Directorii grupului au preferat să trișeze, în loc să oprească producția motoarelor și să uite de toți anii de muncă și investițiile mari.
Încă nu se știe cine este responsabil pentru această decizie care a dus la un scandal uriaș pentru cel mai mare producător auto din lume. În urma scandalului, compania este silită să suporte reparațiile costisitoare pentru cele 11 milioane de vehicule prevăzute cu softul respectiv. La sfârșitul lunii septembrie, Volkswagen (VW) a suspendat trei angajați străluciți care aveau un rol important în producerea motoarelor, însă producătorul auto nu a dezvăluit motivele suspendărilor. „Lucrăm intens pentru a clarifica situația”, a declarat un reprezentant al companiei într-un comunicat de presă.
SCANDALUL VOLKSWAGEN, O AMENINȚARE MAI MARE PENTRU ECONOMIA GERMANIEI DECÂT CRIZA ELENĂ A DATORIILOR
VW a făcut investigații în companie, iar săptămâna aceasta urmează să facă primele dezvăluiri. Prin această acțiune, compania arată că încearcă să evite un alt factor ce ar putea duce la ruinarea reputației, conform The New York Times.
După intervievarea inginerilor care au participat la dezvoltarea motoarelor, anchetatorii au concluzionat că softul a fost instalat la începutul anului 2008, potrivit unor surse apropiate grupului. La acea vreme, VW petrecuse deja mulți ani pentru a dezvolta un nou model de motoare, cunoscut drept EA 189, care încludea două versiuni și aștepta să fie produs. EA 189 a fost unul din cele mai important motoare din companie, destinat nu doar pentru un milion de modele din grupul VW, ci și pentru alte modele precum Audi, Skoda sau Seat.
VEZI CARE ESTE BUGETUL DE PUBLICITATE AL MĂRCII VOLKSWAGEN ÎN ROMÂNIA
Cele mai multe motoare erau programate să fie instalate în modelele Golf, Passat, Beetle și Jetta care urmau să fie vândute în SUA ca parte a conceptului „diesel curat” – concept promovat printre șoferi, care erau îndemnați să fie responsabili în ceea ce privește mediul. Cu toate acestea, conform anchetatorilor, motoarele s-au dovedit a fi incapabile să se ridice la standardul de mediu impus de autorități. Marele pariu al lui Volkswagen era destinat să eșueze. Nu era clar câte standarde de emisie din mai multe țări ar fi putut să respecte dacă nu ar fi trișat în timpul testelor, însă unul din cei mai importanți jucători a fost SUA – standardele de emisie de acolo sunt mult mai stricte decât cele din UE.
ERSTE: SCANDALUL VOLKSWAGEN AR PUTEA AFECTA EXPORTUL DE COMPONENTE AUTO AL ROMÂNIEI ÎN GERMANIA
Primele mașini cu motoare noi au ajuns în SUA în anul 2009. În acel moment, era deja prea târziu pentru grupul VW să anuleze producția și să se întoarcă la stadiul de concepere a unui alt model de motor.
Nu se știe cine a decis să rezolve problema emisiilor prin instalarea unui soft care să permită trișarea în timpul testelor. Programul știa când o mașină trecea prin testul de emisie și își schimba temporar caracteristicile, în așa fel încât automobilul să treacă cu bine peste probe. În cazul în care softul nu era instalat, mașinile ar fi emis de 40 de ori mai mulți oxizi de azot, o categorie de poluanți dăunători.
Înainte cu câțiva ani de a afla că motoarele EA 189 nu îndeplinesc standardele de emisii, VW a făcut o decizie importantă: nu ar utiliza o tehnologie scumpă pentru controlarea emisiilor, tehnologie dezvoltată de competitorul său Daimler, producătorul modelelor Mercedes-Benz. În schimb, în 2007, VW a anunțat că va folosi propria metodă de controlare a emisiilor poluante.
Martin Winterkorn, directorul executiv al VW, care a demisionat luna trecută, era cunoscut pentru că îți stabilea ținte mărețe. În 2008, spre exemplu, când așteptările companiei se învârteau în jurul motorului EA 189, și-a propus ca într-un deceniu să tripleze vânzările în SUA. Winterkorn, care a declarat că nu știa de existența softurilor ilegale, se purta dur cu subordonații care nu reușeau să-și ducă sarcinile la bun sfârșit.