Forbes: De ce o agenție full service de marketing online? Care este menirea (rostul) acestei afaceri – Kubis Interactive?
Vlad Popovici: În general, clienții își doresc să lucreze cu o agenție care are suficiențe resurse specializate, knowledge și experiență pe zonă de business dar mai ales să fie flexibilă: adică să înțeleagă și ce se întâmplă dincolo de baricada proprie, să conștientizeze că, de multe ori, și de partea clientului sunt piedici interne, proceduri greoaie sau limitări de buget, și să fie un adevărat partener – la bine și la greu.
Cum nu mai există granițe între discipline, trendul este despre integrare și eficientizarea de costuri, coordonarea campaniei dintr-un singur punct de contact și oferirea de servicii complete de comunicare.
Clienții care deja sunt la un nivel de expertiză de digital ridicat, care își doresc performanță, cer de la agențiile cu care lucrează să-i challenge-uiască în decizii, să aibă un rol de consultant, vor să facă campanii bazate pe date concrete, pe insight-uri valoroase, și declinări doar în mediile relevante. În plus, își doresc echipe stabile și profesioniste și asumarea responsabilității obținerii rezultatelor. Adică, avem de-a face cu clienți sofisticați care apreciază într-adevăr o relație de parteneriat cu agenția.
Kubis se încadrează perfect în acest tipar. Agenția se poziționează ca un partener pe termen lung, și mulți dintre clienții sunt cu noi de 4-5-6 ani, lucru extrem de rar pe piață din România. Asta înseamnă că facem ceva bine și le mulțumim pentru încredere.
Deși cu toții avem calculatoare și licențe, deci pornim cu aceeași bază, la Kubis ne mândrim cu echipa, cu oamenii care zi de zi pun suflet în tot ceea ce fac. Avem poate cea mai mare echipă de profesioniști de pe piață, rezultatele sunt cele care ne recomandă, avem puterea financiară să susținem up-front proiecte în numele clienților.
În plus, lucrăm totul in house: avem un departament de creație solid, programatori experimentați și un studio AV care ne ajută să coordonăm toată campania dintr-un singur loc, oferind eficientă pe timp de implementare și costuri. Departamentul de Social Media și Performance lucrează integrat pentru a oferi cele mai bune rezultate, iar departamentul de strategie ne oferă insighturi valoroase pentru cele mai bune campanii.
Forbes: Care a fost cel mai greu moment din cariera dvs de antreprenor în acest domeniu?
Vlad Popovici: Agenția a trecut prin multe schimbări și optimizări, multe dintre ele au fost date de faptul că am crescut de la an la an. Era comod când eram o mână de oameni, dar apoi când am fost 20, apoi 50, și acum 70, fiecare din aceste etape îți ridică probleme care trebuie rezolvate: soluții de comunicare eficientă, proceduri interne, și câte și mai câte.
Orice business are perioade bune, de creștere, dar și momente în care trebuie regândit totul. Cred că acele momente dificile, care scot organizațiile și oamenii de decizie dintr-o zonă de confort, sunt cele mai importante și pline de învățăminte.
În plus, nu cred în manualul managerului. Nu citești ce trebuie să faci în situația X sau Y dintr-o carte, fiecare situație și context este diferit. Abordarea greșită este să nu faci nimic. Lucrurile nu se rezolvă de la sine. Important este să iei o decizie, să ți-o asumi, să mergi într-o direcție, și dacă greșești, să înveți și să mergi mai departe.
Ca antreprenor, am trecut acum aproape doi ani poate prin cel complex proces de regândire flow-uri interne, eficientizarea structurii de personal, o schimbare de mindset a întregii agenții. Pot să spun că a fost un challenge, atât la nivel de comunicare internă cât și la acțiunile de întreprins.
Dacă ești onest și transparent, spui lucrurilor pe nume și logic, ești un exemplu pentru oamenii tăi și faci ceea ce spui că faci, ei te vor urma în misiunea propusă. Cel puțin cei care contează.
La aproape un an după ce toate schimbările au avut efect, agenția este pe un trend ascendent și în topul agențiilor de pe piață locală, oamenii care au rămas s-au sudat și mai mult ca grup, iar puterea grupului face Kubis agenția respectată care este astăzi.
Forbes: Monitorizările de publicitate online arată creșteri ale bugetelor în România în ultimii doi ani? Când și cum va concura digitalul televiziunea în acest sector, în România?
Vlad Popovici: Da, bugetele de digital sunt în creștere de la an la an.
Într-adevăr, mare parte din creștere reprezintă investiția în media și mai puțin partea care revine agențiilor pentru creație și development de content și platforme, dar avansăm încet-încet.
Avem deja formulări precum „Facebook e noul TV” iar televiziunea, deși încă un canal eficient pentru publicitate, pierde teren în față online-ului, care oferă posibilități aproape nelimitate de interacțiune și experiențe.
Deci, putem spune că deja digitalul este un concurent serios iar în afară, spre exemplu în cea mai dinamică piață – cea din USA – deja a depășit televiziunea. Refuzul multor utilizatori de a mai vedea publicitate online prin folosirea de Adblockere a forțat industria să fie mai creativă, să vină cu formate noi, să plaseze brandurile natural și neintruziv în conținut de calitate.
Cred că provocarea va fi, de fapt, ce fel de punți se vor crea pentru ca digitalul și televiziune să comunice eficient, pentru a oferi o experiență unică și completă utilizatorilor. Iar la aceste lucruri se lucrează deja…
Forbes: Care sunt sursele dvs de informare, în calitate de antreprenor? (televiziune, online, presă, agenții)
Vlad Popovici: Sunt puține posturi TV pe care le urmăresc (și niciunul local); cele mai importante și relevante surse de informare sunt, evident, cele online.
Fac parte din generația „tl’dr” (too long, didn’t read), în care concluzia și informația concretă și rapidă are putere mai mare decât pasajele lungi ale cărților pe care nu apuci sau nu ai timp să le citești.
Ca antreprenor, citesc zilnic www.inc.com, www.entrepreneur.com sau Harvard Business Review www.hbr.org pentru că sunt esențiale pentru analizele despre management, cultura organizațională, recrutare sau dezvoltare personală.
Sunt site-uri în care antreprenorii împărtășesc experiența lor de management și leadership, dau sfaturi utile și insight-uri valoroase despre cum poți crește un business sănătos.
În plus, urmăresc pe Twitter sau LinkedIn antreprenorii de succes locali și internaționali, care au în fiecare zi ceva deștept de spus sau pur și simplu informații utile pentru cei ce vor să le calce pe urme.
Este important să fim expuși la cât mai multă informație și cât mai diversă, pentru că doar așa, noi, că antreprenori, putem face conexiuni între lucruri, și putem identifica oportunități de dezvoltare și pe verticală, și pe orizontală.