Cautare




, Contributor

Servicii Financiare & Imobiliare & Auto

Afaceri |
|

Virgil Tornoreanu, CEO Vox Property Group: “Consider că abia la sfârșitul anului 2021, începutul anului 2022 vom resimți o ”normalitate”, sub o formă nouă, urmată însă de un exces de consum care va avea efecte semnificative asupra pieței”

Forbes România a invitat comunitatea de business din România să răspundă la cele mai importante chestiuni ale momentului în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2021.
Virgil Tornoreanu

Virgil Tornoreanu, CEO Vox Property Group

Evoluția companiei într-un cuvânt

Anul 2020 a fost fără precedent, ca pentru toată lumea. Pentru noi ca dezvoltator însă, a fost un an de excepție, paradoxal cu stagnarea economică din segmentul office sau alte sfere economice.

În cazul nostru, în anul 2020 s-au concretizat multe dintre negocierile din anul precedent, rezultând multiple contracte de închiriere. În zona rezidențială am resimțit mai mult efectul pandemiei. Produsul nostru rezidențial țintește segmentul upper-market, unde deciziile de achiziție ale potențialilor cumpărători au fost parțial amânate datorită incertitudinilor socio-economice.

Cele mai importante lecții

Consider că încă este prea devreme pentru a trage concluzii, pandemiile având un ciclu predefinit, iar noi aflându-ne în clipa de față abia în etapa a doua.

Un citat cunoscut a lui Lenin îmi vine în minte: ”Sunt decenii în care nu se întâmplă nimic; şi sunt săptămâni în care se întâmplă decenii.”

Astfel, am fost nevoiți să învățăm în primul rând ce înseamnă cu adevărat adaptarea. Adaptare la noile norme sociale, la noul mod de lucru WFH și la noile strategii de business.

În perioada aceasta, țin să îi dau dreptate lui Nicholas Christakis, autorul cărții Apollo”s Arrow despre impactul coronavirusului, care spune că o pandemie se desfășoară în trei etape: prima etapă este cea a răspândirii accentuate, însoțită și de incertitudini și temeri, a doua etapă este cea a elaborării unui vaccin și a treia etapă este cea ulterioară procesului de vaccinare, când intervine o stare de liniște, de certitudine, de relaxare, etapă în care are loc și o creștere foarte puternică a consumului.

Prestația autorităților

Nu am nimic de reproșat autorităților române, consider că au făcut tot ce a ținut de ei la momentul dat. La fel au procedat și alte autorități – eu o bună parte din pandemie am rămas acasă în Austria și lucrurile nu au fost mult mai diferite nici acolo. Nu cred că există cineva care cu adevărat putea să prevadă și să se pregătească pentru impactul anului 2020. Fiecare a luat măsurile pe care le-a considerat potrivite. Este ca la o dietă, majoritatea măsurilor sunt restrictive, mereu există persoane nemulțumite, care și-ar dori altă dietă – uitând că și aceea va avea măsuri restrictive.

Strategia de business pentru 2021

Pandemia ne-a prins cu un proiect finalizat, un proiect în construcție și mai multe proiecte în faza de concept. Însă pandemia Covid-19 în următoarele 12 luni va deveni istorie, iar strategia noastră este pe termen lung și vom continua să dezvoltăm proiecte, cu accent pe sustenabilitate și calitate.

Am regândit temporar procesele interne, adaptându-ne situației actuale, astfel încât echipele noastre să fie în siguranță – capitalul uman fiind cel mai important factor în orice companie/business; și cine nu înțelege treaba asta, nu are ce căuta în antreprenoriat.

Bineînțeles, ne-am adaptat strategia de business solicitărilor clienților. Spre exemplu în sectorul office, modul în care este privit spațiul de birou s-a schimbat. Se păstrează necesitatea unui spațiu de lucru, cu distanțele corespunzătoare, spații de relaxare și de meetinguri, implicit toate normele și măsurile de siguranță implementate pe perioada Covid-19, însă totalul suprafețelor solicitate a scăzut, pentru că business-urile încă încearcă să lucreze cu o parte dintre angajați de la distanță. Din punctul meu de vedere, în industria tehnologiei, unde inovația joacă un rol foarte important, întâlnirile față în față nu pot fi înlocuite cu meeting-uri remote – acestea fiind contraproductive proceselor creative și inovative.

Provocări în 2021

Cea mai mare provocare în 2021 va fi la nivel uman, fiind legată de percepția noastră asupra pandemiei. Odată cu vaccinările, oamenii se vor relaxa puțin, dar nu va însemna că dispar reticențele lor. Vor exista în continuare reticențe cu privire la socializarea tradițională, la investiții, la călătorii, la munca de acasă – toate acestea rezultând și în decizii de business conforme.

Va fi o provocare deosebită revenirea la normalitate și fără restricții a călătoriilor (revenirea airline-urilor). Momentan, majoritatea deciziilor de business la nivel global sunt amânate din cauza imposibilității întâlnirilor de afaceri face-to-face. În lipsa evenimentelor, a dispărut și acel networking tradițional, care este esențial în relațiile de business.

Consider că abia la sfârșitul anului 2021, începutul anului 2022 vom resimți o ”normalitate”, sub o formă nouă, urmată însă de un exces de consum care va avea efecte semnificative asupra pieței.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii