi făcute de la reducerea Capex la scăderea potențială a taxelor, de la economiile din plata chiriilor la cele de la cafea, apă, flori… etc.
Se poate crede că WFH este o măsură de a crește satisfacția angajaților, acum că aceștia au trăit experiența cu toții, în același timp. Adăugăm la aceasta anularea timpului din trafic, creșterea timpului petrecut cu familia…. Toate acestea devin foarte atractive, la nivel conceptual.
Înainte însă să devenim fanii ardenți ai conceptului WFH, să punem și alte gânduri în balanță.
Casa nu este un loc neutru, cum este un birou. Casa are semnificații profunde pentru mulți dintre noi și ne dă un sens al identității, al apartenenței, al amintirilor, viselor, al căldurii familiei și al echilibrului interior. A lua conceptul de WFH prea ușor, fără o analiză profundă, este echivalent cu a trivializa importanța „casei„ în viața noastră. Dacă însă angajatul își dorește WFH, atunci înseamnă că este pregătit sau se află la momentul vieții care îi permite această „intruziune„ a „oaspetelui nedorit„ – munca – în intimitatea casei.
Apoi să nu presupunem că fiecare casă poate fi adaptată ușor pentru munca de birou, cu tot ce este necesar, inclusiv cu liniște și program de muncă prelungit… mulți oameni nu au posibilitatea unui spațiu în casă pe care să îl dedice complet biroului și, împărțindu-l cu celelalte funcționalități ale casei, poate deveni anevoios sau chiar… nepotrivit.
În momentul în care limitele dintre muncă și viața personală se intersectează, echilibrul muncă-viață poate fi marcat într-o parte sau în alta, agravându-se fie în direcția neproductivității, fie în cea a rupturilor sau problemelor în familie.
Să luăm în calcul și rigurozitatea necesară unui program de muncă, disciplină care vine cu aceasta, ținută de birou necesară pentru videoconferințe… munca nu este cine suntem noi, ci doar o parte din noi. Riscăm, muncind de acasă în jurul familiei, să confundăm, inconștient, zona de „critică constructivă„ de la birou și cea de potențiale conflicte de idei sau proiecte cu situațiile din casă, în dialogul cu copilul, cu soțul sau cu soția.
De multă vreme, companiile cele mai performante au înțeles că everybody is dispensable nu mai este un concept atât de lejer. În multe businessuri, omul sfințește locul și clienții merg, în multe cazuri, după om… Business development în loc de vânzare: aceasta se întâmplă de multă vreme, subtil, în orice business și totuși mulți CFO și directori HR continuă să aplice aceleași șabloane în programele (și pachetele) de motivare a angajaților. Reacția de criză sau sub presiune este „să facem un powerpoint„, să arătăm mai departe că ne gândim la lucruri, la ce este de făcut, că investigăm posibile soluții…  Mai puțin ca oricând, în situații de criză sau netrăite de omenire până acum, urmarea acelorași șabloane arhicunoscute, care „au funcționat mereu„, este benefică. Mai mult că oricând, urmarea orbește a „trendului„ este greșită.
Nu folosesc „de obicei„ cuvinte atât de radicale cum sunt cele de mai sus. Dar acum nu trăim „ca de obicei„. Și, de aceea, recomand analiză atentă și prudență în generalizarea cu ușurință a WFH.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii