Cautare




, Editor Coordonator

Lifestyle |
|

Virginia Oțel – Forever Young

Virginia Oțel este președinta Professional Women's Network Romania și are o carieră de peste 20 de ani în domeniul financiar-bancar; a lucrat pentru fonduri de investiţii, piaţă de capital, banking şi leasing. Mărturisește că a fost dintotdeauna o workaholică și trecerea timpului nu a schimbat nimic din pasiunea cu care muncește, dar nici nu i-a afectat tinerețea sufletului: îi place să meargă la petreceri și apreciază compania prietenilor ori de câte ori se poate bucura de ea.
0S1A7139

Din impresionantul dvs. CV am reținut, pentru început, că ați lucrat, la un moment dat, pentru un fond de investiții.

Am lucrat pentru Fondul Româno-American pentru Investiții, în perioada 1995-1998. Tocmai revenisem din Statele Unite, unde fusesem Visiting Lecturer la Hamline University, cea mai veche universitate privată din statul Minnesota, în urma obținerii unei burse. Am fost a treia angajată a acestui fond, în cadrul subsidiarei din București, și îmi aduc aminte cu mare plăcere de acele începuturi. FRAI era un fond de investiții stabilit de Congresul SUA pentru a sprijini dezvoltarea sectorului privat din România în acea perioadă. Fonduri similare au existat în toate țările din Centrul și Estul Europei care trecuseră la economia de piață. În rolul meu, de Business Development Manager, participam la diverse întâlniri cu oameni de afaceri și povesteam despre ce înseamnă venture capital, o formă de finanțare nouă pentru cei mai mulți dintre ei. Era perioada când antreprenorii din România abia își construiau afacerile și erau obișnuiți să se finanțeze doar prin credite bancare. Investiția de capital însemna să accepți și un alt acționar în compania respectivă. Lucrurile au evoluat între timp, dar în continuare antreprenorii țin destul de mult la afacerile dezvoltate de ei și am observat că încă există o anumită reținere în a accepta noi parteneri instituționali în acționariat, chiar dacă acest lucru ar contribui la scalarea afacerii.

În eventualitatea că mai vine o criză, aveți un sfat pentru unul ca mine? Să-mi aduc aurul în țară? Serios vorbind, poate omul de rând (fie el salariat sau modest antreprenor, cu ceva economii) să se pregătească în vreun fel pentru o criză financiară?

Criza din 2008 a fost o lecție pentru mulți, iar unii au văzut în ea o oportunitate. Poate că este prematur să vorbim de o nouă criză. Pot spune ce aș face eu dacă aș avea o mică afacere, într-o astfel de ipoteză. Aș încerca, în primul rând, să-mi administrez cât mai bine fluxul de numerar din companie și m-aș strădui să constitui depozite. La fel și pentru omul de rând – și eu sunt un om de rând. Și încerc să mă uit cu atenție la cheltuieli, să nu mă îndatorez excesiv și să economisesc. Știți cum se spune, cash is king.

Ați lucrat în business development, management, resurse umane, marketing, comunicare, ați făcut pionierat în programare. Ce preferați din toate acestea, care e domeniul care vă e cel mai apropiat sufletului?

Mi-au plăcut toate domeniile în care am lucrat pentru că am învățat, pe de o parte, din fiecare, dar am și făcut corelații între acestea, pe de altă parte. Să vă explic. De exemplu, experiența din business development și marketing m-au ajutat în activitatea de management a resurselor umane. Am și scris un articol acum vreo 10 ani despre similitudinea între managementul resurselor umane și marketing. Dacă în marketing, politica este concentrată pe clientul extern, în activitatea de resurse umane, focalizarea ar trebui să fie pe „clientul intern”. Care este ciclul de viață al unui client extern? Achiziție, dezvoltare și retenție. Ce ar însemna aceasta pentru un „client intern” din punctul de vedere al resurselor umane? Același lucru. Atragem oameni în organizație prin procesul de recrutare și selecție, îi dezvoltăm prin diferite programe de training și dezvoltare a carierei și, nu în ultimul rând, încercăm să-i loializăm pe cei performanți în cadrul organizației. Să revenim însă la marketing. Specialiștii din acest domeniu folosesc mixul de marketing: produsul, plasarea, promovarea și prețul. Ce ar însemna aceasta în managementul resurselor umane? Produsul l-ar reprezenta oamenii din organizație. Plasarea sau canalele de distribuție ar fi rețeaua de sucursale și/sau organizarea în departamente a unei organizații. Prețul poate fi asimilat cu pachetul de compensații și beneficii. Mixul politicilor de resurse umane ar deveni mixul de marketing, iar managementul activității de resurse umane s-ar putea identifica cu managementul procesului de vânzare. Cu siguranță, putem extinde abordarea și la conceptul de value proposition atât de cunoscut celor din marketing și vânzări. În cazul resurselor umane, avem de determinat care este propunerea de valoare a organizației pentru oamenii din cadrul acesteia, astfel încât aceștia să fie implicați în crearea de valoare adăugată. Pe de altă parte, experiența de comunicare în cadrul instituțiilor financiare este, de asemenea, o provocare profesională care m-a atras foarte mult, mai ales în perioada actuală în care social media are un impact major în comunicarea corporativă.

Sunteți președinta Professional Women’s Network Romania și colegii de la Forbes vă caracterizează drept „una dintre cele mai importante voci în promovarea și sprijinirea drepturilor femeilor”. Aș îndrăzni să spun că stăm bine la prezența feminină în zona de business – mai e nevoie de sprijin, de promovare?

Există o bună reprezentare a femeilor în zona de business, dar mai există multe de îmbunătățit. Asociația pe care o conduc a dezvoltat programe care să sprijine ascensiunea femeilor în leadership. De exemplu, pentru femeile la început de carieră sau în poziții de mid-management în diverse companii, avem un program de mentorat, care să le sprijine în a face un pas mai rapid în cariera profesională. Până acum, avem o comunitate de peste 150 de mentori și peste 300 de mentees în cele șase ediții ale programului. Pentru femeile în poziții de conducere executivă, am dezvoltat un program, care se numește Women on Boards, punând accent, mai ales, pe participarea femeilor în consilii de administrație sau consilii de supraveghere, unde procentajul de participare al femeilor se situează mult sub media din țările UE. În cadrul acestui program, pe lângă evenimentele de conștientizare asupra acestei chestiuni și a împărtășirii bunelor practici, care există în alte țări, am realizat, în colaborare cu reputata companie de consultanță Deloitte România, un studiu care analizează acest aspect nu doar în țara noastră, ci și la nivel european, studiu denumit „Women on Boards in Romania”. Am organizat și un program educațional, unic în România, denumit Women on Boards Academy. De asemenea, vom continua cu un program-pilot de mentorat pentru doamnele care doresc să devină membre în astfel de structuri de conducere strategică a companiilor. Nu în ultimul rând, ne dorim să implicăm bărbații, în cadrul așa denumitei componente de engaging men, în susținerea acestei viziuni de conducere echilibrată de gen în companii. Pe de altă parte, chiar dacă, conform ultimelor studii realizate de World Economic Forum și Mastercard, antreprenoriatul feminin este poziționat mai bine în România decât în alte țări, în continuare, femeile-antreprenor trebuie sprijinite în dezvoltarea afacerilor pe care le dețin. Și noi încercăm să facem acest lucru prin lansarea acum mai bine de doi ani a unui program de educație antreprenorială pentru femei, denumit „Trusa de Instrumente pentru Antreprenoare la Început de Drum”. Avem deja cinci ediții și peste 100 de participante.

V-ați făcut rezidențiatul ca programator la Întreprinderea de Mașini și Utilaje Grele din Giurgiu. Treizeci și mai bine de ani mai târziu dețineți poziții de conducere în companii din domeniul financiar-bancar. E o viață de om, ați realizat multe – cum priviți anii aceștia, cu ce gânduri, cu ce sentimente? Ce ați câștigat, ce ați pierdut, ce vă lipsește?

Eu am absolvit Facultatea de Cibernetică Economică din cadrul ASE înainte de 1989. Ulterior, am fost programator analist în cadrul companiei menționate mai sus. Este o mare diferență între ce am învățat la vremea respectivă în facultate, ca limbaje de programare, și ce există acum pe piața de software. Cine mai știe de COBOL sau FORTRAN? Îmi aduc aminte că, după ce scriam programul, trebuia să merg să perforez cartelele și apoi să le duc într-o ditamai cutia în centrul de calcul, pentru a rula programul și a identifica erorile de programare. Sincer, nu am fost foarte atrasă de ceea ce făceam la acea vreme. Cred că acest lucru m-a determinat să-mi schimb cariera. Dar am amintiri foarte frumoase din acea perioadă, prin prisma colegilor și a prietenilor pe care i-am cunoscut la Giurgiu și pe care îi prețuiesc și în ziua de azi.

Ce vă nemulțumește cel mai mult în acest moment în România? Unde ați interveni dacă vi s-ar da frâiele pe mână?

Cred că aș începe cu regândirea sistemului educațional. Mi se pare prima prioritate și aceasta cere timp pentru o bună așezare. Sănătatea și dezvoltarea întregii infrastructuri mi se par, de asemenea, domenii majore, care trebuie avute în vedere pentru a crea condiții rezonabile de calitate a vieții și de dezvoltare economică. În rest, dacă există o predictibilitate legislativă și fiscală, cât și un mediu de guvernare și de afaceri care să funcționeze corect și etic, lucrurile cred că se pot dezvolta de la sine.

În ce relație sunteți cu timpul? A fost vreo schimbare de prefix care să vă pună pe gânduri, ca să zic așa?

Am avut mai multe schimbări de prefix, dar chiar dacă s-au mai adunat în timp, sper să fi rămas cu sufletul și comportamentul ca acum 20 de ani – glumesc. Cred că m-am simțit bine la orice vârstă, pentru că fiecare trecere de prefix vine cu bucuriile, dar și cu provocările sale. Chiar dacă nu mai sunt la prima tinerețe, încă îmi place să merg la petreceri, să dansez, să mă simt bine alături de prieteni, dar să și fiu în continuare cam workaholică. Din tinerețe m-am obișnuit să muncesc mult și acest lucru nu s-a atenuat cu timpul.

Articolul de mai sus face parte din seria de interviuri Steel Magnolias – în care revista Forbes Life a stat de vorbă, în ediția de martie, cu unele dintre cele mai influente personalități ale businessului autohton.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii